Hírek

Scope100 2018: Az idei Scope100 online filmfesztivál 5 filmjéről

Idén március elsején negyedik alkalommal indult el a Scope100 online filmfesztivál. A magyarhangya és a FestivalScope közös szervezésében zajló filmes mustra 5 friss európai filmet mutat be egy 100 fős, zártkörű közönségnek, akik egyben maguk a zsűri: ők választják ki a szerintük legjobb alkotást a rendelkezésükre álló egy hónap alatt.

A Scope100 online fesztivál idén egyszerre 7 európai országban indul el. Magyarország mellett Csehország, Lengyelország, Litvánia, Norvégia, Portugália és Svédország mutatja be a saját 100 fős zsűrijének országonként változó válogatását. A negyedik alkalommal megszervezett fesztivál 2018. március 1-jén kezdődik és március 30-án ér véget. Ez alatt az idő alatt 5 filmet kell a zsűri tagjainak megtekinteni, értékelni a filmeket. A Scope zsűrije által kiválasztott győztes filmet a magyarhangya 2018 nyarán bemutatja a hazai mozikban. Hogy melyik 5 film kerül a hazai programba, február közepén fog kiderülni.

[mks_pullquote align=”left” width=”300″ size=”24″ bg_color=”#000000″ txt_color=”#ffffff”]2016-ban a Madárkák című film nyert. Kritikánk a filmről ide kattintva olvasható. [/mks_pullquote]Idén nem lesznek szemináriumok, csak a győztes filmet tervezzük levetítése, illetve egy beszélgetés a lehetséges legjobb hazai forgalmazási stratégiájáról a Francia Intézetben áprilisban.

A hazai Scope100 versenyzői az Ava című, francia romantikus dráma, az egy újkori boszorkányüldözést bemutató I Am Not a Witch, a Redoubtable című, Jean-Luc Godard felesége, Anne Wiazemsky életrajzán alapuló mozi, a grúz-észt Scary Mother, valamint a párizsi Operaház kollektívájáról szóló dokumentumfilm, a The Paris Opera közül választhatnak. A Scope100 a Creative Europe és a Francia Intézet támogatásával valósulhat meg. A Filmtekercs.hu szerkeztőségéből heten kerültek be a Scope100 zsűrijébe.

A filmekről bővebben:

AVA

(francia rom. dráma, 105 perc, 2017, r.: Léa Mysius, sz.: Noée Abita, Laure Calamy, Juan Cano)

A film hősnője, a 13 éves Ava megtudja, hogy hamarosan elveszíti látását. Mit tehet egy kamasz? A maga módján próbál megküzdeni a problémával.

A 2017-es Cannes-i Filmfesztiválon a Zsűri Palm Dog-díját és a legjobb filmnek járó SACD-díjat is elnyerő alkotás rendezője, a Palm Springs-ben is különdíjjal jutalmazott Léa Mysius első játékfilmje különleges hangulatú, erőteljes atmoszférájú felnövekvéstörténet a francia tengerpart dűnéi között, a szikrázó kék ég alatt, melyben még a Bonnie és Clyde is találkozik a Rómeó és Júliával. A film “csodálatosan játékos, egyéni vizuális stílusát” méltatva a Stockholmi Filmfesztivál zsűrije a Legjobb operatőri munka díját Paul Guilhaume operatőrnek ítélte.

I AM NOT A WITCH

(brit-francia-német dráma, 90 perc, 2017, r.: Rungano Nyoni, sz.: Benfors ‘Wee Do, Boyd Banda, Kalundu Banda)

A 9 éves afrikai kislányt, Shulát egy apró incidens miatt boszorkánysággal vádolja egy falusi asszony. Rövid tárgyalás után bűnösnek találják, és a sivatag közepén álló boszorkánytáborba szállítják. Itt a többi lakóhoz hasonlóan egy hosszú szalagot kötnek rá, amit egy nagy fához erősítenek. Elmondják azt is: ha valaha elvágja a szalagot, átok száll rá és kecskévé változik.

