Interjú

„Életem legnehezebb szerepe volt” – interjú Balsai Mónival

Balsai Móni Fotó: HBO / Sághy Tímea

Talán pillanatnyilag ő a legnagyobb filmcsillag Magyarországon, élőben mégis a megtestesült szerénység. Liza, a rókatündér, Tiszta szívvel, Jupiter holdja – csak néhány film Balsai Móni elmúlt éveiből. Mi viszont élete legnehezebb szerepéről faggattuk.

Egy pillanatig sem titkoltam Balsai Móni előtt, hogy rajongok a játékáért: rögtön megmondtam neki. A színésznő kissé zavarba jött, de nagyon örült neki. Azért is voltam ilyen bátor, mert már előtte megtapasztaltam, hogy ő nem egy díva. Az interjú előtt a mosdónál futottunk össze (a helyszínen nem volt külön férfi és női), és ott meglepően előzékeny volt. Rögtön éreztem, hogy rendkívül kedves személyiség.

Az én szívembe a Liza, a rókatündérrel lopta be magát, mint, legalábbis úgy gondolom, a legtöbbünknek, akik ismerjük. Igaz, már előtte megkedveltem az HBO Társas játékában. Azóta pedig számtalan alkalommal találkoztam a filmjeivel. Láttam őt A martfűi rémben, a Tiszta szívvel-ben és a A berni követben, idén pedig a Jupiter holdjában és a Kincsemben. Sőt két sorozatban is szerepel, a Válótársak mellett a harmadik évadtól a Terápiában is, ennek apropóján beszélgettünk élete legnehezebb szerepéről, és arról, milyen ma Magyarországon színésznőnek lenni.

Balsai Móni Fotó: HBO / Sághy Tímea
Fotó: HBO / Sághy Tímea

Egy új karaktert, Adélt játszod a Terápia harmadik évadában. Mit lehet róla tudni?

Nem árulhatok el mindent, de annyit mondhatok, hogy az én karakterem, Adél veszi át Fischer Ágnes feladatát (a Csákányi Eszter által megformált pszichológus – a szerk.) – egy kisebb csavarral. A harmadik évadban Adél kezeli Andrást. És ez életem egyik legnehezebb szerepe volt.

Pedig rengeteg szereped volt, és nagyon különböző karaktereket formáltál meg eddig is. Mitől volt ennyire nehéz?

A minimális eszköztár miatt. Eddig is játszottam már minimál figurát, a Liza is egy visszafogott színjátszást igényelt. De ez a minimálok minimálja. Ugyanis Adél egy terapeuta. Eleve filmen és tévében a színészi gesztusok, a mimika jóval enyhébb, mint színpadon. A Terápia esetében ez még lágyabb volt, hiszen ez egy beszélgetős sorozat, ahol két személy az idő döntő részében egymással szemben ül, és társalog. Nincsenek hagyományos gesztusok: senki nem áll fel, iszik egy pohár vizet, stb. Nem lehet használni testbeszédet. Az én esetemben pedig különösen nem. Mint a szakmáját professzionálisan végző pszichológus, Adél még visszafogottabb. Ha csak egy picit is felemelné a szemöldökét, oldalra fordítaná a fejét, megcserélné a lábát, az már olyan lenne, mintha véleményezné a másikat. És egy jó szakember nem véleményez.

Ehhez képest veled szembe ül a heves Dargay András…

…Aki pont nálam teljesedik ki! Itt engedheti meg magának, amit a hét többi napján másoknál végignéz. Így kerültem valamelyest Pali bőrébe (Mácsai Pál, a Dargay Andrást játszó színész). De az én karakterem még erősebben követi a szakma etikai normáit.

A másik nehézség, hogy hihetetlen mennyiségű szöveg volt.

Egy átlagos játékfilmben vannak napok, amikor csak azt forgatjuk, hogy valaki feljön a mozgólépcsőn, tol egy bevásárlókosarat, elmegy sétálni, azaz vannak néma jelenetek. Itt mindig minden a párbeszédről szól. Az egész napos szövegtudáshoz pedig rengeteg koncentrációra van szükség.

Vagyis elsősorban a szövegmennyiség miatt volt nehéz?

Mondom a legmeglepőbbet, ami még engem is meglepett, pedig már tapasztalt filmes színésznőnek tartom magam. Fizikailag is óriási teher volt! Reggel leültem egy pózba, és estig abba kellett maradnom. Mert ismételni kellett, mert a jelenet kötődött a következő beállításhoz, stb. Volt, amikor azt éreztem, a keringési rendszerem feladja a szolgálatot! Eszméletlen nehéz volt.

Minden tiszteletem és elismerésem Mácsai Pálnak szól.

Ő olyan alázattal, türelemmel és koncentrációval végezte a munkáját, én nem tudnék mondani még egy színészt, aki véghez vinné azt, amit ő.

Adélnak mégis szerintem felül kell kerekedni András összes trükkjén, hogy kezelhesse. Nem izgultál, hogy „le kell győznöd” Mácsai Pált?

Nem így fogtam fel a helyzetet, mert valójában a karakteremnek sem ez volt a célja. Ez egy olyan kesztyű, amit nem szabad felvenni. Másrészt mire oda eljutottunk, hogy élesben vettük a jeleneteket, addigra már annyit próbáltunk, hogy teljesen megismertem a partneremet. Az HBO-nál ez a csodálatos: tökéletesen rakták össze a forgatás menetét. Itt van olvasópróba a dramaturgokkal együtt. Feltehettem az összes kérdésemet feléjük. Sokat kellett készülnöm a szerepemre, de ehhez minden segítséget megkaptam a rendezőktől és az íróktól is. Példaértékű, amit az HBO képvisel.

Ilyen volt a Társas játék is?

Az azért egy más műfaj. De ott is megvolt az olvasópróba, az is nagyon profi volt. A Terápia viszont azért nem hasonlítható semmihez, mert egészen egyedi helyzetben készül. Két ember ül egymással szemben, és nincs semmi fizikai cselekvés. A cselekmény kizárólag a dialógusokon keresztül épül.

Amikor felkértek, nem izgultál emiatt?

Izgultam, de örültem is. Többfordulós casting volt, de azt éreztem, hogy ha nem kapom meg a szerepet, akkor is annyira jó élmény volt találkozni a rendezőkkel, a partnerekkel, már akkor is annyi jó tapasztalatot éltem át, hogy megérte. És ez önmagában ritka.

Balsai Móni
Jelenet a Terápia 3. évadából

Milyen volt Nagypál Orsival dolgozni, aki a te száladat rendezte?

Nagy öröm volt Orsival dolgozni. Előtte őt nem ismertem, de olyan volt, mintha mindig is ismertük volna egymást. Emellett azt is láttam, hogy elképesztően jól tud instruálni. Nyugodt és megértő, ami miatt most sokan azt gondolhatják, hogy nem jó rendező, de közben a szakmai tudása és a hozzáállása egészen mély. És közben egy pszichológus is: látta, amitől egy kicsit begörcsöltem, és mindig csodálatosan kezelte. Nyugodt környezetet teremtett, nem ordibált soha senkivel. Nagyon jó volt vele együtt dolgozni.

Még mindig rengeteget dolgozol?

Az emberek azt hiszik, hogy rengeteget dolgozunk, pont Szamosi Zsófiával beszéltük ezt, de ez nem ilyen egyszerű. Az a nehéz, hogy ha van munka, akkor mindig éjjel-nappal dolgozni kell.

Mi a következő film, amiben láthatunk majd?

Tavasszal érkezik Ujj Mészáros Károly következő nagyjátékfilmje, az X, egy skandináv jellegű krimi. Aztán voltam Nemes Jeles Lászlónál a Sunset forgatásán, de igazából a nyári forgatások lezáródtak, és ilyenkor mindig a színház lép elő.

A Terápia harmadik, egyben befejező évada november érkezik az HBO-ra és az HBO GO-ra, a korábbi évadok pedig bármikor megtekinthetőek az HBO online videótárában.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu