Fókuszban Hírek

Tejeltek a tinik és a spanyolajkúak – Álmos hosszúhétvége az amerikai mozikban (Box Office augusztus 30. – szeptember 1.)

One Direction: This is Us

A hétfői munka ünnepével kibővítve is csak fele annyian mentek moziba az Egyesült Államokban, mint akármelyik nyári hétvégén. Az elmúlt két hét premierjeiből csak két film volt igazán nyerő: a One Direction koncertfilmje és egy spanyol nyelvű vígjáték. Bizony, véget ért a nyár, a szeptember pedig hagyományosan a televízióé Amerikában: indulnak az új sorozatok, kezdődik a foci-, baseball- és kosárlabdaszezon.

Országomat egy értelmes filmért! – kiálthatnának fel a producerek azt látván, hogy az elmúlt két hétből (egy spanyol nyelvű film kivételével) csak egy premier válhat igazán rentábilissá, ráadásul az is a One Direction koncertfilmje. Szabadságolás miatt két hete volt utoljára Box Office, ezért most röviden átfutjuk az augusztus 23-25-i víkend újdonságait is.

Akkor három premier kezdett az amerikai filmszínházakban, a lista első két helyét mégis két korábbi mozi foglalta be: a Családi üzelmek (már vetítik) és a The Butler – róluk még lesz szó. Csak utánuk, a harmadik helyen kezdett A végzet ereklyéi – Csontváros (már vetítik). Egyre nehezebb követni, hányadik Twilight-klónt készíttetik el a producerek, de azért az vicces, hogy még egyiknek sem sikerült befutni. Csak az idei év első nyolc hónapja alatt kettő vérzett el A végzet ereklyéin kívül, februárban a Lenyűgöző teremtmények (19,5 millió), majd márciusban A burok (26,6 millió). A fiatal felnőtteknek szánt könyvek feldolgozásai közé sorolható még a pár hete bemutatott Percy Jackson: Szörnyek tengere, de az inkább a Harry Potter-láz utóhullámait igyekszik meglovagolni, egy hajszálnyival több sikerrel. Az igazi vesztesek viszont egyértelműen azok a nézők, akik gyanútlanul esélyt adnak ezeknek a csapnivaló alkotásoknak.

A végzet ereklyéi - Csontváros
A végzet ereklyéi – Csontváros (Mortal Instruments: City of Bones)

A végzet ereklyéi ugyanis – akárcsak a műfaji konkurenciái – meglehetősen gyengén sikerült a kritikusok és a nézők szerint is. A legjobb kifejezés, hogy klisés, szinte ugyanaz, mint az összes többi, nincs benne eredetiség, újszerűség, ettől függetlenül azért nézhető. Kicsit cinikusan azt is mondhatjuk, éppen az a baj, hogy a felsorolt filmek nem elég rosszak ahhoz, hogy a Twilight szintjét elérjék. Mindenesetre a kasszarobbantás fényévekre van tőlük, és ebben A végzet ereklyéi sem kivétel. 9,3 millióval nyitott, utána meglepően nagyot zuhant, így most 24,3 milliónál jár a 60 milliós költségvetésű fantasy.

Két hete kezdett még a Simon Pegg-Edgar Wright páros legújabb őrülete, a The World’s End. A meglehetősen sajátos humorú angol csapatnak ez a harmadik közös filmje, és bizonyos értelemben beszélhetünk trilógiáról. A Haláli hullák hajnala és a Vaskabátok ugyanis egyaránt műfajparódiák, és ilyen a legutóbbi közös munkájuk is, ezúttal az ufós (és robotos és szörnyes és …) filmeket figurázzák ki. Vígjátékaik további közös jellemzője, hogy a kritikusok minden esetben imádják, a nézők egy része azonnali rajongó, a közönség másik része viszont csak vakarja a fejét, hogy mégis mi vicces van abban, amit látott.

The World's End
The World’s End

Az utóbbi állítást tükrözik a páros bevételi eredményei is. Az Egyesült Államokban sosem voltak igazán népszerűek, most is mindössze 8,8 millióval kezdtek. 30 milliónál több nem nagyon lesz belőle, de a 20 milliós büdzsé így is könnyen megtérül, ráadásul hazájában is nagyjából ilyen összeget fog bezsebelni – értelemszerűen ugyanis ott arányaiban jóval többen kíváncsiak rá. A várható végeredmény egyébként tökéletesen beillik a trilógia többi darabja közé, sőt azok közül talán a legjobb lesz.

Egy bekezdést megérdemel a You’re Next (előzetes) című horror is. A közönség és a kritikusok által egyaránt a jobb horrorok kategóriájába sorolt film egy család őszi közös hétvégéjéről szól, amelyet kissé felborít egy csapat őrült gyilkos, akik megtámadják a családi házat. Talán túl erős volt a Démonok között (tudjátok, ez az, ami 134,1 milliót kaszált a nyár folyamán, és ezzel minden idők egyik legsikeresebb horrorja lett), vagy csak a nézők kivárják a következő hónapok dömpingjét (szeptember-október az amerikai mozikban hagyományosan az ijesztgetésről szól). Nem tudni, hol csúszott félre a bevételi lista első helyére várt You’re Next, ami végül csak 7 milliót fialt. Mindenesetre a jelenlegi helyzetben már az is gondot okozhat, hogy megtérítse a 20 milliós költségvetését, mielőtt végleg elveszne a horrorok süllyesztőjében.

You're Next
You’re Next

A három augusztus 23-25-i premier iránti lanyha érdeklődést az mutatja meg a legjobban, hogy egy hétre rá, a munka ünnepével kiegészült hosszú hétvégén mindegyik hatalmasat veszített bevételéből, miközben a többi – korábban bemutatott – film szinte semmit. Kudarcuk hatására a korábbi mozik óriási pénzeket szakítottak, hiszen a stúdiók úgy kalkuláltak a marketinggel és a premier dátumával, hogy ezen a víkenden már nem terem babér valószínűleg. Ezzel szemben a The Butler például már 74,1 milliót gyűjtött össze (ebből 20,2 milliót az utóbbi négy napban), és a forgalmazó még mindig emeli a kópiák számát. Ha továbbra is ilyen ütemben gyűlik a pénz, akkor a százmillás álomhatár is lazán elérhető. A Családi üzelmek pedig a hónap legsikeresebb filmje lett, már 109,6 milliónál jár, valószínűleg megelőzi a Személyiségtolvajt is. A Repcsik (már vetítik) szintén meglepően jól termel, az Elysium – Zárt világ (már vetítik) viszont hiába szedte össze magát a végére, a gyenge kezdést ez már nem tudja kompenzálni.

Eközben a hosszúhétvége premierei meglehetősen vegyes képet mutattak: volt köztük egy kiszámítható, egy meglepetés-siker, egy méretes bukás és egy senkit nem érdeklő. A legelső a One Direction: This is Us, ami a brit popcsapat koncert- és dokumentumfilmje 3D-ben. Kritikusokról és nézői visszajelzésekről esetükben nem érdemes beszélni, a nézők 87%-a volt lány, kétharmada 17 évesnél fiatalabb. Ami itt érdekes lehet, az az összevetés a többi zenésszel vagy bandával. Ehhez tudni kell, hogy az épp a napokban óriási botrányt kiváltó Miley Cyrus 2008-ban egy robbanásszerű 3D-s koncertfilmmel új piaci rést fedezett fel, mégpedig a zenerajongó tinik mozis piacát.

One Direction: This is Us
One Direction: This is Us

Azóta már minden hasonszőrű zenész vagy együttes előállt egy ilyen mozival. A legsikeresebb természetesen Justin Bieber volt, noha sokkal többet ő sem tudott beszedni Miley Cyrusnál (a srác 73 milliót, a lány 65-t haknizott össze). Csalódást keltő volt viszont Katy Perry (25,3 millió) és a Jonas Brothers (19,2 millió). Hozzájuk képest a One Direction biztos többet kaszál a kislányok szüleinek pénzéből, ezen a piacon viszont fokozottan jellemző a masszív első hétvégés jelenlét (képzeljük el, milyen borzasztó lehet úgy kezdeni a sulit, hogy már mindenki látta a One Directiont, csak mi nem!), ez alapján tehát a This is Us összbevétele sem lesz több 40 milliónál.

Negyedik helyen nyitott az Instructions Not Included c. spanyol nyelvű vígjáték (előzetes), pedig csak 347 (!) moziban vetítették. Ennyi filmszínházból összeszedni 10 milliót óriási teljesítmény, és az eredmény bizony komoly hatással lesz Hollywoodra. A múlt hétvége volt ugyanis talán az első alkalom, amikor az egyre bővülő amerikai spanyolajkú közösség megmutatta, mekkora vásárlóerővel bír a mozik piacán.