Egy újkori boszorkányüldözés történetét meséli el első nagyjátékfilmjével a zambiai születésű Rungano Nyoni. A nemrégiben a legjobb debütáló brit filmesnek járó BAFTA-díjat és a Brit Függetlenfilmes díjat Emily Morgan producerrel megosztva elnyerő forgatókönyvíró-rendező izgalmas és provokatív műve a babona és a rituálék kötelékébe ragadt, kegyetlen társadalom képét vázolja fel szatírikus humorral. David Gallego operatőr A kígyó ölelése után ismét költői látványvilágot teremt, ám ezúttal színesben.

REDOUBTABLE
(francia életrajzi dráma, 107 perc, 2017, r.: Michel Hazanavicius, sz.: Louis Garrel, Stacy Martin, Bérénice Bejo)

A némafilmesért Oscar-díjat nyert, litván származású
Hazanavicius a francia új hullám ikonikus alakjáról, a már 87 éves Jean-Luc Godardról forgatott gegekkel telepakolt, igencsak tiszteletlen életrajzi filmet. ’68-at írunk. Godard éppen új filmjét forgatja, és beleszeret a 17 éves színésznőbe, Anne Wiazemskybe, akit hamarosan feleségül is vesz. Házasságuk története szolgál keretként a nehéz természetéről ismert zseni és a tehetséges fiatal nő, na meg barátaik életének történetéhez, melynek hátterében már érlelődik a forradalom.

A film alapjául Wiazemsky önéletrajza szolgált, a rendezőt alakító Louis Garrel pedig remekel Godard szerepében: elementáris erővel kelti életre a viták által élő, dühkitörésektől és féltékenységtől sújtott alkotót. Hazanavicius filmje egyfajta nyakatekert hommage nem csak Godard, de az operatőr Raoul Coutard előtt is.

SCARY MOTHER

(grúz-észt dráma, 107 perc, 2017, r.: Ana Urushadze, sz.: Nato Murvanidze, Dimitri Tatishvili, Ramaz Ioseliani)

Az 50 éves háziasszony, Manana dilemmája, hogy választania kell a családanyaság és szenvedélye, az írás között. Késztetését az utóbbira évek óta elfojtja, ám amikor emellett dönt, és beleveti magát, az írás oltárán saját mentális és fizikai létét is feláldozza.

A 2017-es Locarnoi Filmfesztivál legjobb elsőfilmes díja mellett az ifjúsági zsűri díját és a Szarajevói Filmfesztivál fődíját is elnyerő Ana Urushadze feszültséggel debütáló pszichológiai thrillerében a misztikum és a posztszovjet valóság olvad össze, miközben a tradicionális nemi szerepek határait is érvényesen feszegeti.

THE PARIS OPERA

(francia-svájci dokumentumfilm, 110 perc, r.: Jean-Stéphane Bron, sz.: Stéphane Lissner, Benjamin Millepied, Mihail Timosenko, Sir Bryn Terfel)

Szellemes és intim portré a párizsi Operaház legendás kollektívájáról, akik az üvegkalitkából figyelő igazgatótól kezdve a vendégművészeken át a díszletépítő munkásokig és takarítókig mind kiveszik a részüket a világhírű közintézmény zökkenőmentes működésében és nívója fenntartásában.

Jean-Stéphane Bron rendező 2 és fél évet töltött a színfalak mögött kamerájával, rögzítve életük nagy és apró eseményeit, melyek közül a legfontosabbak nem színpadon, hanem a függöny mögött, az öltözőben és az alagsorban történnek. A Moszkvai Filmfesztivál legjobb dokumentumfilmes díjával jutalmazott film egy thriller izgalmával mutatja be a társulat életét – a társadalom metaforájaként. Kötelező darab minden operaimádónak.

 

 

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket, 2010 óta a Filmtekercs.hu szerzője.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com