Hírek

Vegyes fogadtatást kapott Wes Anderson bécsi kiállítása

A Spitzmaus in a Coffin pont olyan, mint Wes Anderson filmjei, ez viszont egy kiállítás esetében nem szerencsés a kritikusok szerint.

A Kutyák szigete és soron következő filmje között Wes Anderson új szerepben próbálta ki magát: kurátor lett. Partnerével, az író és jelmeztervező Juman Malouffal meghívták a bécsi Kunsthistorsisches Musemba, ahol szabad kezet kapva, a múzeum négymillió műtárgyából állíthatott össze egy kiállítást. A Spitzmaus Mummy in a Coffin and other Treasures (Cickánymúmia koporsóban és egyéb kincsek) című kiállítás múlt héten nyílt, és négyszáz tárgyat sorakoztat fel a múzeum 14 gyűjteményéből. A New York Times beszámolója szerint Wes Anderson mindössze ennyit mondott a megnyitón: „valószínűleg érdemes volt.”

Az újság kritikusa, Cody Delistraty azonban már másként gondolkozik. Kritikájában azt írja, hogy Andersont és Maloufot se nem a tárgyak eredete, se nem a ritkasága nem vezette a válogatáskor, csupán olyasmiket halmoztak fel, amik beleillenek a filmes látásmódjukba. Színek (zöld), anyagok (fa), méretek (királyi csemeték portréi) szerint csoportosítottak össze többszáz tárgyat, ami jól rímel a filmjeiknek vizuális trükkjeire. Ez viszont Delistraty szerint gyakran értelmetlen megoldásokat szül, az ilyen szempontú csoportosítás kioltja a tárgyak jelentőségét.

A kritikus azt írja: „Mr. Anderson filmes esztétikájának lényege, hogy hangulatokból teremt narratívát – a vágyakozásból, melankóliából, szenvedélyből. A kurátori munka viszont alapjaiban más törekvés. A díszletben mozgatott színészekkel ellentétben a kurátor nem fogja befolyásolni a néző érzelmeit a kiválasztott műalkotásokkal. Úgy tűnik, Mr. Anderson és Ms. Malouf erre nem jött rá.”

Hasonlóan vélekedik a Zeit kritikusa, Thomas Mießgang is, aki a késő-reneszánsz kincseskamrákhoz (Kunstkammer) hasonlítja a tárlatot. Ezekben a gyűjteményekben nem tudományos szempontok alapján, hanem csupán szenzációkeltés szándékával állítottak ki különböző hátterű tárgyakat. Szerinte Anderson összeállítása a címszereplő múmiával, az aranyteknősön lovagoló Jóbbal, groteszk szoborfejekkel, a bécsi szánkóútvonalak tervrajzaival egy excentrikus és bizarr karnevál. Így pedig a múzeum ötletét, miszerint a tudományosság kritériumait félredobva engednek tárlatokat rendezni, is elítélte.

A kiállítás 2019. április 28-ig látható.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
[email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya