Hírek

Sigourney Weaver: ma gyenge a színészek és a rendezők kapcsolata

Weaver a Rakkában (2017, Neill Blomkamp)

Sigourney Weaver szerint a rendezők manapság nem foglalkoznak annyit a színészekkel, mint régebben.

Sigourney Weaver korunk egyik legtapasztaltabb színésznője, több mint negyven éves pályafutása alatt olyan rendezőkkel dolgozhatott együtt, mint Ridley Scott, James Cameron, Mike Nichols, Ang Lee, David Fincher, Ivan Reitman vagy Neill Blomkamp, emiatt érdemes elgondolkodni azokon a kijelentésein, amiket szakmai témákban tesz. A napokban az Entertainment Weeklynek adott nyilatkozatában arról beszélt, hogy már nincs meg az a partneri kapcsolat rendező és színész között, mint egykoron.

Úgy gondolom, hogy a színészek és a rendezők ma kevesebbet beszélgetnek egymással” – mondta. – „Soha nem voltam egy dumagép, ugyanakkor úgy érzem, hogy a rendezők nem látnak el minket elég utasítással, kevés a kommunikáció. Nem tudom, hogy ez azért van-e, mert úgy vélik, nincs szükségem instrukciókra – ami természetesen badarság, a színészeknek mindig szükségük van ezekre – , de szerintem vagy nincs meg a szükséges tapasztalatuk ahhoz, hogy tudják, hogy ez sokat segíthet, vagy azt remélik, hogy az ő közreműködésük nélkül is megoldjuk a feladatot. A fiatal rendezőknek ma nehéz megszerezni azt a tudást, ami a színészek kezeléséhez kell.

Weaver és Scott az Alien forgatásán (kép: digitalspy.com)

A rendezők a partnereink, de sajnos ma már egyre kevesebben vallják ezt az felfogást, mert a hangsúly a minél nagyobb bevétel elérésén van, és minden a fejesek óhaja szerint kell menjen” – magyarázta. A mai stúdiórendszer működése alátámasztja Weaver szavait: egyre több zöldfülű rendező kap esélyt a bizonyítása egy blockbuster élén, valamint számos példát láttunk arra is, hogy a stúdió dominálta a kreatív folyamatokat, és a túlzottan egyénieskedő direktorokat kirúgták.

A színésznő megemlítette James Cameront (akivel A bolygó neve: Halálban és az Avatarban dolgozott együtt), aki véleménye szerint remek példa arra, hogy milyen egy minden egyes jelenetben új utakat bejáró, a színészeivel törődő rendező. „James azt akarta, hogy mindenki annyi dolgot próbáljon ki a forgatás során, amennyit csak akar, és mindenkit meghallgatott, ami mindig nagylelkű dolog egy rendezőnél. Az ilyesfajta kapcsolatok egyre ritkábbak.

Weaver és Cameron (kép: telegraph.co.uk)

Beszédes az is, amit Weaver a Noah Baumbachhal való munkájáról mesélt. Baumbach rendezte a Cannes-i Filmfesztivál versenyprogramjában szereplő The Meyerowitz Stories indie-vígjátékot, amiben Weavernek egy cameo-szerep jutott. A színésznő el volt ájulva attól, amit Baumbach a forgatáson művelt. „Minden jelenetet negyvenszer vettünk fel, rengeteg mindent kipróbáltunk, ami elképesztően izgalmas volt” – mondta. – „Csodálatos egy olyan rendezővel munkálkodni, aki rászánja az időt arra, hogy felfedezze, mit hozhat ki a színészeiből. Hiszen ezért vagyunk ott.

Az Alien-filmek sztárja elmondta, hogy egyszer maga is akart rendezni egy filmet, de végül nem lett belőle semmi. Viszont egy napon tényleg szeretne rendezni, ha megtalálja a neki való sztorit.

Nagyon érdeklődtem egy projekt iránt pár éve, de van egy lányom, és nem tehetem meg, hogy túl sok időt töltsek távol tőle” – magyarázta. – „Anyukaként olyan szerepeket próbálsz megszerezni, amelyek eljátszásához nem kell hónapokig messze lenned a családodtól.

Ám nem az idő az egyetlen probléma számára. „Nem hiszem, hogy technikai téren elég profi lennék” – vallotta be. – „Olyan hihetetlenül tehetséges emberekkel dolgoztam együtt, mint Neill Blomkamp [itt a Chappie-re és a Rakkára gondol], aki mindent tud az üzletről, a látványról és a technikáról. Ha csakis a sztorira koncentrálhatnék, akkor meg tudnám csinálni.

Szente Ádám

Szente Ádám a Filmtekercs gyakornoki programjában vesz részt. Ha te is jelentkeznél, kattints ide!