Hírek

Több, mint 100 millió dollárból rendezheti Patty Jenkins a Wonder Womant. Örülünk?

wonder-womanAz utóbbi időkben nagy éljenzés övezi a hírt, hogy a 2017-ben mozikba kerülő Wonder Woman rendezője, Patty Jenkins több, mint 100 millió dollárból valósíthatja meg a filmet.

Hogy ez miért ad nagy örömködésre okot? Mert Kathryn Bigelow Atomcsapdája volt eddig az egyetlen olyan, nő által rendezett film, aminek költségvetése átléphette ezt az összeghatárt. És ez valóban üdvözlendő esemény, hiszen világszerte törekednek a filmgyártók arra, hogy a nemi egyenlőség jegyében több női filmest alkalmazzanak.

Csakhogy ha jobban utánanézünk a számoknak, a Wonder Woman sikere inkább elkeseredésre ad okot, mint ujjongásra. A nagy hollywoodi stúdiók szinte kizárólagosan férfiakra bízzák a rendezéseket. A 20th Century Fox például nemrég jelentette be az elkövetkező két évre tervezett bemutatóit. A több, mint 30 film egyikét sem fogja nő rendezni.

Ha a képregény-adaptációk felől közelítjük meg a kérdést, akkor sem jobb a helyzet. A gyakorlatilag garantált nyereséget jelentő műfajban az alábbi költségvetésekkel találkozhatunk:

Még a 2005-ös Batman kezdődik költségvetése is elérte a 150 millió $-t, pedig az akkor még csak művészies független filmjéről, a Mementóról ismert Christopher Nolan adaptációja kockázatos vállalkozásnak tűnt. A sorból egyedül a Deadpool lóg, ki ami mindössze 58 millióból gazdálkodhatott, mivel a stúdió (FOX) annyira kockázatosnak találta az alpári humoráról elhíresült szuperhős karakterét, hogy nem mertek több pénzt beleinvesztálni. (Így még nagyobb teljesítménynek számít, hogy az április eleji adatok szerint világszerte közel 760 milliós bevételt eredményezett.)

wonder_woman_comics

Az, hogy a Warner Brothers 100 milliót ad Jenkinsnek, természetesen jó dolog, aminek joggal örülhetünk. De akkor, amikor a képregényadaptciók ilyen mértékű virágkorát éljük, amikor egy-egy új filmnek az Amerika kapitány – Polgárháború és az X-Men – Apokalipszis által teremtett elvárásoknak kell megfelelnie, ez az összeg vajmi kevés. Ez pedig garantáltan vissza fog köszönni az akciójelenetek kivitelezésében, a CGI színvonalában, de a szereplőgárda összeállításában is. Pedig a DC univerzumának női egyenjogúságért és a hímsovinizmus ellen küzdő legfőbb karaktere megérdemelné, hogy méltó módon kerüljön a mozik vásznaira.

Természetesen jó irányba mutat az, hogy egy rendezőnő végre lehetőséget kap, de nem szabad a kontextusból kiragadva, feltétel nélkül tapsolni ennek.

Nardai Dorina

Nardai Dorina a ZSKF szabad bölcsészet, majd az ELTE BTK filmtudomány szakán diplomázott. 2011 óta a Filmtekercs szerkesztőségének tagja. Specializációja a gender témák, a dráma, a krimi, a thriller, valamint a spanyol, francia, német és távol-keleti film.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com