Az Instructions Not Included sikere azért nagyon különleges, mert az Egyesült Államokban egészen egyszerűen nem futnak az idegen nyelvű filmek – szinte semennyire. Jó példa erre az Életrevalók, ami világszerte 406,2 milliós bevételt ért el, ezzel szemben az USA-ban 10,2 milliót. Az idegen nyelvű filmek bevételi listája annyira gyenge, hogy az Amélie csodálatos élete ötödik helyen tud állni 33,2 millióval. A legsikeresebb spanyol nyelvű mozi A faun labirintusa volt (37,6 millió), és egészen nagy esély van rá, hogy nemsokára elveszíti ezt a pozíciót. A spanyolajkúak – bár a lakosságon belüli arányuk csak 17% –, a rendszeresen mozijárók 26%-át teszik ki, vagyis egy fontos vásárlóerőt jelenteken a piacon.

Instructions Not Included
Instructions Not Included

Furcsa, hogy épp az Instructions Not Included hozta el az áttörést, mert a film egyáltalán nem tűnik különlegesnek. A történetét ezerszer hallhattuk már: Valentín nagy casanova, azonban egyszer csak megjelenik az egyik nő a múltjából a kislányával, megkéri, hogy fogja meg egy pillanatra, majd felszívódik. Valentín évekkel később Hollywoodba megy munkát vállalni és a lánya anyját megkeresni, és persze közben ezer kalamajkába keveredik. A kritikusok és a nézők szerint sem nagy szám a vígjáték, noha az apa és lánya közti kapcsolatot egyaránt telitalálatnak tartják. A Valentínt alakító Eugenio Derbezről szinte biztosan sokat hallunk még.

A harmadik új premier az Ethan Hawke-Selena Gomez páros nevével fémjelzett autósüldözéses thriller, a Getaway (előzetes). A film nyilván bukás ilyen nevekkel – Selena Gomez az emberek fejében még mindig kislány, Ethan Hawke pedig nem egy vonzó akciószínész. 5,6 millióval nyitott, ami jobb, mint két hete a Paranoia, de a műfajban még így is lesújtó. Szerencséjére a büdzséje meglehetősen alacsony, mindössze 18 millió, amit még akár ki is termelhetne, ha nem javasolná minden néző és kritikus, hogy mindenki meneküljön a thrillertől.

Getaway
Getaway

Továbbra is jól fial a Blue Jasmine, bár egyre lanyhább az érdeklődés, és a forgalmazó már el is kezdte csökkenteni a vetítőtermek számát. 25 mill még biztosan összegyűlik belőle, és így Woody Allen negyedik legsikeresebb filmjévé válhat, viszont az is biztos, hogy nem ez lett az új Éjfélkor Párizsban, amit tényleg rengetegen láttak mind Európában, mind az Egyesült Államokban (mind az ismerőseim között). Egyre rosszabbul áll viszont Percy Jackson szénája: 56,6 milliónál jár, a negyedik hetében, miközben költségvetése 90 millió volt. A megmentői valószínűleg az európaiak lesznek, onnan már 82,1 millió folyt be, igaz, ennek csak töredéke jut el a gyártó stúdióig.

870 vásznon kezdték vetíteteni a Closed Circuit c. angol bűnügyi drámát (előzetes), sajnos azonban az Egyesült Államokban még ennyi terem megtöltésére sem volt elég érdeklődés. Pedig a krimit Eric Bana, Julia Stiles, Jim Brodabent és Rebecca Hall neve is fémjelzi, bár története állítólag meglehetősen kiszámítható és hiányos egyszerre. Talán hazájában nagyobb sikere lesz, noha költségvetéséről nem lehet tudni, így azt sem tudjuk megítélni, mekkora bukást jelent a nyitó 3,1 millió. Ezzel szemben biztosan hatalmasat bukott a hétvégén a művészmozikban Brian De Palma Gyilkos Vágyak című drámája. A filmet nem sokan szerették, ezt valószínűleg a forgalmazó is tudta, nyilvánvaló, hogy a szerződéses kötelezettsége miatt vetítette az Entertainment One.

Closed Circuit
Closed Circuit

A hét közepén még tartunk egy nagy nyári áttekintést, jövő héten pedig az amerikai filmpiac legunalmasabb havának első hétvégi bevételeit elemezzük. Egyedül indít a Riddick, de kérdéses, hogy a sci-fikkel túladagolt nézők mennyire lelkesednek majd érte. Ezen kívül csak egy nagyon bárgyú és nyálas film jön, a The Ultimate Life, és az is csak 400 moziban.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..