Hírek

Vegyes fogadtatást kapott Wes Anderson bécsi kiállítása

A Spitzmaus in a Coffin pont olyan, mint Wes Anderson filmjei, ez viszont egy kiállítás esetében nem szerencsés a kritikusok szerint.

A Kutyák szigete és soron következő filmje között Wes Anderson új szerepben próbálta ki magát: kurátor lett. Partnerével, az író és jelmeztervező Juman Malouffal meghívták a bécsi Kunsthistorsisches Musemba, ahol szabad kezet kapva, a múzeum négymillió műtárgyából állíthatott össze egy kiállítást. A Spitzmaus Mummy in a Coffin and other Treasures (Cickánymúmia koporsóban és egyéb kincsek) című kiállítás múlt héten nyílt, és négyszáz tárgyat sorakoztat fel a múzeum 14 gyűjteményéből. A New York Times beszámolója szerint Wes Anderson mindössze ennyit mondott a megnyitón: „valószínűleg érdemes volt.”

Az újság kritikusa, Cody Delistraty azonban már másként gondolkozik. Kritikájában azt írja, hogy Andersont és Maloufot se nem a tárgyak eredete, se nem a ritkasága nem vezette a válogatáskor, csupán olyasmiket halmoztak fel, amik beleillenek a filmes látásmódjukba. Színek (zöld), anyagok (fa), méretek (királyi csemeték portréi) szerint csoportosítottak össze többszáz tárgyat, ami jól rímel a filmjeiknek vizuális trükkjeire. Ez viszont Delistraty szerint gyakran értelmetlen megoldásokat szül, az ilyen szempontú csoportosítás kioltja a tárgyak jelentőségét.

A kritikus azt írja: „Mr. Anderson filmes esztétikájának lényege, hogy hangulatokból teremt narratívát – a vágyakozásból, melankóliából, szenvedélyből. A kurátori munka viszont alapjaiban más törekvés. A díszletben mozgatott színészekkel ellentétben a kurátor nem fogja befolyásolni a néző érzelmeit a kiválasztott műalkotásokkal. Úgy tűnik, Mr. Anderson és Ms. Malouf erre nem jött rá.”

Hasonlóan vélekedik a Zeit kritikusa, Thomas Mießgang is, aki a késő-reneszánsz kincseskamrákhoz (Kunstkammer) hasonlítja a tárlatot. Ezekben a gyűjteményekben nem tudományos szempontok alapján, hanem csupán szenzációkeltés szándékával állítottak ki különböző hátterű tárgyakat. Szerinte Anderson összeállítása a címszereplő múmiával, az aranyteknősön lovagoló Jóbbal, groteszk szoborfejekkel, a bécsi szánkóútvonalak tervrajzaival egy excentrikus és bizarr karnevál. Így pedig a múzeum ötletét, miszerint a tudományosság kritériumait félredobva engednek tárlatokat rendezni, is elítélte.

A kiállítás 2019. április 28-ig látható.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás. Újságíróként dolgozik több médiumnál. A Papírfény rovatot vezeti. gyongyosililla@filmtekercs.hu

Hirdetés

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..