Interjú

„Az esszenciám köthető Celine-hez” – Interjú Julie Delpyvel

Before MidnightMielőtt találkozott volna Richard Linklaterrel és Ethan Hawke-kal az 1995-ös Mielőtt felkel a Napban, Julie Delpy olyan tekintélyes rendezőkkel dolgozott együtt mint Jean-Luc Godard (az 1985-ös debütálásakor a Détective-ben), Agnieszka Holland (Európa, Európa) és Krzysztof Kieślowski (Három szín: fehér). Író-rendezőként is közreműködött a munkáiban mint például a 2 nap Párizsban-ban, illetve a folytatásában a 2 nap New Yorkban-ban.

A párizsi születésű Delpy sokrétű karriert fut be, saját filmjei zenéinek komponálásából is kivette a részét. Mégis Celine alakítása a Mielőtt felkel a Napban, illetve a 2004-es Mielőtt lemegy a Napban, hozta meg neki a nemzetközi elismertséget. Oscar-díj jelölést kapott Hawke-kal és Linklaterrel együtt a Mielőtt felkel a Nap forgatókönyvéért. Most újra összeálltak, hogy elkészítsék a Mielőtt éjfélt üt az órát, amiben újra Celine-t játssza Hawke Jesse-je mellett. Az elődje után kilenc évvel történő filmben megtudjuk, hogy már házasok és két ikerlány büszke szülei. A folytatásban a 43 éves Delpy mesél arról, hogy milyen volt újra Celine szerepébe bújni, hogy mennyire áll közel a karakteréhez, illetve hogy mit jelentett a trilógia a karrierjét illetően.

Mennyi ideig írtad a Mielőtt éjfélt üt az órát?

Több éven keresztül… először 2010-ben ültünk össze. A forgatókönyv nagy részét Görögországban írtuk. Elmentünk helyszíneket keresni, meglátogattunk helyeket, és ezekkel a helyszínekkel a fejünkben írtuk a jeleneteket.

Az első két filmben nem volt fizikai kontaktus, most Jesse és Celine együtt vannak. Felmerült, hogy érzelgősnek mutassátok be őket?

Beszéltünk róla. Meg kellett találnunk az egyensúlyt, hogy ne legyenek túl cukik és fogják egész nap egymás kezét. De van egy olyan pillanat, amikor láthatjuk őket, amint egymás kezét fogják. Ez nem véletlenül történt. Nagyon fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt.

Hogyan fogadták a korábbi filmeket a hazádban?

A Mielőtt felkel a Napot nem látták a franciák. A Mielőtt lemegy a Napot szerették. Mérgesek voltak rám, mert otthagytam az országot Amerikáért – egy áruló voltam a szemükben! Bojkottálták a filmemet! De ez alaposan megváltozott, amióta rendezek is, mert hirtelen sikeresek a filmjeim Franciaországban.

Mit tanultál meg a szerelemről a trilógia készítése közben?

Nos, bizonyos dolgok megkérdőjelezése nem feltétlen jelenti azt, hogy meg is érted azokat. Ez olyan, mint amikor az emberek terápiára járnak. Nem feltétlen javul az állapotuk, de egy kicsit jobban megértik saját magukat.

Közel érzed magad Celine-hez vagy csupán egy gondosan felépített karakter?

Érdekes dolog az igazság magját keresni. A Mielőtt felkel a Napnál is… újra megnéztem, mielőtt elkezdtük írni ezt, és meg voltam lepve, hogy mennyi minden benne volt a filmben a 18 évesen írt naplómból. Nagyon személyes dolgok. Nem feltétlen engem tükröztek ezek a dolgok, hanem az érzelmeket. Inkább csak az eszenciám köthető Celine-hez. Ez csak az igazság kicsiny magja, ami aztán a fikció hatalmas fájává nőhet. De az igazságból gyökerezik.

Nem volt furcsa újranézni a régi filmeket?

Sokat beszélünk, miközben filmet nézünk. „Szép felvétel, Rick! Tetszik ez a jelenet?” Általában átdumáljuk az egészet.

before_sunset

Ethanen kívül volt más színész, aki segítette az írási folyamatot?

Talán megváltoztattak pár szót, amit nem tudtak kimondani. Amikor próbáltunk, azt mondták, hogy ez a szó nem tűnik természetesnek egy görög ember szájából.

Három közös film után milyennek találod a munkát Ethannel?

Én kedvelem Ethant, szerintem nagyszerű figura. Azért is, mert ismeri a kultúrát, tanult ember, érdekli a színház. Egy képzett színész.

De hogyan jöttetek ki egymással az írás alatt?

Mivel ismertük már egymást, ezért nem kellett udvariasnak lennünk egymással. Amikor úgy gondolom, hogy nagyon nem jó, amit írt, akkor azonnal megmondom neki. Az ego nem szól közbe annyira, ha jól ismeritek már egymást. Ezen már túlléptünk. Mondjuk van, amikor mégis visszatér!

Hogy tetszett Görögország?

Görögország csodálatos volt. Mesés volt ott forgatni. A stáb meg minden tökéletes volt. Nem találhattunk volna jobb helyszínt, annak ellenére is ezt mondom, hogy eleinte nem tetszett annyira.

Nehéz volt a forgatás?

Őrületesen – a nyomás rendkívül nagy volt. Olyan, mint lefutni egy maratont. Nem volt megállás. Az írás is megterhelő volt, de a színészkedés még inkább.

Látta a párod a Mielőtt éjfélt üt az órát?

Vicces, mert tíz másodperc után már mosolygott. De aztán nem mondott semmit. Megmutattam neki a ruhámat, aminek semmi köze nem volt magához a filmhez! Nem tudom. Talán majd érdekelni fogja. Nekem úgy tűnt, hogy tetszett neki a másik két film.

Mennyire tapint rá a film arra, hogy mennyit változtál az idők során?

Nagyon sokat, máskülönben még mindig 20 éves fiatalokról írnánk, ha nem öregednénk. Nyilvánvalóan benne van az életünk, nem tagadhatjuk. De Rick élete is, ő pedig tíz évvel idősebb nálunk. Ő a bölcs közülünk.

Rájöttél az emberek közötti vonzalom titkára?

Általában tudományos magazinokat olvasok, mert nemigen kötnek le a női magazinok. Szóval tudományos és történelmi dolgok érdekelnek. Regényeket már nem is olvasok. De egyértelmű számomra, hogy a kémia az oka. Ennek van a legnagyobb ráhatása, ha érted, mire gondolok. Nem tudom. Kémia… dolgok összessége.

Te és Ethan romantikus emberek vagytok?

Nyilván nem vagyunk elfásult, cinikus emberek. Ez nyilvánvaló.

A 40 betöltése zavart téged?

Nem gondolkoztam rajta igazából. Én nem állok a dolgokhoz. Tudom, hogy sok színésznő igen, de én nem. Nem érdekel, hogy 40 vagy 45 vagyok. Amíg élek, addig mindegy. A halál a probléma, nem az öregedés.

A Mielőtt éjfélt üt az órában sokkal kevesebb romantika van jelen a kapcsolatokban. Jól látjuk?

Nem ért volna, ha ebben is a flörtölésre megyünk rá. Átejtettük volna a közönséget, baromság lett volna.

Miért?

Nem lett volna igaz. Néha azt látom az amerikai vagy bármilyen más vígjátékokban, hogy a negyven éves embereknek problémáik vannak a húszévesekkel. Ez a helyzet. Nem csak az amerikaiakra jellemző, inkább Hollywoodra. Az amerikaiak valójában nem ilyenek. Az embereknek harminc évesen gyerekük van, és ez nem az igazság. Az álomgép beeteti az embereket. Nem mindig, de vannak ilyen filmek. Szóval szerintem tovább juthatunk, ha nem játszunk meg semmit, hanem egyszerűen őszinték vagyunk.

before-midnight-image

Még a szeretkezős jelenet is elég valóságos volt…

Abbamarad. Úgy gondoltuk, hogy jó, ha megvan benne ez a valószerűség – a szex nem mindig jön össze, mert mindig történik valami.

