Hírek

Yesterday: egy vagyonba kerültek a zenei jogdíjak

A Yesterday film alkotóinak meg kellett venniük a feldolgozandó 17 sláger jogait. Nem adták olcsón.

Nem volt egyszerű összehozni Danny Boyle rendező (Trainspotting, Gettómilliomos) új filmjét, a Yesterdayt, amely arról szól, hogy egy globális esemény hatására mindenki elfelejti a Beatlest, egy bukott zenész kivételével, aki a klasszikus dalok feldolgozásával csinál álomkarriert. Mivel Beatles-dalok nélkül nem lett volna értelme filmet készíteni a Beatles nélküli világról, az együttes által alapított lemezcégtől, az Apple Recordstól, illetve a Sonytól kellett megvenniük.

„Az Apple és a Sony nagyon finnyásak, nemcsak azt nézik meg, ki használja a dalaikat, hanem azt is, hogy mire – árulta el Danny Boyle a Billboard zenei magazinnak. – Szerencsére előnyös szerződést tudtunk nyélbe ütni, de a dalokhoz szükséges összeg a Yesterday költségvetésének jelentős részét kitette.”

A Billboard becslése szerint 10 millió dollárba (3 milliárd forint) kerülhetett a 17 Beatles-dal használati joga, ami egy amerikai szuperprodukció esetében nem lenne csillagászati összeg, ám most egy brit zenés vígjátékról van szó.

Danny Boyle azonban nemcsak a Yesterdayt gyártó Working Title producercég pénzére támaszkodott, hanem diplomáciai eszközöket is bevetett.

„Levelet írtam Paul McCartney-nak és Ringo Starrnak meg a két özvegynek, Olivia Harrisonnak és Yoko Onónak, és tisztelettel elmagyaráztam, mit szeretnék kezdeni a dalokkal.”

„Nem ártott az óvatosság, hiszen ilyenkor könnyen előfordulhat, hogy valaki megsértődik vagy ideges lesz. Szerencsére nagyon kedves válaszokat kaptam Ringótól és Oliviától. Többet nem árulhatok el, de igen kellemesen érintett ez a pozitív hozzáállás.”

Boyle nem csupán a dalok jogainak megszerzésében vállalt fontos szerepet, de nagy kockázatra is vállalkozott, amikor egy külföldön ismeretlen színészre, Himesh Patelre bízta a főhős, Jack szerepét. Patel a brit EastEnders (az ottani Barátok közt) színészeként ismert a szigetországban, de a döntő fontosságú amerikai piacon teljesen ismeretlen. „Minden tiszteletem a producereké, amiért engedték, hogy Himesh-re bízzam a szerepet – mondja a rendező. – Mivel a film orrnehéz volt – azaz már a forgatás előtt sokat kellett költenünk rá – kezdetben nagy nevet akartak a főszerepre, de aztán hagyták magukat meggyőzni. Azzal érveltem, hogy olyan előadóra van szükségünk, akinek a tolmácsolásában a Beatles-dalok furák, de mégis valahogy ismerősek. Egy csomó színész, akit meghallgattunk, zeneileg képzettebb volt Himesh-nél, mégis ő bizonyult az igazinak.”

A film másik meglepetése Ed Sheeran, aki a főhős kiadójának egyik művészét alakítja. „Ed csak a második választásunk lett volna, mert eredetileg Chris Martinra akartuk bízni a szerepet – folytatja Boyle. – De annyit cikizett minket, hogy végül mellette döntöttünk. Nem nagyon foglalkozik filmekkel, azt sem tudta, én ki vagyok, vicces volt, amikor az első munkaebédnél láttam, hogy rám keres az IMDB-n a telóján.”

Avatar

UIP Magyarország

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya