Interjú

Érzékenyek voltunk a kemény módszerekre – Interjú Kabay Barnával

Február 6-tól játsszák a mozik A feltaláló című filmet, Gyöngyössy Bence rendező/társíró és Kabay Barna producer/társíró Béres Józsefről szóló életrajzi drámáját. Kabay Barnával személyes érintettségről, a mozifilm készítésének körülményeiről, illetve korábbi munkáiról beszélgettünk, többek között az 1983-as Jób lázadásáról, melyet 1984-ben Oscar-díjra jelöltek legjobb idegennyelvű film kategóriában, most pedig felújított verziója újra megnézhető a mozikban. 

Ha jól tudom, Ön Németországban tartózkodott a Béres-ügy ideje alatt. Mi jutott el Önökhöz mindabból, ami itthon történt?

Béres József lejáratása és meghurcolása nem egy év volt és nem kettő, hanem egy hosszú folyamat, ami a 60-as években kezdődött és lényegében 1976-ig tartott. Azért is figyeltünk fel az ő történetére, mert nagyon hasonló módszerekkel próbálták őt lejáratni, mint az én költő és filmrendező alkotótársamat, Gyöngyössy Imrét, aki három évig volt ártatlanul politikai börtönben, az ötvenes években. Csak jóval később, a rendszerváltozás után, 1992-ben rehabilitálták. Tehát érzékenyek voltunk az ilyen kemény módszerekre. Másfelől pedig nagyon sok író barátunk, Déry Tibor, Nagy László, a filmes Kósa Feri folyamatosan hozták a híreket, hogy hol tart az ügy. Lehetett tudni, hogy már a rendőrség is kijár Béres Józsefék házához, aztán hallottuk, hogy bírósági eljárást indítanak ellene. Nagyon felzaklatott minket ez a támadássorozat idősebb Dr. Béres József ellen.

2015-ben már készítettek Béres Józsefről egy dokumentumfilmet. Hogyan találtak vissza a történethez?

Hat évvel ezelőtt került a kezünkbe Béres Klári könyve, mely egy interjú könyv, apa és fia dialógusa, amit még idős Béres József lektorált. (Cseppben az élet, 2010 – a szerk.) Ez ihlette Béres József életútja c. dokumentumfilmünket, mely 2015-ben készült el (rendező Petényi Katalin és Kabay Barna). Ezután kezdtünk el dolgozni Gyöngyössy Bencével és Petényi Katalinnal a játékfilm forgatókönyvén.

A nagyjátékfilmet szerették volna megvalósítani, mégis sorozat lett belőle – első körben.

Igen, mert a játékfilmtervre a Filmalap akkori vezetősége nem adott pénzt.

Az MTVA egy Béres József életéről szóló sorozat elkészítésére adott támogatást. Hogyan született meg végül a nagyjátékfilm?

A sorozat készítése közben is kerestük a partnereket, hogy elkészíthessük a nagyjátékfilmet. A forgatás közben folyamatosan készültek olyan beállítások, melyek nem szerepelnek a négyrészes tévésorozatban.

Akkor mondhatjuk, hogy a nagyjátékfilm és a sorozat is nagyjából egy időben forgott, vagy volt még utóforgatás?

Volt további forgatás is, körülbelül 14 nap, olyan kiegészítések, amit megkívánt a mozifilm dramaturgiája.

A 90-es években több vígjáték-remake-et készített, a 30-40-es évek népszerű komédiáit dolgozta fel. Miért tartotta fontosnak ezeknek az elkészítését?

1972 óta csinálok filmeket. A Gyöngyössy Imrével közösen rendezett, majdnem Oscar-díjas Jób lázadása egy olyan magyar – német koprodukció volt, ami egy örök izzó, még egy héttel ezelőtt is teltházas vetítés volt a felújított változatból az Urániában. Sorolhatnék más címeket is a Halál sekély vízben-től a Száműzöttekig. Ezekhez a filmekhez képest egy más út a két remake, amit én rendeztem, a Hippolyt, a lakáj és a Meseautó. Nagyon fontosnak tartom, hogy a sok tömeggyilkosság, földrengés, öngyilkos robbantás és hasonló véres szörnyűségek mellett legyenek vígjátékok. Szükség van a boldog pillanatokra, a kikapcsolódásra, az önfeledt nevetésre.

A Jób lázadása felújított verzióját újra játsszák a mozik. A filmnyelv sok szempontból átalakult a ’80-as évek óta. Mit gondol, mennyire tud egy mostani fiatal azonosulni a filmmel?

Annyi érzelem van a filmben, annyi dramaturgiai fordulat és átélhető jelenet, ami egy érzékeny fiatalt ugyanúgy megérint, mint az idősebbeket. Lackó, egy hét éves kisfiú szemszögéből meséljük el Gyöngyössy Imrével és Petényi Katalinnal a történetet. Szeretet, fájdalom, hit és remény mozgatja az eseményeket, de az érzelmek mellett mindig jelen van a gyerek világra csodálkozásából adódó humor is.

Min dolgozik most?

Több fontos terven is dolgozunk, kiemelném Gyöngyössy Bence rendezésében készülő monumentális Liszt-film fejlesztését.

Kalmár Lalita

Kalmár Lalita

Kalmár Lalita az ELTE bölcsészkarán végzett filmszakon, majd később filmírást tanult a METU művészeti karának mesterszakán. Írt kisjátékfilmet, sorozatot, dolgozott színészekkel filmben és színházban egyaránt, a filmkészítés gyakorlatába is belelátott. Szakdolgozatában a bollywoodi film műfaji sokszínűségét vizsgálta, emellett nagy rajongója a szerzői filmnek, illetve a szerzői életutak feltérképezésének.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya