Interjú

Fogadj be egy roma családot, megmondom, ki vagy! – Philippe de Chauveron interjú

Philippe de Chauveron előző filmje, a Bazi nagy francia lagzik az Életrevalók óta a legnagyobb bevételt elért francia filmmé vált hazájában és minden idők Top10 legnézettebb francia filmjei közé is bekerült. A Romazuri főszerepét Christian Clavier alakítja, és kész rá, hogy megdolgozza előítéleteinket. A rendezővel beszélgettünk.

Zavarba ejtő film a Romazuri. Miután megnéztem, rájöttem, hogy rasszista vagyok.

Miért? Attól még nem rasszista valaki, mert nem szeretné, hogy nála lakjanak mások. Itt az a kérdés, hogy például az utca végén lakó szomszédokat befogadnád-e?

Ha félnék, hogy ellopják az értékeimet, akkor nem. Már pedig a szereplők félnek, hiszen elpakolják az értékes tárgyakat, igaz, „csak a romák érdekében”.

Igen. Ez a jelenet éppen azt is mutatja, hogy milyen nevetségesek a klisék, amelyeket a mai napig hajlandóak vagyunk képviselni.  A romákat a filmekben gyakran lopás és kéregetés közben látjuk. Ami pedig a rasszizmusodat illeti: éppen az említett klisét igyekeztünk működésbe hozni, mind a témával, mind pedig a nézői azonosulással való játékkal. Miközben az is látszik, hogy a roma család mindvégig megvédi a családot, akiket sose lopnának meg, sőt, többször ki is állnak mellettük.

A Bazi nagy francia lagzik is erős társadalomkritikát fogalmazott meg, de a Romazuri még azon is túltesz…

Igen, tény, hogy ez így van. A Bazi nagy francia lagzik ugyanis a vidéki konzervatív jobboldalt mutatta be jobban, itt meg a párizsi liberális baloldal kerül előtérbe, ami már önmagában is nagyobb falat.

Szalonrasszizmus vs. látszattolerancia – Bazi nagy francia lagzik

A humor miben segít? 

A vígjátékok szélesebb körben nézettebbek, mint például egy dokumentumfilm. Egy dokumentumfilm persze sokkal mélyebbre tud menni ezekben a témákban, én fontosnak tartom azonban, hogy minél több emberhez eljussanak a filmek, ezáltal minél többen szembesüljenek ezekkel a problémákkal.

Volt olyan részt, amit ki kellett vágni valamilyen okból a filmből?

Nem igazán vágtunk ki komolyabb részt. Egy romániai roma segített nekünk. Amikor kész lett a forgatókönyv, megmutattam neki. Ha ő mondott volna valamit, hogy vágjam ki, mert sokkoló vagy tiszteletlen, akkor azt megtettem volna. De nagyon nyitott volt, tetszett neki és nevetett a forgatókönyvön, úgyhogy ilyesmire nem volt szükség. A kezdetektől értette, hogy ez egy vígjáték és hogy mi ennek a célja. Nagyon sokban segítette a színészek munkáját is: hogyan beszéljenek, hogyan viselkedjenek, mert voltak ugyan roma színészek, de a főszereplő francia.

Aki Christian Clavier. Miért őt választotta főszereplőnek?

Cristian Clavier egyértelmű választás volt, már a forgatókönyv megírása előtt megkerestük, eleve rá írtam a szerepet. Az előző filmemben, a Bazi nagy francia lagzikban már bizonyított. Egyrészt nagyon jól alakult a közös munka, másrészt külön vicces volt, hogy az előző filmben a Romazuri karakterének ellentétét alakította, szóval különösen szimpatikus volt, hogy a másik oldalt is bemutathatja.

Miért pont romák?

Egyrészt nekünk, franciáknak a romák egzotikusak, ellentétben a hosszú idő óta Franciaországban élő arabokkal és feketékkel. Másrészt éppen ezért nem is nagyon szerepeltek francia vígjátékokban. A roma hagyományok pedig, még ha meseszerűen van is ábrázolva a népes családokkal és lakókocsikkal, éppen azt jeleníti meg, amely Cristian Clavier karaktere számára a lehető legrosszabb.

Mik segítették abban, hogy kidolgozta a romák karakterét?

Miután elkészült a forgatókönyv, elutaztunk Romániába, ahol roma közösségekkel dolgoztunk együtt. A vígjáték műfaja mellett azt is fontosnak tartom, hogy hiteles legyen a film. Azt gondolom ugyanis, hogy a humor akkor tud csak igazán jól működni, ha a néző elhiszi, amit lát.

Van új filmötlete?

Igen! A Bazi nagy francia lagzik folytatásának forgatókönyvén dolgozom éppen. Remélem, akárcsak a 2015-ös film, ez is tetszeni fog majd a magyar közönségnek is.

 

A film megtekinthető a mozikban, a filmről írt kritikánkat az alábbi linken olvashatjátok.

Szin Karolina

Szin Karolina az ELTE filmtudomány szakán végzett, majd grafikai- és product design tanulmányokat folytatott, többek között MOME-n. Jelenleg a filmgyártásban dolgozik. Szereti a szép grafikájú filmeket, animációkat (Tomm Moore, Sylvain Chomet, Gabrielle Vincent munkái), a magával ragadókat (Iñárritu, Jamin Winans), a kortárs magyart, illetve az ehhez részben viszonyítási pontként szolgáló rendszerváltó alkotásokat. szin.karolina@gmail.com

Podcast

Hirdetés

Hirdetés