Interjú

Szarajevó 2017: „A belső utazás arról szól, hogy megismered magad”– interjú Selman Kiliçaslannal

A török Selman Kiliçaslant, a Bütün Saadetler Mümkündür (All Felicities Are Possible, szabad fordításban Minden fajta boldogság lehetséges) rendezőjét a speciális vetítést követő közönségtalálkozó után kaptuk diktafonvégre, hogy meséljen kicsit felnövéstörténete hátteréről.

Bütün Saadetler Mümkündür egy megindító felnövéstörténet, amelyben egy egyetemista fiú, Ali (Kemal Uçar) lemond álmairól, hogy egy nagyobb jót szolgáljon.

Bár nagyon szép a film, mégis eléggé pesszimistának éreztem. Mit gondol a szabad akaratról, a választás szabadságáról, mert az volt a benyomásom, hogy a főhős csak sodródik az életében?

Nem érzem, hogy ez a film pesszimista lenne. Úgy tűnik, mintha a hős nem tudná beteljesíteni a vágyait, de amikor egy komoly súlyt vesz a vállára, rájön, hogy ebben a helyzetben is meg tudja találni a boldogságot. Amikor felelősséget vállal ezért az idős férfiért, és rájön, hogyan tud helyesen cselekedni, úgy érzi, még az életében lévő nehézségek ellenére is,  új ajtók nyílnak meg előtte.

Bütün Saadetler Mümkündür

Miért érezte úgy, hogy ezt az üzenetet egy idős és egy fiatal férfi kapcsolatán keresztül szeretné elmesélni?

Az egyik oldalon itt ez az öregember, aki a halálra vár, a másik oldalon itt ez a fiatal fiú, aki szeretne világot látni. A halállal való szembesülés nyitja meg az új kapukat a fiatal hős számára. Amikor Ali belebolondul a lányba, teljesen váratlanul találja magát ebben a helyzetben. Amikor egyre közelebb kerül hozzá, és ezáltal elkezd kötődni az öregúrhoz is, hirtelen teljesen egyedül marad. Ekkor teszi fel magának a kérdést: kezdjen kutatásba a lány után, vagy maradjon, és gondoskodjon az öregúrról. Amikor vele marad, azzal is szembesül, hogy helyesen szeretne cselekedni és jó emberré akar válni. Ez nem az ő döntése igazából, belesodródott a helyzetbe, ami azonban egy új életre nyitott számára kapukat.

Milyen kulturális gyökerei vannak ennek a történetnek?

Itt van ez az idős férfi, aki félig dervis. Tanító szerepben tűnik fel. Nagyon sok szimbolikus tartalma van a filmnek. Egyetemes üzenetet hordoz arról, hogyan kérdőjelezheted meg a szereped a világban, hogyan küzdhetsz meg a belső ellentmondásaiddal. Ezeken megy keresztül Ali is, amikor úgy dönt, nem hagyja magára ezt a férfit. A filmben felcsendülő zenék konkrétan magyarázó jellegűek, melyek Ali érettségéről szólnak. A fiút a történet során megtámadják, négy férfi esik neki, ekkor arról szól a dal, hogy miképp vonódik be a hős.

Bütün Saadetler Mümkündür

Honnan jött a film ötlete?

Valójában ez egy igaz történet, a hőse az unokatestvérem. Vele történtek meg ezek, de természetesen itt-ott hozzáadtunk egy-egy csavart a történethez.

Ritkán jutnak el török filmek Magyarországra, de gyakran felnövéstörténeteket vagy belső utazásokat mesélnek el. Nagy hagyománya van az ilyen filmeknek Törökországban?

A török művészfilmek gyakran vezetnek lelki utakra, de ezek mindig különböző történetek. Mindenki a saját szemszögéből próbál elmesélni egy belső utazást. Mindannyiunkban van valami nemes legbelül, ami nem látszik kívülről, ezt igyekszünk csiszolni a tapasztalataink, a tehetségünk által. Ez ott van mindannyiunkban, ez egy közös kulturális gyökér. Yunus Emre, a szúfi misztikus költő, mondja, „Bir ben vardır bende, benden içeru”, amit valahogy úgy lehetne fordítani, hogy van bennem valaki, aki én magam vagyok – tehát meg kell értsd magad és hallgatnod kell a belső hangodra. Ezt lehet akár önzőségnek is tekinteni, de a belső utazás erről szól, hogy megismered magad.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.