Hírek

Egyre több női rendező kap munkát Hollywoodban

Egy kutatás szerint 2019-ben a száz legnagyobb bevételű film közül 12%-nak női rendezője volt.

Stacy L. Smith az USC Annenberg Inclusion Initiative keretei között készített felmérést, melyben a legnépszerűbb filmeket és az azokat rendezői női alkotók számát mutatja be. 2019-ben pedig különösen kiemelkedő volt számára, hogy a legtöbb bevételt termelő alkotásoknak már 12%-ában volt nő a rendezői székben. Mivel ezek közt több olyan film is szerepel, ahol társrendezők voltak, a pontos statisztikai adat az, hogy a 100 legsikeresebb film 10,6%-át rendezte nő.

Jégvarázs 2.

2019 legnagyobb bevételt szerző női rendezője, Jennifer Lee volt, aki Chris Buckkal közösen tért vissza, hogy elkészítsék a Jégvarázs 2.-t – mely a 4. legjobban szereplő film volt az évben. Ugyanitt kiemelkedő volt Anna Boden is, aki a Marvel Kapitány szellemi atyja volt Ryan Fleck társaságában. Ez a két film a milliárdos nemzetközi összbevételt is átlépte.

Smith egészen 2007-ig visszamenőleg hasonlította össze az idei számokat – a 13 éves átlag még így is csupán 4,8%-ot tesz ki, de látszik a változó tendencia.

Állításai szerint a tavalyi évben volt a leginkább szembetűnő az átalakulás: ahogy egyre több nőt bíztak meg rendezői munkával. A Universalnál például öt sikeres címet is nő rendezett (Jill Culton – Jetikölyök, Melina Matsoukas – Queen & Slim, Tina Gordon – Little, Kasi Lemmons – Harriet és Gail Mancuso – Egy kutya négy útja). „Ám még nagyon sok fejlődésnek kell bekövetkeznie, hogy elérjük a nemek közti paritást” – kommentálta Smith.

Egy kutya négy útja

Ugyanitt megvizsgálták, hogy 2018-hoz (21,4%) képest visszaesett a színesbőrű rendezők 16,8-ra, ebből a nők négy főt tesznek ki. Színesbőrű nő pedig az elmúlt tizenhárom év legnépszerűbb filmjeinek 1%-át rendezhette. Smith fel is mérte, hogy a Metacritic nevű kritikai portálon a valamely etnikumhoz tartozó női rendezők filmjeit magasabbra értékelik átlagosan, mint a fehér férfi, fehér női, vagy alulreprezentált férfi rendezők alkotásait.

„Mégis a színesbőrű nőket foglalkoztatják a legkevésbé. És mikor a vállalatok azzal takaróznak, hogy a legmegfelelőbb embert keresik a munkára, valójában nem objektív szempontokat vesznek figyelembe, hanem szubjektíven válogatják az alkotóikat” – tette hozzá Smith.

Avatar

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel a Magazin és Moziban rovat szerkesztője. Kedvencei az életszagú, morális kérdéseket feszegető filmek, a kamaradarabok és az igényes blockbusterek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya