Interjú

„A produceri felelősség kimeríthetetlenül nagy.” – interjú Csernai Judith-tal

Fotó: Csernai Judith


Fotó: Csernai JudithA Werk Akadémiáról az utóbbi időben sok mindent megtudhattatok, alapításától kezdve, az egyes szakokon át egészen az iskolában végzett fiatal tehetségek sikeréig. Csernai Judith-tal készült interjúnkból a produceri tevékenységet járjuk kicsit körül, meghatározó élményekkel, tapasztalatokkal, tanácsokkal.

Pszichológia szakot végeztél, majd a Mafilmnél kötöttél ki, ahol rengeteg játékfilm elkészítésében vettél részt. Hogyan keveredtél a Mafilm-hez?

Abban az időben (1978-ról beszélünk) nagyon különlegesnek számított a filmes világ. Nagy kitüntetés volt magyar rendezőkkel, színészekkel együtt dolgozni! Filmkészítés közben általában ez 80-100 embert jelent, ilyenkor nagyon hasznos tud lenni egy kis ember ismeret. Éppen ezért, elsősorban magánemberi motiváció volt a Mafilmbe elmenni dolgozni. Az akkor még működő személyzeti osztályon felvettek felvételvezető gyakornoknak, és persze nem is értették, hogy diplomával mit keresek ott. De kitartó voltam, gyorsan tanultam, így hamar kiderült, hogy a gyártásvezetés nekem való. A Mafilm megszünésével Sándor Pál vett maga mellé a Novofilmbe, ahol már nemcsak magyar, hanem nemzetközi produkciókkal is foglalkozhattam. Majd 1995-ben létrejött az IM FILM, mely cég azóta működik úgy a magyar, mint a nemzetközi piacon.

Mit is jelent tulajdonképpen a gyártásvezetés? Mi a különbség a producer és a gyártásvezető között?

A producer, az egy gyűjtő név, sok produceri elnevezés létezik. Ragadjuk ki az „executive producer”-t (vezető producer), akinek rálátása van a teljes produkcióra, ugyanakkor nem szükséges, hogy legyen konkrétan meghatározható feladata a munkában. Természetesen a munkában ő maga is részt vesz, azokat ellenőrzi, jóváhagyja, aláírja, biztosítja az anyagi feltételeket. Megtalálja a legjobb megoldást arra, hogyan segítse a rendező vízióját vászonra vinni, illetve az ehhez szükséges pénzügyi feltételeket megszerzi.

A producer olyan felelős személy, aki az adott produkció elkészítésének, megvalósításának feltételeit meghatározza, felügyeli, koordinálja és maga is részt vesz bizonyos munkafolyamatban (pl. „line producer”, szinte egyenlő a magyar gyártásvezető megnevezéssel).

A gyártásvezető a végrehajtó, a kulcsember, aki pénzügyi és szervezési feladatokat lát el. Többek között feladata a stáb felállítása, a költségvetés elkészítése, vállalkozási szerződések kötése, a gazdasági és logisztikai tervek véglegesítése, a gyártási folyamat lebonyolítása és irányítása. Előkészíti, forgatja, az utómunka során nyomon követi, majd elszámol és lezárja a produkciót.

Mikor és hogyan jött az IM FILM ötlete? Hogyan fogalmaznád meg röviden azok számára, akik nem ismerik a céget, mivel is foglalkoztok pontosan, hogyan kell elképzelnünk?

Az IM FILM a Novofilm megszűnésével jött létre egy operatőr kollégámmal 1995-ben. A megszerzett szakmai tapasztalatokat és kapcsolatokat nem akartuk elveszíteni. A múltunkból hozott külföldi kapcsolatok segítségével tudtuk beindítani a szerviz munkákat professzionális módon elvégezni.

Jelenleg a munkáink 80 %-a külföldi megkeresés, reklámfilmek, dokumentumfilmek, játékfilmek, sorozatok, videóklippek készítése. Sok kiemelkedő magyar produkciót is támogat anyagilag az IM FILM, többek között Császi Ádám Viharsarok című filmjét (interjúnk itt olvasható – a szerk.), amely első filmesek nagyjátékfilmjére volt jelölve Berlinben, Mundruczó Fehér Isten című munkáját, amely film tavaly Cannes-ban került vetítésre és még sorolhatnám.

Hogyan jött képbe a Werk? Mikor kerültél velük kapcsolatba és hogyan? Egyáltalán hogyan illik bele a IM FILM-be a Werk?

Réz András és Vándor Ágnes régi barátaim és pár évvel ezelőtt megkérdeztek, tudnék-e órákat tartani a Werk Akadémián induló gyártási szakon.  Nagy tisztelettel fogadtam a felkérést, de egyben nagy izgalommal is, hiszen felnőtt hallgatókat tanítani nagy felkészülést igényel, nem lehet készületlenül menni az órákra. Az IM FILM támogatási szokásai közé tartozik a  fiatalok segítése és ezt az elképzelést a Werk Akademiával közösen kialakítva sikerült is megvalósítanunk.

Hogyan segíti az IM FILM a Werk munkáját? 

A Werk Akadémián készülő filmek anyagi és filmes eszköz hátterét teremtjük meg, illetve szakmai tudásommal, múltammal próbálok belefolyni a produkciók elkészülésébe, átbeszélni a buktatókat, lehetőségeket, megoldásokat.

Van olyan werkes film, ami nagyon megmaradt benned valamiért? Nagyon tetszett, vagy éppen nagy hatással bírt?

Szeretem az összes werkes filmet, ami a kezünk között született meg, meglepően sok tehetséges tanulója volt, van a Werk Akadémiának. Sorban jönnek létre a jobbnál jobb produkciók, melyek a Toldi moziban történő vetítéseken bizonyítják a telt ház előtt létjogosultságukat.

Van olyan rendező, akit úgymond te fedeztél fel? Egyáltalán mi alapján döntesz, hogy egy filmmel érdemes-e foglalkozni vagy sem?

Császi Ádám egyike azoknak, akit már akkor is támogatott az IM FILM, amikor még csak „kisfilmekkel” próbálkozott. Bíztunk benne és a bizalmunk be is érett a Viharsarok című filmjének a megszületésével. Az, hogy érdemes-e egy filmet támogatni vagy sem, számomra a forgatókönyvnél dől el az esetek nagyobb részében. Elolvasom a könyvet, konzultálok róla az íróval, rendezővel és azon gyártó cég producerével, akinek a gyártásában fog megszületni.


Az IMDb-n látok folyamatban lévő munkákat.
The Carer, The Crossroads of Angel Sanz Briz és a Publieke Werken. Tudnál ezekről egy picit mesélni? Mi a szereped a filmkészítés során, illetve milyen élményeid, tapasztalataid vannak?

Jelenleg a Publieke Werkenről beszélhetek. Ez egy csodálatos holland történet a századfordulóból, melynek 90 %-át Magyarországon forgatták az IM FILM felkérésével. Produceri munkát végeztem a külföldi producer mellett, akinek a teljes bizalmát élveztem én is és a produkció is. Ez egy klasszikus szerviz munka volt, mely igénybe vette a magyar filmtörvény által adott támogatási lehetőséget.

Milyen felelőssége van egy producernek? Mekkora a szabadsága egy producernek jelenleg Magyarországon?

A produceri felelősség kimeríthetetlenül nagy. „Szabadsága” nincs a producernek, hiszen magán pénzből nem lehet filmeket létrehozni, állami támogatás szükséges hozzá, melyhez komoly feltételek kötődnek, amikhez alkalmazkodni kell. Amennyiben szerviz munkát végez egy cég, akkor pedig a kinti megrendelőhöz kell a local producernek alkalmazkodni, egyeztetni.

Mi az a tanács, vagy tapasztalat, amelyet szívesen megosztanál azokkal, akik produceri pályára készülnek?

Mániám, hogy végig kell menni a filmgyártás minden stációján (persze lehet gyorsan) ahhoz, hogy meg tudjuk érteni és ismerni a gyártási folyamatot és szakértelemmel tudjunk benne lenni. Ehhez persze elengedhetetlenül szükséges a produceri ismeretek megszerzése és a nyelvtudás!

Az interjú felkérésre készült.

Szin Karolina

Szin Karolina az ELTE filmtudomány szakán végzett, majd grafikai- és product design tanulmányokat folytatott, többek között MOME-n. Jelenleg a filmgyártásban dolgozik. Szereti a szép grafikájú filmeket, animációkat (Tomm Moore, Sylvain Chomet, Gabrielle Vincent munkái), a magával ragadókat (Iñárritu, Jamin Winans), a kortárs magyart, illetve az ehhez részben viszonyítási pontként szolgáló rendszerváltó alkotásokat. szin.karolina@gmail.com

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com