Damon Lindelof (Lost) állítja: elindultak a Watchmen képregény alapján fejlesztett sorozat előmunkálatai az HBO-nál.
A Watchmen minden idők egyik (sokak szerint „a”) legjobb képregénye, több listán a 20. század egyik legjelentősebb irodalmi műve. Alan Moore és Dave Gibbons csodálatos alkotása sötét és realista szuperhős-történet a hidegháborúba ágyazva, a zsáner konvencióinak dekonstrukciója és nem mellesleg óriási közönségsiker.
Damon Lindelof (a Lost és a Hátrahagyottak írója) most az Instagramon jelentette be: elkezdődtek a Watchmen sorozat előmunkálatai az HBO-val – írja a The Wrap.
Nos, a „bejelentette” talán erős kifejezés. Lindelof egy fényképet posztolt, „első nap” felirattal:
A szobrocska a Watchmen képregény egyik fontos pillanatára való egyértelmű utalás: a képregény világában az egyik nyugdíjba vonult szuperhős kapta „hálából” („in gratitude”), és később szerephez jut a történetben is.
2015 óta tudni, hogy az HBO-nak tervei vannak a képregénnyel. Az első tárgyalások még a 2009-es Watchmen-mozifilmet rendező Zack Snyderrel folytak. Ám az a film (finoman szólva) nem nyerte el a közönség és a kritika kegyeit; az HBO idén júniusban már azt közölte, hogy a készülő sorozat független Snyder alkotásától és Lindelof a showrunner (azaz a sorozat egészéért felelős vezető).
Lindelof tehát most arra utal: végre elkezdődik a valódi munka.
A szuperhős-adaptációk korszakában egy HBO-gyártotta Watchmen sorozat
könnyen válhat a zsáner egyik csillagává.
Már maga az alapanyag is jóval erősebb, mint a Marvel és DC képregényadaptációk eredetijei (ha megengedhetjük magunknak ezt az irodalmi értékítéletet). Maga az HBO pedig az utóbbi másfél évtizedben zajló televízió-sorozatos forradalom egyik zászlóvivője, olyan művek szállítója, mint a Drót, a Maffiózók és a Trónok harca. Éppen a realista, sötét művek azok, amelyekben a csatorna a legnagyobbat alakítja, és a Watchmen hidegháborús feszültséggel teli, emberi drámára alapozó, minimális természetfölöttit használó történeténél nincs is ideálisabb a számára.
Egy sikeres Watchmen sorozat akár a csakhamar lejáró Trónok harca helyét is átveheti az HBO vezető termékeként (véli a The Hollywood Reporter, és mi hajlamosak vagyunk egyetérteni).
A Watchmen képregény egy olyan világban játszódik, amelyben a 20. század első felében valódi hősök lépnek színre – olyan hétköznapi emberek, akik maszkot öltve, szuperképességek nélkül bár, de szembeszállnak a bűnnel vagy a nemzet ellenségeivel. A következő generációra a maszkos hősök között egy valódi természetfeletti lény is feltűnik: segítségével az USA megnyeri a vietnámi háborút, a Watergate botrány rejtve marad, Nixon újabb ciklusokat nyer, és nemsokára már csak a kormánynak dolgozó vagy bújkáló hősök maradnak – az önállóakat betiltják.
Ezt a háborús hangulatú, az erőszakot jobban toleráló, a hősökből kiábrándult világot egy gyilkosság rengeti meg: az egyik visszavonult maszkos karakter az áldozat.
A Watchmen a nyomozáson keresztül a hős és a társadalom viszonyát, a felelősség kérdését, egy alternatív történelem mélységeit vizsgálja. Alan Moore a történetet mindig is sokadrangúnak tartotta: négy-öt olvasásra szánta a művet, hatalmas mennyiségű utalást és összefonódást rejtett el benne.
Kérdés, hogy az HBO sorozata hűségesebb marad-e a képregény szelleméhez és gazdagságához, mint a látványos és egyedi, ám felszínes 2009-es filmadaptáció. A Watchmen sorozatban irdatlan potenciál rejlik; lehetséges, hogy filmtörténeti lépések tanúi vagyunk épp.