Hírek

Társadalmi dráma nyitja az idei Cseh Filmkarnevált

Petr Václav Sosem vagyunk egyedül című társadalmi drámája nyitja meg idén a Cseh Filmkarnevált, amelynek műsorán négy játék- és egy dokumentumfilmet láthat a közönség február 22. és március 14. között, Budapesten kívül Debrecenben, Miskolcon és Szegeden.

A seregszemle Cseh Oroszlán díjra jelölt és a Cseh Filmkritikusok díjával többszörösen kitüntetett alkotásokat vonultat fel, amelyek mindegyike súlyos társadalmi és morális kérdéseket feszeget – hangzott el a programról tartott csütörtöki sajtótájékoztatón. A fesztivált nyitó Sosem vagyunk egyedül című filmben egy paranoid börtönőr és családja egy kies főút mellett elnyúló faluba költözik. Az őr összebarátkozik új szomszédjával, a munkanélküli hipochonderrel, akit eltart a helyi vegyesboltban dolgozó felesége, aki szemet vet az éjszakai klub kidobófiújára, de az a sztriptíztáncosnőbe szerelmes, aki viszont gyermeke börtönben lévő apjának szabadulását várja. A börtönőrt alakító Miroslav Hanus elnyerte a Cseh Filmkritikusok díját a legjobb színész kategóriában, és a film öt Cseh Oroszlán-jelölést kapott forgatókönyv, operatőr, női és férfi főszereplő, illetve legjobb férfi mellékszereplő kategóriában.

A filmünnep második darabja a valós történetet feldolgozó Én, Olga Hepnarová lesz, amely arról a cseh nőről szól, aki 1973-ban beült egy teherautóba, és Prága belvárosában halálra gázolt nyolc embert. Tettére személyes bosszúként tekintett, amellyel megfizetett az élete során őt ért sérelmekért. Ő volt az utolsó nő, akit Csehszlovákiában kivégeztek. Az alkotás a Cseh Filmkritikusok három díját nyerte el legjobb rendező, legjobb operatőr és a legjobb női főszereplő kategóriában, valamint a Tomás Weinreb és Petr Kazdaa rendezőpárosnak ítélték az év felfedezettje díjat. A film 8 jelölést kapott a Cseh Oroszlánra.

Az FC Roma a válogatás egyetlen dokumentumfilmje, amelyre azért esett a szervezők választása, mert komoly társadalmi problémákra világít rá, mégis a dokumentumfilmes eszközök használata mellett ezt emészthető formában teszi – hangsúlyozták a szervezők. Rozálie Kohoutová és Tomás Bojar filmje a decíni járási bajnokság legújabb csapatáról szól, amelyet többségében roma játékosok alkotnak. Az ellenfelek nagy része bojkottálja a roma csapatot, így a klub többnyire játék nélkül nyeri a meccseket. Az FC Roma focistái azonban nem veszítik el a humorérzéküket, a pályán és azon kívül is harcolnak. A vetítés után Tomás Bojar rendezővel beszélgethetnek a nézők.

Radek Bajgar Tigris elmélet című filmjében az emancipációval foglalkozik. Az állatorvos Jannak hirtelen mindenből elege lesz, mikor apósa belehal abba, hogy életéről és haláláról is a felesége döntött helyette. Jan a temetésen döbben rá, hogy ha nem tesz semmit, ugyanúgy végzi, mint apósa, hiszen őt is hasonlóan rövid pórázon tartják. A film főszereplőit a Cseh Filmkritikusok Díjára és Cseh Oroszlánra is jelölték.

A filmünnepet a cseh-szlovák koprodukcióban készült A tanítónő című filmdráma zárja, amelyben egy általános iskola igazgatónője rendkívüli szülői értekezletet hív össze az új tanítónő miatt, akiről az a hír járja, hogy diákjain keresztül manipulálja a szülőket. Bár a történet a csehszlovákiai szocializmus késői időszakában játszódik, a manipuláció művészetének árnyalt bemutatása univerzális érvényességű. A filmet kilenc kategóriában jelölték a Cseh Oroszlánra, illetve Zuzana Mauréry pedig a Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztiválon megkapta a legjobb női főszereplő díját alakításáért.

A filmeket március 3. és 5. között a miskolci Művészetek Háza – Béke Art-moziban, március 8. és 10. között a szegedi Grand Caféban, március 12. és 14. között pedig a debreceni Apolló moziban lehet megtekinteni.

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

Szólj hozzá!

Click here to post a comment