Interjú

Jodorowsky, buddhizmus – Interjú Péli Péterrel

Péli Péter
Péli Péter

Péli Péter

A Sambhala Tibet Központ füstölőillatú vetítőterme egy igen szélsőséges – egyszerre kult és egyszerre kánonon túli – filmsorozatnak ad otthont. A filmklubvezető Péli Péter, akit Jodorowskyról és a buddhizmusról  kérdeztem.

A Sambhala Tibet Központ oldalára lapozva a meditációs délutánok és tibeti jóga lehetőségek mellett feltűnik a „Az illúzió világa – Tibet Mozi” felirat. Ez az első meglepetés. A második akkor ér, amikor végigböngésszük a filmlistát! Mit ért az illúzió világán a tibeti buddhista tanítás?

A filmsorozat címe egy buddhista fogalomra utal, a maya fogalmára, arra az illúzióra, ahogy a világot megéljük, „félre”-látjuk és -értjük.

Ezek szerint te foglalkozol a buddhizmussal. Mesélj erről!

Az ELTE-n tartottam szemináriumokat, de nagyon nem voltam elégedett a diákok önnön motiváltságával és körbekérdezve arra a véleményre jutottam, hogy szeretnék inkább a Buddhista Főiskolán próbálkozni, ugyanis egészen másnak tűnt a hangulata leírások alapján. Autodidakta mód olvastam utána a buddhizmusnak, majd enyhe merészséggel kidolgoztam egy kurzust: „A buddhizmus hatása a nyugati művészetekre” – a saját hátterem modern amerikai művészet-, zene-, és irodalomtörténet. A főiskola pedig elfogadta a tervemet. Azóta folyamatosan fejlesztgetem magam, de továbbra is többnyire „spontán” módon.

A Tibet Mozi tibeti, vallási tematikájától jelentősen eltér a Péli Filmklub tematikája, itt ugyanis „10 év, 10 rendező, 10 film (1966-75)” címmel sor került többek között a Nagyításra, a Week endre, Jodorowsky El Topójáára és a Rocky Horror Picture Show-ra. Ezek az igen kemény korszellemet tükröző, radikális filmek hogy férnek meg itt?

Évekkel ezelőtt a főiskolai kurzusból kinőtt filmsorozattal indult az egész: „A buddhizmus hatása az amerikai filmekre” címmel. Azok a filmek még elég konkrétan kapcsolódtak egy-egy buddhista fogalomhoz, témához, de egyre nagyobb szabadkezet kaptam, és egyre inkább a saját érdeklődésem felé irányítottam a filmeket, ami a hippi korszak ellenkultúra filmjei. A buddhista párhuzamot vagy magyarázatot meg lehet(ne) találni, de nincs rajtam nyomás, hogy ezt kellene tennem. A filmek is és a korszak is rendkívül izgalmas, nagyon nagy hatású művek tartoznak ide: pszichedelikus Jack Nicholson forgatókönyvek, nagy klasszikusok – Fellini, Godard, Kubrick, Ferreri, Bunuel és Antonioni – az éjféli filmek, Russ Meyer B filmjei, Dusan Makavejev…

Tudnál olyan magyar filmet mondani, ami bekerülhetne egy plusz egyes bővítéssel a sorozatba?

Ebből a korból nem. Itthon nagyon máshogy éltük meg ezt az időszakot, lényegesen kevesebb kilengéssel. De örülnék, ha más tud ilyen filmet/filmeket ajánlani. Inkább a tíz évvel későbbi időszakból, legalább ennyi volt az időbeli különbség.

Mit gondolsz a filmklubok szerepéről? Hiánypótlás vagy közösségi élmény? A világ afelé mutat, hogy egyre könnyebb saját otthonunkban mozit építeni és azt filmekkel megtölteni. Persze ennél egy filmklub sokkal több a beszélgetések és a tudatos tematikának köszönhetően. Mégis, mit gondolsz, milyen jövője van a filmkluboknak Magyarországon?

Én még próbálkozom velük, de nehéz időket élünk. Ha valaki eljön és megnézi a filmeket, az mindig maradandó élménnyel távozik, de nem könnyű előre meggyőzni erről az embereket…

Végül arra kérlek – a tíz évet egy évre szűkítve –, nevezd meg a 2009-es év (számodra) legmeghatározóbb filmjét!

A legfrissebb filmekig ritkán jutok el, ritkán jutnak el hozzám. Inkább egy régebbi, de nagyon kevéssé ismert filmet ajánlanék mindenkinek: Steven Soderbergh Schizopolis.

Keller Mirella

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya