Hírek

Sci-fi is lehet sikeres, ha olcsó – az év legcsendesebb hétvégéje (Box Office szeptember 6-8.)

riddickKözepes érdeklődéssel indult a kritikusok által nem igazán kedvelt Riddick az amerikai mozikban. Más széleskörű premier nem lévén, egy hónappal ezelőtti filmekkel felszerelkezve az év eddigi leggyengébb hétvégéjét könyvelték el a filmszínházak.

Egy, csak egy legény van talpon e vidéken, és ő is alig lát a sötétben. Riddicket (hazai bemutató: ezúttal szeptemberben vetette be a Universal, ami érdekes döntés volt, tekintettel arra, hogy ilyenkor elég kevesen mennek moziba az Egyesült Államokban. Ezt megérezte a sci-fi is, ami a műfajhoz képest szokatlanul gyengén, mindössze 18,7M-val nyitott a tengerentúlon.

A lagymatag kezdés mögött számtalan ok állhat, de a legvalószínűbb az idei évre jellemző műfai dömping. A tudományos-fantasztikus filmek tumultusa a Feledéssel kezdődött tavasszal, és innentől minden hónapra jutott egy sci-fi, amelyek döntő része se nem folytatás, se nem adaptáció.

A legtöbb vegyes eredményt mutatott fel, Tom Cruise filmje is például gyenge volt: 89,1M-t termelt, pedig 120M-ba került. Utána viszont egy nagy durranás következett – a Sötétségben – Star Trek. Kirk kapitányék meg tudtak felelni a stúdió várakozásainak, és 228,8M-t gyűjtve eddig a mai napig vetítik őket az USA-ban. Őket követte A Föld után, vagyis a nyár egyik nagy bukása, ami 60,5M-t ért el a 130M-s büdzséje ellenére.

A bűn éjszakája nem kategorizálható teljes mértékben sci-finek, ahogy a Zombiháború sem, a következő tehát a Tűzgyűrű, ami viszont szintén nem ért fel a stúdió várakozásaival, és közel 90M-s ráfizetést hozott a Warnernek (a nemzetközi bevételeket nem számítva). Az Elysium – Zárt világ volt az utolsó a Riddick előtt idén, de sajnos az se tudta megfelelő mértékben a moziba csábítani a közönséget. Most tart 85,1M-nál, még van benne kb. 5-10M, de a 115M-s költségvetés már biztos nem lesz meg.

Riddick
Riddick

Ilyen körülmények között érkezett meg Vin Diesel az űrben garázdálkodó hős harmadik részének történetével. Az első még tizenhárom éve startolt, limitáltan, még is kellemes sikerrel: a 23M-s költségvetését 39,2M-val hálálta meg, ami éppen elég volt a folytatásra. A Riddick – A sötétség krónikája már magán viselte a folytatások átkait: a sokkal nagyobb büdzsé miatt (105M) kivágták a korhatáros tartalmakat, ami a minőségén is éreztette hatását, így éppenséggel két szék között a pad alá került: a régi nézők elidegenedtek tőle, az újaknak pedig popcorn-formában nem jött be eléggé. Nem csoda tehát, ha összesen csak 57,8M-t csengettek ki érte az amerikai mozipénztáraknál.

Ezek után sokáig úgy tűnt, nem is lesz harmadik rész, egy ilyen bukást kiheveréséhez nyilván sok idő kell. A rendező, David Twohy arról beszélt, hogy megint függetlenfilmesre, alacsonyabb költségvetésűre és korhatárosabbra veszik a következő részt. Az elkészült verzió valahol az első két rész között valósult meg: 38M lett a költségvetés, ami részben nagyobb önállóságot is jelentett Twohynak, hiszen a stúdió nem féltette annyira a befektetését.

A Riddick a legtöbb kritikus szerint végül is olyasmi lett, mint az első rész, talán kicsit valamivel gyengébb annál. Ez pont elég ahhoz, hogy a rajongók elmenjek megnézni. Az alacsony költségvetésnek hála tehát sikeres lesz Vin Diesel sci-fije, de azért semmi extrára ne számítsunk, szerintem még az 50M-s végösszeg is necces.

A bevételi lista többi részén álló filmek döntő részben több hetesek már, és pontosan ugyanúgy muzsikálnak, ahogy az elmúlt időszakban tették. A komornyik (ez lett a The Butler magyar címe, a bemutató a tervek szerint november 21-én mutatják be hazánkban) továbbra is jól tartja magát, de már fogy belőle a szufla – a végeredmény így is 100M fölött lesz. A Családi üzelmekre (hazai bemutató: augusztus 22.) ugyanez mondható el, csak 100M helyett 140M-ról beszélünk a Millerék esetében. A Repcsik (hazai bemutató: augusztus 15.) minden centje nettó profit már egy ideje, de komoly tényezőnek már nem számít.

The Butler
The Butler

A múlt heti premierek közül a One Direction: This is Us hatalmas nézőcsökkenést szenvedett el, ahogy arra előre számítani lehetett. Ezzel szemben az Instructions Not Included közel megduplázta a kópiái számát, és még így is remek átlagot produkál, tovább 8,1M-val fejelte meg eddigi bevételeit. A Sony pedig újra bedobta a mozikba az Itt a végét (hazai bemutató: október 10.), ami pedig így átlendül a százmilliós álomhatáron (de már csak a jövő hétvégén).

Négyszáz moziban kezdett a The Ultimate Life, egy szirupos dráma, ami nagyon gyenge mozitermi átlaga alapján meg is bukott – aki kíváncsi rá, várja meg, amíg leadják a Hallmark csatornán. Egy érdekes premier volt még a múlt héten az amerikai művész mozikban, ami sajnos rögvest kudarcot is vallott. Az Adore a luxemburgi Anna Fontaine (Coco Chanel) rendező legújabb filmje, amelyben két barát- és szomszédnő, a Naomi Watts alakította Lil és a Robin Wright által megformált Roz egymás gyermekibe zúgnak bele egy nyaralás során. Az izgalmasnak hangzó dráma sajnos nem csak anyagi értelemben volt csalódás, a kritikusok szerint hiába a kiváló színésznők minden igyekezete, egyszerűen nem hihető az Adore története.

Jövő héten talán érdekesebb lesz a felhozatal, jön az Insidious folytatása, illetve furcsa feketekomédia Robert de Niróval. A Vérmesék egy gengszter család normandiai beilleszkedéséről szóló, illetve inkább annak kudarcáról.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya