Interjú Magazin

Szemrevaló 2013: Alkalom szüli a rendezőt – Interjú Oliver Ziegenbalggal, az Orosz diszkó rendezőjével

Oliver Ziegenbalg (Orosz diszkó)

Oliver Ziegenbalg (Orosz diszkó)Mit tennél, ha pénteken azt mondanák, hogy hétfőtől te rendezed az utóbbi évek egyik legnagyobb német bestsellerének adaptációját? Ez még abban az esetben sem könnyű feladat, ha történetesen te vagy a forgatókönyvíró, főleg ha soha semmit nem rendeztél életedben. Oliver Ziegenbalggal ez történt meg az Orosz diszkó esetében.

Szerencsére a végeredményen ez egyáltalán nem látszik. Az alkalom szülte rendezőt a film létrejöttének körülményeiről, a forgatókönyvírói és rendezői munka különbségeiről kérdeztük a Szemrevaló filmfesztiválon az Orosz diszkó magyarországi premierje után.

Az Orosz diszkó az egyik legnagyobb német könyvsiker volt az ezredforduló környékén. Te is a kötet rajongója voltál, ezért készítettél belőle forgatókönyvet?

Akkor olvastam először az Orosz diszkót, amikor megjelent, valamikor 2000 körül. Mindenki imádta, mert már akkor nosztalgiával gondoltak vissza a németek – különösen a berliniek – az újraegyesítés napjaira. Ráadásul nagyon vicces is volt az olyan epizódjai miatt, mint amikor Andrej azt érzi, hogy őt megátkozták kiskorában. Ezért én is nagyon nosztalgikusra és vidámra akartam hangolni, szinte gyermekire.

Tehát a te ötleted volt a sok animációs betét?

Igen. Azt szerettem volna, ha kicsit tündérmesésre vesszük a figurát. Nem mesét akartam készíteni, de meseszerűt igen, mint amikor visszagondolunk a régi szép időkre. Ezért többször is alsó kameraállásból vettem a színészeket, ahogy a gyerek néznek a felnőttekre.

Ezek az ötletek már rendezőként merülhettek fel benned. Szeretted a forgatást és annak az irányítását?

Utáltam. Nem akartam egyáltalán. Persze, újra megtenném, de jobban szeretek írni. Ettől függetlenül tudom, hogy fogok még rendezni, de ha választanom kell, akkor egyértelműen forgatókönyvírást választom.

Sok nehézséged akadt a forgatás során?

Persze, hiszen semmi időm nem volt előkészülni rá! A másik rendező már elkezdett forgatni, amikor bekövetkezett a katasztrófa. Pánikrohamok jöttek rá, képtelen volt folytatni a munkát. És ekkor megtalált a producer, hogy vagy elvállalom a rendezést, vagy megy az egész film a kukába. Azt mondták – és ez igaz is volt –, hogy senki más nem tudná folytatni, egyedül a forgatókönyvíró. Pénteken mondták el ezeket, vasárnapig ittam, így még akkor is részeg voltam, amikor rábólintottam. Különben nem is mondtam volna igent. Hétfőn aztán kimentem a díszletekhez, hogy elkezdjek forgatni, de annyira elveszett voltam, hogy azt se tudtam, hol a forgatási helyszín!

Oliver Ziegenbalg (Orosz diszkó)
Fotó: Kerekes Zoltán

Ez a drasztikus váltás szerencsére nem érződik a filmen. Te is elégedett vagy a végeredménnyel?

80%-ban elégedett vagyok. Voltak részek, amiket ki kellett vágni, például azokat, amiket az előző rendező készített az első héten. Nagyon nehéz volt megválni egyes részektől, de egyszerűen nem működött úgy, ahogy eredetileg terveztük. Amikor a forgatókönyvet írtam, kicsit másképp képzeltem el, ezért sem vagyok teljesen elégedett.

Könnyebb volt egy könyvadaptációval kezdeni a rendezést?

Először könnyebbnek érzi az ember, mert annyi anyagod áll a rendelkezésre. Készítettem már forgatókönyvet könyvből, de az Orosz diszkó az eddigi legnehezebb volt. Mielőtt hozzáláttam volna, már tíz kollégám bedobta a törülközőt. Lehetetlennek tűnt, mert a kötet valójában rövid történetekből áll, amelyek nem igazán kapcsolódnak egymáshoz. Még csak nem is ugyanazok a karakterek szerepelnek az egyes novellákban! Egy producer barátom állandóan nyaggatott, hogy próbáljam meg, de újra elolvastam a könyvet, és megmondtam neki, hogy lehetetlen.

Végül valahogy mégis elkészült…

Amélie-nek köszönhetően. Nem mintha olyan mozit akartam volna írni, mint az Amélie csodálatos élete, de amikor egy repülőúton vetítették, akkor vettem észre, hogy ott igazából rövid történeteket mesél el egy narrátor sok-sok különálló részlettel, miközben a főszál – egy lány szerelmes lesz egy fiúba, de nem mer nyitni felé – valójában végtelenül egyszerű. Arra gondoltam, hogy ilyen formában az Orosz diszkó is megvalósítható: a három moszkvai barát segítségével elmesélem az összes rövid történetet. Felhívtam a producert, hogy megvan az ötlet, kezdhetjük a megvalósítást. Innentől sínen volt a projekt.

Oliver Ziegenbalg (Orosz diszkó)
Fotó: Kerekes Zoltán

Hogyan változott az életed a rendezői munka hatására?

Könnyebb lett a filmkészítés: több felkérést, sokkal több figyelmet kapok, eljuthatok számtalan filmfesztiválra – például erre, jövő héten pedig megyek Tokióba – persze emiatt a családi élet nehezebben megy. De legalább most már nem kell elvállalnom mindenféle megkereséseket. Most már csak olyan filmekkel foglalkozom, amik tényleg érdekelnek. És persze sokkal jobban fizetnek.

Van olyan ötleted, amit eddig talonban tartottál, és a most kibővült lehetőségek hatására újra előszedsz?

Az Orosz diszkó óta már négy forgatókönyvet írtam, de ezek nem állnak közel hozzám. Ellenben van egy olyan szkriptem, amit évek óta őrzök, és mindig azt mondtam, hogy majd akkor veszem elő, amikor eljön az ideje. És most itt van. Az ötlet egy fiatal fickóról szól, mint te vagy én, akivel minden rendben (van felesége, gyereke, stb.), csak éppen nem képes beismerni önmagának, hogy alkoholista. Szerintem a férfitársadalom fele ezzel küzd, és rengetegen teszik tönkre az életüket csak azért, mert nem veszik észre a problémát. Azzal mindenki tisztában van, hogy többet iszik a kelleténél, de odáig már senki nem jut el, hogy lépéseket tegyen ellene. Mindig is akartam erről mesélni, csak nem a dráma eszköztárával, inkább humorosan, intellektuálisan, kicsit Woody Allen-szerűen.

Azt el tudnád képzelni, hogy ne a saját forgatókönyvedből rendezz filmet?

Nem. Soha. Nem vállalnám. Illetve tudom, hogy soha ne mondd, hogy soha, szóval ha valami nagyon-nagyon jó anyag kerülne a kezembe, akkora talán, de jelenleg nem tudom elképzelni. Sokkal inkább érzem magam írónak, mint rendezőnek. Rendező csak egy véletlennek köszönhetően lettem.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya