Hírek

War of Stars: egy galaktikus Star Wars riport

Mi lett volna, ha az internetet ültetjük a casting director székébe? Mennyire szerették az új filmet Európában? Miért imádták a nők R2-D2-t, és miért utálták a pasik Snoke-ot? Galaktikus social listening riport Az utolsó Jedikről és az internet reakcióiról.

A nyolcadik rész itthon közel 33.000 alkalommal került szóba a magyar nyelvű interneten 2017. december 1. és december 31. között – írja sajtóanyagában a social listening kutatást végző SentiOne ügynökség. Lehet, hogy megosztó a film, de az biztos, hogy népszerű!

 

A net pszichoanalizálta #Reylo-t

A cég az összes olyan, publikusan és magyar nyelven a Facebookon és a különböző fórumokon közzétett felhasználói kommentet, tartalmat és posztot elemezte, amit a Star Wars VIII: Az utolsó Jedik szereplőivel kapcsolatban tettek közzé. Egy riport keretében pedig ráeresztették szoftverüket Európára is. Itt már a teljes internetes palettával dolgoztak: Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, blogok, fórumok, weboldalak.

 

Rey (1.015 bejegyzés): Sokak szerint tipikus Mary Sue karakter. („Mary Sue” egy fiktív női szereplősztereotípia, aki annyira tökéletes, hogy az már fáj. És bosszantó. Általában egy gyönyörű, hányattatott sorsú, a világ (galaxis) megmentésre kiválóan alkalmas nő; sőt, konkrétan ezért van. A nap végén pedig sanszosan beleszeret a rendező/író kedvenc szerelőjébe/szereplőibe.)

Pocahontas turbó verziója”, egy „újratervezett Disney hercegnő”, írta a net, aki egyből kap képességeket, mert csak. A felhasználók szerint viszonylag felejthető a karakter, nulla fejlődéstörténettel. Sokakat foglalkoztat, hogy akkor mégis „honnan neki az erő?” Vannak, akik a sztori gyengeségének tartják ezt a homályos foltot. De vannak, akik tényleg tudni akarják. Azaz valamiféle rejtett jelentést, utalást keresnek a nem létező részletekben…

 

Kylo (1.602 bejegyzés): Kylo szétszedte az internetet. Van, aki szerint mint főgonosz, rendkívül szerencsétlen. De sokak szerint ez pont azért van, mert most először tényleg egy „szerencsétlen”, vívódó főgonoszt kellett megformálni. A két hozzáállás teljesen ellentétes, és az utóbbi véleményt osztják többen.

Talán (a komentek alapján biztosan) ezért volt sokaknak hiányérzete: a formát öltött tömény sötétség helyett kaptak egy csapongó, makacs, kamaszos és elálló fülű figurát. Valakit, aki emberi. Valakit, akiből nem hömpölyög semmilyen erő. A gondoszság elementális ereje főleg nem.

Abban, hogy ő lenne a tökéletes Fiatal Piton egy lehetséges Harry Potter spinoffban, egyetért az internet. Van, aki szerint úgy néz ki, mint Mickey egér ükunokája, és van, aki szerint pont annyira félelmetes, mint di Caprio a Titanic-ban. Több hölgy meghasonlott az interneten; nem értik, hogy miért vonzódnak hozzá – ronda, de azért vonzódnak. Abban pedig szinte mindenki egyetért, hogy a Paterson című filmben nyújtott korábbi alakítása zseniális.

 

Oké Fin és Mivan Snoke

Finn (330 bejegyzés): nagyjából no comment. Kicsit semmilyen, kicsit félős, de emberi karakter. Elmegy. A tény, hogy fekete, sok online beszélgetés vezérfonalát adta. (Ahogy a lila haj is Holdo admirálisnál). Dilettáns női vezetőkről, egy univerzum tönkretételéről és feminista propagandáról beszélt az internet (főleg a ferfihang.hu).

Snoke (1.073 bejegyzés): Nagyjából két kommentben össze lehet foglalni a vélemények két csapásirányát. Az egyik vonal nem érti. A másik szerint úgyis feltámad. „Ha mindent előre lát, akkor miért nem vette észre, hogy mellette b***akodnak az erővel?” És: „Most meghalt, de úgyis feltámad. Valahogy. Majd.

A férfiak esetében a film kontextusában a leggyakrabban és negatív felhanggal említett szavak kivétel nélkül mind szereplőkre vonatkoztak: Snoke, Kylo, Luke.

A női kommentelőknél előkelő helyen szerepel Yoda, R2-D2 (hiába nem szerepel) és a „cuki” szó; ezt a hármat említették a legtöbbször, amikor az új Star Warsról beszélgettek online. Mindezt egy nyereményjátéknak köszönhetjük, ahol a kommentelők egy, a kedvenc Star Wars karakterükkel díszített borotvát nyerhettek. Bár a nők kommenteltek többször, valószínűleg a párjuknak szerették volna megnyerni a terméket. (Gondolja a felmérés.)

 

Nem is olyan rég, egy közeli-közeli kontinensen

Réges-rég, egy messzi messzi galaxisban elindult valami, ami azóta is lázban tartja a világot. Európát is. A social listeningen keresztül a SentiOne azt is megnézte, hogy melyik országnál izzott igazán a Star Wars téma online 2017. december 1. és 31. között, illetve, hogy kik szerették a leginkább és a legkevésbé a nyolcadik részt.

Anglia toronymagasan vezeti a mezőnyt az utolsó részhez kapcsolódó internetes tartalmak számát tekintve: mindössze 31 nap alatt, és csak ezen a nyelven több mint 3 223 000 publikus bejegyzést tettek közzé a felhasználók az interneten: Facebookon, Twitteren, YouTube-on, Instagramon, blo-gokon, fórumokon, weboldalakon. Angliát Franciaország követi, majd Németország, de Magyarország is helyet kap a top 10-ben.

Az emberek szimpátiája ugyanakkor máshogy alakul. A közzétett bejegyzések, kommentek, posztok érzelmi háttere alapján a SentiOne, állítása szerint, közel 75%-os pontossággal képes meghatározni egy-egy internetes tartalom sentiment értékét, melynek alapját a kontextus, a szóhasználat, a szavak egymás közti távolsága, a nyelvi karakterisztikák, a szöveghez társított emotikonok elemzése és a PANAS (Positive and Negative Affective Schedule) nemzetközi módszertani skála adja.

A film legnagyobb rajongótábora az említések alapján Szlovéniában él (zöld). Őket követik a norvégok és a szlovákok. Magyarország ezekhez viszonyítva az „eh” kategóriába esik, azaz tényleg megosztotta a film a kommentelőket: savazták is, szerették is. Az osztrákok kifejezetten utálták a nyolcadik részt, ha az internetes tartalmakat nézzük (piros). És a svájciak is.

Ha pedig megnézzük az elmúlt három évet, akkor az is jól látszik, hogy a Zsivány Egyes internetes népszerűség szempontjából (is) túlszárnyalta Az utolsó Jediket.

Ráadásul az a film igazán hosszan lekötötte az internet figyelmét, hónapokon át. Nem úgy, mint a VII. és a VIII. rész, amik nagyot szóltak a premierkor (mondjuk a VIII. annyira még ezt se tudta megtenni), aztán nem sokkal később lehullottak az internetről.

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..