Hírek

Scorsese visszavág: még keményebben kritizálja a Marvelt

Scorsese szerint a Marvel-féle óriásfilmek nem hajlandók kockáztatni, és iparilag kiszámított történeteikben nincs sem rejtély, sem valódi veszély.

Martin Scorsese nemrég jókora vitát kavart azzal a véleményével, miszerint a Marvel-filmek „nem filmek”. „Ezek vidámparkok. Nem pedig mozifilmek, amiben emberi lények érzelmi és lelki tapasztalatokat próbálnak átadni más emberi lényeknek” – mondta október elején Scorsese. – „Nem nézem őket. Megpróbáltam. De ez nem mozi.

A rendező természetesen van olyan pozícióban, hogy egy-egy elejtett megjegyzése nyomán is vihar támadjon; így is lett: támogatók és ellenzők hadseregei szólaltak meg az elmúlt hónap folyamán. Scorsese most egy hosszú véleménycikkben védte meg az álláspontját: a cikk hétfő este jelent meg a New York Times-ban – írja a Variety.

A Marvel-féle óriásmozik olyan futószalagon gyártott sztorik – írja cikkében Scorsese –, amiket „piackutattak, közönség-teszteltek, elbíráltak és módosítgattak, újrabíráltak és újramódosítgattak mindaddig, amíg fogyasztásra készen nem álltak.” Ezek a blockbusterek „mindazt jelentik, amit Paul Thomas Anderson, vagy Claire Denis, vagy Spike Lee, vagy Ari Aster, vagy Kathryn Bigelow, vagy Wes Anderson filmjei nem. Amikor ezektől az alkotóktól nézek filmet, tudom, hogy valami egészen újat fogok látni és az élmény váratlan, talán megnevezhetetlen új területeit ismerem meg.

Scorsese így összegzi véleményét: a Mavel-féle filmek

„nélkülözik a rádöbbenést, a rejtélyt, a valódi érzelmi veszélyt. Semmit sem kockáztatnak.”

Scorsese véleményét sokan osztják, például Francis Ford Coppola is kifejezte egyetértését.

The Irishman

 

Scorsese nem csak bírál, hanem az okokat is keresi – ezek egyébként megfelelnek az iparágban, a filmes sajtóban és egyébként a Filmtekercs írásaiban is sokszor elemzett trendnek: a nagy stúdiók kockázatkerülési iszonyának. „A legsötétebb változás settenkedve, az éj leple alatt kúszott be: a kockázat fokozatos, ám folyamatos kiiktatása. Ma sok film tökéletes termék: azonnali fogyasztásra szánják.” És csakis ezek a filmek jelennek aztán meg a globális közönség előtt – írja.

Ennek a mozikra nézve is következményei vannak: kevesebb a független filmszínház, mint valaha. „Az egyenlet borult: a streaming ma az elsődleges szállítóeszköz” – írja a rendező, akinek hatalmas várakozásokkal övezett filmje, a The Irishman egyébként a Netflixen jelenik meg. –

Mégis: egyetlen filmrendezőt sem ismerek, aki ne arra vágyna, hogy nagyvászonra komponáljon műveket, amiket közönség előtt, filmszínházban vetítenek

– mondja Scorsese.

Scorsese most erős helyzetben van, mert az egekbe dicsérte a kritika a The Irishman new yorki bemutatója nyomán. A film holtbiztos Oscar-esélyes a színészek, a rendező és a Legjobb film díjára, mondják, akik látták. Eközben a Disney/Marvel gépezet is beindult: Oscar-kampányba kezdenek a Bosszúállók: Végjáték számára, ami ezen a ponton a filmtörténet legnagyobb bevételű alkotása.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. A Tárca rovatot vezeti. havasmezoi@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..