Van meztelenkedés a filmben. Lesz ebből cenzúrázási probléma?

Ki tudja… A szexualitás egy furcsa dolog. Mindeközben pedig az USA a világelső pornógyártásban, igaz? Több pornót készítenek, mint bárki más.

Ethan azt mondta, hogy amikor először találkoztatok, le volt nyűgözve, hogy te már oly fiatalon együtt dolgoztál Godard-ral. Erősen él benned az az időszak?

Igen, nagyon szép emlékeim vannak róla. Godard nagyon kedves és aljas is tud lenni. Ő a tükörképe annak, akivel együtt dolgozik. Ha egy potenciális díva vagy, akkor pokollá teszi az életedet. De 14 évesen rendkívül boldog voltam, hogy vele forgathatok. Nem volt túl zűrös. Kedves volt hozzám – kedves és védelmező. Szóval nagyon jó volt vele dolgozni. Rendkívül felnézek rá – már kilenc évesen is Godard-rajongó voltam.

Mikor kezdtél el írni?

Még minden előtt – amikor 16 éves voltam, szóval mielőtt elköltöztem volna Franciaországból. Szerintem ez egy ajándék furcsa módon. 30 és 33 éves korom között nem jött össze semmi, amit akartam volna, és senkinek sem jelentettem semmit. Az ügynököm abbahagyta a közös munkát velem, mert amikor a Mielőtt felkel a Napot írtam, úgy gondolta, hogy csak az időmet pazarlom erre a „hülye kis filmre.” Ugyanakkor jó időszak is volt. Mindent megváltoztatott nálam – „Mit is akarok én az élettől?” Elgondolkoztam rajta, hogy vajon „Színésznő szeretnék lenni? Várni egy felkérésre vagy hogy az ügynököm munkát szerezzen nekem?” Rájöttem, hogy én nem ez vagyok. Az oké, ha ajánlanak nekem szerepeket, de a maradék időben írni akarok és más dolgokat csinálni. Nem ülhetek egész nap a telefon mellett.

Mit jelentett számodra az első két film megírása?

Sok mindent megváltoztat. Az első nagy részét Ethan és én írtuk, de valami hülye jogi dolog miatt nem nevesítettek minket érte. Szóval elég rossz érzés volt, hogy írtál valamit, de mégsincs rajta a neved. A második filmnél beadtam az első vázlatot az Írók Céhének, és megvédtem magam. 32 évesen már nem voltam ostoba.

Meg szoktátok mutatni egymásnak a munkáitokat?

Igen, elolvastam Ethan két regényét, és láttam Rick összes filmjét.

Fogsz csinálni egy negyedik filmet is ebben a szériában?

Azt kell mondanom, úgy érzem, hogy két hónapja hagytam el Görögországot, mert annyit írtam… Úgy érzem, hogy holnap is forgatnom kell Ethannel. Szóval most nem tudunk egy negyedikre gondolni. Rendkívül lefárasztanak ezek a filmet, kilenc év kell, hogy újra feltöltődjünk.

Min dolgozol most?

Öt forgatókönyvet írok, de nem igazán tudom, hogy mit csinálok. Eléggé össze vagyok zavarodva jelenleg.

Még mindig zenélsz?

Nem eleget! Nincs olyan sok időm rá. Van egy kisfiam, ő most kilenc éves.

Szerinted nehéz idők ezek a független filmeknek?

Európában van pénz a filmkészítésre, de az USA-ban jelenleg elég nehéz a helyzet. A stúdiók finanszírozzák a filmeket, elmennek egy fesztiválra, és megveszik őket – közben pedig már rég az övüké volt. Hogy úgy tűnjön, mintha egy független film lenne, amit úgy találtak. Az egész egy színjáték. Elég bizarr. Egyre kevesebb valódi független film készül és jelenik meg.

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!