Interjú

„Nem futhatsz örökké” – interjú Túri Bálint Márkkal, a Legjobb úton rendezőjével

Te is lehetsz, én is lehetek a főszereplője Túri Bálint Márk legújabb filmjének, a Legjobb útonnak. Hogy miért? Mert helyét keresőkről, elgondolkodókról és néha a magukkal szembenézést halogatókról szól. Őszintékről és bátrakról. És hogy még mi mindenről és hogyan, arról magát a rendezőt kérdeztük.

 Ami elsőre szembetűnik, hogy fekete-fehér. Miért?

Nagyon korai ponttól kezdve úgy képzeltem el ezt a filmet, hogy fekete-fehér. Egyrészt az emlékekhez való visszatérés a film témája valamilyen formában. A főszereplő Nándi (Cservenka Ferenc) visszatér ahhoz, amit maga mögött hagyott 7 éven keresztül. Ettől néhol nosztalgikus is. Másrészt nekem éppen azért lett fekete-fehér, mert annyira számítanak a színek. Annyira számít minden színnek a jelentése, hogy az ilyen kisköltségvetésű produkciónál felmerülő kompromisszumoknak inkább elejét vettem.

Tom Kapitány azonban színes, méghozzá űrhajós!

Tom Kapitány világa a képzelet és a fantázia, ami, ha nem is direkt módon mutat a jövőbe, de valahogy mégis találkoztatja a főszereplőt önmagával. A tudományos fantasztikum pedig szerintem onnan eredeztethető, hogy mind a ketten elég nagy sci-fi rajongók vagyunk Ferivel. Tulajdonképpen rengeteget beszélgettünk a műfajról az alkotás közben. Mindkettőnk gyerekkorában és talán még most is egyértelműen meghatározó a zsáner. Számomra a báb animáció is . Pszichológiai szempontból megközelítve, az, ahogyan a főhős visszatér gyerekkora helyszínére, mindenképp egyfajta regresszív állapot, amiből valami új tud születni, és felül tudja írni az addigi traumáit.

Voltak filmes-zenés referenciáitok?

Karakterformálás szintjén Az ügynök halálából került elő Biff karaktere, a színes űrhajós részeknél a Space Oddity, de voltak zenés referenciáink is bőven.

Míg például a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan, amihez többet hasonlítják igazi budapesti miliő, addig a Legjobb úton leginkább vidéken forog…

Bizonyos szempontból egyszerűbb lett volna Pesten forgatni, de nekem sokkal izgalmasabb a rurális Magyarország, mint Budapest. Hogyha valami nyomasztó tud lenni, akkor az a vidék.

Most min dolgozol?

Most pont befejeztem a vágását egy rövidfilmnek, ami jóval kísérletibb jellegű. Lélektani thriller narratíva, trash filmes megoldásokkal és kísérleti elemekkel vegyítve.

Hogyan találtál rá a szereplőkre?

Jártunk különböző alternatív színházi előadásokra. Alapvetően az volt a cél, hogy ne csak a színészek kerüljenek közelebb a karakterekhez, hanem a karakter is hozzájuk, így tudott az improvizációkon át hitelessé és természetessé válni az egész.

 És miért éppen Cservenka Ferenc és Walters Lili a két főszereplő?

Régóta ismertem őket. Ferivel is hosszú ideje szerettem volna már együtt dolgozni komolyabban. Voltak korábbi munkáink, például ez a videóklip.  Aztán felvettek a Holland Filmakadémia mesterszakára, és jött az ötlet, hogy szeretnék a kezdetektől, már a film koncepciójának kigondolásától együtt dolgozni egy színésszel. Rögtön rá gondoltam, és még akkor megkerestem, amikor mindössze annyi volt meg a sztoriból, hogy van egy srác, aki hazatér több évi külföldi vándorlás után. Nagyon hosszan dolgoztunk együtt a karakteren. Nem akartam, hogy csak egy fikcionalizált énje legyen bármelyikünknek a filmben.

És hogyan jelenik meg a „valós énetek” a filmben?

Bizonyos elemek nekem személyesek benne, bizonyos elemek Ferinek. Nagyon sokat jelent számára a zene, mindig is fontos volt neki. Fiatalon dudásként kezdte, majd később kezdett el basszusgitározni és színjátszani. Nándi karaktere ezért lett zenész. Egy ideig  az utóbbi vette át teljesen a fókuszt. De ahogy készült erre a szerepre és csinálta, rájött arra, mennyire fontos neki a zene. Úgyhogy most megint aktívan foglalkozik a zenével és van is egy zenekara.

 Akkor ezek szerint te vagy a külföldről hazatért fiú?

Igen, mondhatjuk. Sok tapasztalatot szereztem külföldön. A Legjobb úton is lényegében a holland egyetemi évek alatt készített diplomafilmem. A felkészülés során igyekeztük Ferivel megtalálni az analógiákat, hogy milyen is az, amikor külföldön élsz. Vagy amikor hazatérsz rövid időre és abszolút nem találod a helyed. Egy kicsit kontextus nélkül vagy, és nem igazán érzékeled a valóságot és ami körülötted van.

Legjobb úton

Miért jöttél haza?

Érzem, hogy nem tudnék se francia, se holland filmet csinálni. Ehhez a társadalomhoz tudok úgy viszonyulni, hogy valami relevánsat hozzak létre. Ebben a kontextusban tudok igazán dolgozni. Ahogy a filmben is elhangzik „Ahhoz hogy úton legyél nem kell sehová se menned.

 

SPOILER

Meglepő volt, hogy megmutatod a filmben Nándi döntését. Szinte biztos voltam abban, hogy a végén nyitva marad ez a kérdés.

Igaziból kipróbáltam, hogy mit történik, ha nem mutatom meg, és nem működött.

Miért marad?

Mert én hiszem, hogy nem futhatsz örökké. Ezt a végét együtt dolgoztuk ki Ferivel és mélységesen egyetértettünk abban, hogy nem lehet örökre futni a démonaink elől. Van az a pont, amikor annak ellenére is, hogy nem ez a könnyebb út, szembe kell nézni azzal, ami elől már jó ideje menekülsz.

SPOILER VÉGE

 

A film legközelebb 2017. december 9-én, a Premier Kultcaféban tekinthető meg, illetve december 11. és 17. között lakásvetítéseken is láthatjátok a filmet és beszélgethettek az alkotókkal. További információkat itt találtok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szin Karolina

Szin Karolina az ELTE filmtudomány szakán végzett, majd grafikai- és product design tanulmányokat folytatott, többek között MOME-n. Jelenleg a filmgyártásban dolgozik. Szereti a szép grafikájú filmeket, animációkat (Tomm Moore, Sylvain Chomet, Gabrielle Vincent munkái), a magával ragadókat (Iñárritu, Jamin Winans), a kortárs magyart, illetve az ehhez részben viszonyítási pontként szolgáló rendszerváltó alkotásokat. szin.karolina@gmail.com

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com