Interjú

Megmutatni, amit egyébként is megélsz – beszélgetés Orosz Dénessel

oroszdenesNem ez az első december, hogy a magyar film áll a mozilátogatók gondolatának közepén. Idén is; az új magyar vígjáték a Poligamy, sok humorral, sok romantikával és persze sok nővel. Az elsőfilmes rendezővel, Orosz Dénessel beszélgettünk korosztályi problémákról, személyes és filmszakmai szinten egyaránt. Az interjú kötelező „előtanulmánya” a rendező vizsgafilmje, amihez jó szórakozást kívánunk.


Egy filmrendező ilyen debütről álmodik, ugye?

Nagyon örülök ennek a fogadtatásnak. Olyan filmet szerettem volna, ami már a forgatás kezdetétől fogva nagy figyelmet kap. Igen, sikerült nagy kópiaszámban, ideális időpontban moziba vinni. A java persze csak ezután jön – hogy hogyan vizsgázik a nézőknél.

Álmatlan éjszakák?

Azt azért nem. Természetesen izgalommal várom a reakciót, de ez egy pozitív izgalom. Semmiképpen sem félelem. Az elővetítések visszajelzései több mint bíztatóak.

A sajtó hamar úgy címkézte fel ezt a filmet, mint a Melletted című kisfilm egész estés változatát. Te is így gondolod?

Inkább úgy mondanám, a Melletted az előtanulmány. Tagadhatatlanul vannak közös vonatkozások, de ez nem azt jelenti, hogy már meg lett volna akkor a Poligamy terve. A Melletted egy vizsgafilm volt, ami arra mindenképpen jó volt, hogy megnyugtatott: tényleg ez az én utam, ebben a filmben valóban benne vagyok lényegileg. Dialógközpontú értelmiségi vígjáték, ez mindkettőre igaz; a Poligamy azonban sokkal csavarosabb, fordulatosabb történet a Melletted lineáris történetével szemben. Ettől függetlenül a Poligamy előképe a Melletted, és örülök neki, hogy ezt a vonalat vihetem tovább. Ez után a film után is úgy érzem, ez az én terepem.

Leforgattad a kisfilmet, és elkezdett benned továbbdolgozni, nagyjátékfilmmé összeállni?

Érdekes módon nem. Annyiban persze igen, hogy a párkapcsolatiság, mint életem jelenlegi egyik fő témája természetesen foglalkoztat. Meg annyiban, hogy ez is és az is egy hosszútávú kapcsolatban élő pár kanosszajárását mutatja be. Egyébként a Melletted mindezek ellenére egy lezárt történet, és csak utána kezdődött bennem a Poligamy.

Forgatókönyvírónak tanultál. Miért lettél rendező?

A kezdetektől fogva rendezőnek készültem. Csak nem vettek föl, bár addig is rengeteg amatőr kisjátékfilmet készítettem. De a Melletted volt az első, amelyikkel bárkihez odaállíthattam. Ezzel nyertem meg a bizalmat Herendi Gábornál és a Skyfilmnél, és el tudtam hitetni, hogy meg tudok rendezni egy nagyjátékfilmet.

Lehet ezt generációs filmnek nevezni?

Igen. A mi huszas-koraharmincas korosztályunknak ez egy központi, mindennapi problémája. Ez a film is erről szól sok más – a felnövés, az önállóság, stb. – mellett. Ugyanakkor ez egy film a női szépségről, ami számomra meghatározó így, harmincas éveim elején, de persze már régebben is az volt.

poligamyMindenhol olyan promószöveget lehet olvasni, hogy a fickó, aki minden nőt megkaphat. Kicsit felszisszentem, hogy így akár egy pornófilm is kezdődhetne. Gondolom, ezt valahogy cél volt elkerülni.

Igen, persze. Arra törekedtem, hogy megmutassam: egy korombeli férfi mire vágyik. A változatos szexualitás fontos, persze, de a film üzenete nem ez; és a férfit sem csak ez mozgatja. Egyébként sem a szexualitásról szól; ez egy jól nevelt film, nem az erotikus tartalom dominál. Annál sokkal romantikusabb. Ez a kétmondatos promószöveg pedig – hát igen, a figyelemfelkeltésre szükség van.

Romantikus, ezt is hangoztattad többször. Mitől olyan romantikus?

Ellentétben más romantikus komédiákkal ez tényleg be meri vállalni az érzelmeket. Persze megvan a veszélye, hogy rásütik a filmre az érzelgősség billogát, hogy csöpögős, nyálas a film, de ezt a rizikót vállalni kell. Egyébként szerintem a film nem megy el a szentimentalizmus irányába. Azt gondolom, erőteljes érzelmeket élünk meg az életünkben. Miért lenne ez máshogy egy filmben? Alapvető feladata a mozinak, hogy megmutassa azt a dolgot, azt az érzést, amit ő is átél. Ezt nem szabad kikerülni. Egyébként is azért járunk moziba, hogy megéljük az érzelmeket. Magam is érzelmes alkat vagyok, ezért nem akarom és nem is fogom megkerülni.

Nem félsz a beskatulyázástól?

Ez az első nagyjátékfilmem. Mitől félnék?

Ez az Orosz olyan vicces szerelmes filmet tud rendezni. Csináljon még!

Nekem körülbelül megvannak a terveim, egész széles spektrumban. Nekem nem az a feladatom, hogy megfeleljek vagy éppen ellene menjek mások elvárásainak, hanem, hogy tegyem a dolgom. Ezért nem félek. Ha majd a harmadik ugyanolyan filmet készítem, akkor el kell gondolkodnom. Egyelőre számomra is felfedezendő az az út, amelyre a filmjeim visznek. A megírásra váró történet sajátja pedig az, hogy évekig lázban tud tartani. Ennél nagyobb bizonyíték nem kell arra, hogy egy történetből film kell, hogy legyen.

Vannak állandó munkatársaid?

Hogyne. Kovács Zoltán Arany Olló-díjas vágó a kezdetektől velem van. A Poligamy-n kívül a Kaméleonban, A nyomozóban, az Utolsó időkben és más filmekben is dolgozott. A másik Fillenz Ádám operatőr, aki rajtam kívül Kocsis Ágival is együtt dolgozik, a Friss levegőn és az új filmjén is.

Milyen átjárások vannak a szerzői és a műfaji film között? Valóban jól látom, hogy kezd karakteresedni a magyar műfaji film és benne a vígjáték?

Nagyon örülök, hogy végre teret kapnak a magyar műfaji próbálkozások, bár a Poligamy szerzői film is, nemcsak műfaji. A magyar zsánerfilm most tanul újra járni; bár a műfaji filmnek a harmincas-negyvenes, de például Várkonyi Zoltán révén a hatvanas években is voltak hagyományai. Ma újra meg kell tanulnunk a történetmesélést. Nagyon remélem, hogy ez tényleg egyre inkább működik, és hogy nem lesz ebben semmi negatív megítélés. Nem gondolnak erre úgy, mint hogy ez „csak egy műfaji film”.

Ennek része az, hogy a fiatal magyar forgatókönyvírók megtanultak dialógusokat írni. Nem papírízűek a mai magyar párbeszédek.

Billy Wilder azt mondta, három dolog kell egy jó filmhez: forgatókönyv, forgatókönyv és forgatókönyv. Ennek nemcsak a dialógus része fontos, hanem az érvényes és érdekes történetek kitalálása és elmesélése is. Ezt a fonalat meg kell találni, hiszen a műfaji film kategóriáján belül ez az elmúlt időben meglehetősen kevésszer volt tapasztalható.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya