Interjú

„Valódi Balog Tibik és Tysonok igenis léteznek” – interjú Árpa Attilával

arpa_attila_argo2_01Az Argo sikere óta várják a rajongók, hogy végre elkészüljön az Argo2. Az elmúlt tíz év a film készítőinek azonban nem várakozással telt, sőt… Az április 30-án végre mozikba kerülő Argo2 kulisszatitkain túl okokról, miértekről, tervekről kérdeztük Árpa Attilát.

A vetítés előtt megkérdezted, ki látta az első részt, illetve ki szerette. Mit gondolsz, szeretni fogják a nézők a második részt?

Aki az Argo1-et látta és szerette, az ezt is szeretni fogja. Elég következetesen továbbvittük ugyanis Balog Tibi és bandájának jellemét és humorát. Figyeltünk arra, hogy legyen néhány insider poén, amelyeket akkor fog érteni valaki, ha látta az előző részt. Ugyanakkor azt is szem előtt tartottuk, hogy olyan néző is élvezhesse, aki nem látta az elsőt. Nehéz erre a kérdésre válaszolni, én csak remélni tudom, hogy nagyon fog tetszeni, és nem azt mondják majd, amit én is sokszor gondoltam magamban egy folytatásról, hogy mi a jó istennek kellett megcsinálni a második részt. Remélem, hogy minél kevesebben fogják így gondolni, sőt, inkább azt fogják mondani, hogy megérte várni tíz évet.

Sok idő eltelt azóta, sok mindennel foglalkoztál. Minek definiálod magad most?

Filmkészítőnek hívnám magam, mert a filmkészítés minden része érdekel. Az, hogy ezt a filmet pont én rendeztem, vagyis részben írtam és produkáltam, egy dolog.

Tehát ezután is a filmkészítésé lesz a terep?

Csakis.

arpa_attila_argo2_02
Árpa Attila az Argo2 forgatásán

Az Argo2 sok szempontból rákontráz az első részre. Többek között a társadalomkritika is élesebb.

Nagyon sok olyan poén van benne, amin még az is lehet, hogy valaki fel fog háborodni vagy betámadja a filmet. Erre csak azt tudom mondani, hogy ez egy vígjáték. Még ki is van írva a film végén, hogy a szórakoztató társadalomkritika céljából hangzanak el ezek a poénok. Ilyen jellegű magyar emberek, mint a főszereplőink, valódi Balog Tibik és Tysonok igenis léteznek a hétköznapjainkban, csak éppen akkor nem röhögünk rajtuk, hanem próbáljuk nagyon messze elkerülni őket. Nyilván senkit sem szeretnénk bántani vagy sérteni, és nem a gyűlöletkeltés a célunk, de ahhoz, hogy egy bizonyos határt túllépjünk, pár tabut meg kell dönteni. Szerintem az Argo brand ezt is jelenti, és a néző kifejezetten csalódott lenne, ha az Argo2 nem lenne az a film, ami végre egy picit erősebben odaszól.

Hogy került Kulka János Fekete Lótusz szerepébe?

Úgy, hogy eleve neki íródott ez a szerep. Amikor már tudtuk, hogy kell egy árnyékember, aki a japán szindikátust összeköti a magyar valósággal, akkor olyan emberre gondoltunk, aki férfias kiállású, és elhisszük róla, hogy egy komoly ember, mindeközben legyen benne mégiscsak valami lágy. Higgyük el neki, hogy egy megfontolt buddhista, akit ha Tibiék kiakasztanak, akkor még tudja magát egy darabig tartani egy jó kis jógával otthon a teraszon.

Kulka János Fekete Lótusz szerepében
Kulka János Fekete Lótusz szerepében

A második rész tobzódik a veszélyes mutatványokban. Gondolom itt is használtatok kaszkadőröket.

Rengeteget persze. Azért kaszkadőrt használni nem mindig csak azt jelenti, hogy a főszereplő helyett elüt valakit egy autó. Mint ahogy ez itt is megtörténik. Nagyon sok olyan jelenet van, ahol azért használtunk kaszkadőrt, hogy a színészünk rögtön utána egy párbeszédnél bevethető legyen. Például a múzeumi jelenetben, a behatolásnál, azokat a részeket, amelyeken látszik Lajos arca, ő maga kellett, hogy csinálja. De a többi már kaszkadőr volt, annál az egyszerű oknál fogva, hogy ő nem tudott volna rögtön 2 perccel később egy párbeszédben ülni, ha tele van a feje vérrel. Illetve nyilván voltak elég veszélyes dolgok. Robbanás vagy láng esetén nem azért használunk kaszkadőrt, mert nem meri a színész véghezvinni az adott feladatot. Mi féltjük a színészt, hiszen ilyenkor a legkisebb sérülés is csúszást okozhat a forgatáson.

Történt baleset?

Sok baleset volt. Az egyik kaszkadőr egy szélvédőt konkrétan befejelt a saját fejével és ömlött a vér. De volt egy pirotechnikus, aki beszakadt a házba, amikor preparáltuk azt a házat, ami robban, mert nem tudta, hogy ez már a ház preparált része. Bezuhant egy emeletet. Kulka Jánosnak a fején keletkezett egy vágási seb, a párbaj során. Hát igen, voltak itt kellemetlen dolgok. Én mindig úgy mondom, hogy ez nem az a mai Bourne Conspiracy-féle forgatás, amikor minden computerrel csinálnak meg, hanem ez inkább az a régebbi, belmondós stílus, ahol tényleg a színészek nagy részben megoldják maguk a dolgokat. (Bourne Conspiracy: A Bourne-rejtély című filmből készített videojáték – a szerk.)

Bicskey Lukács Psycho szerepében
Bicskey Lukács Psycho szerepében

Az forgatás már régen befejeződött, mégis a film zárójelenetében Bicskey Lukács szerepe zavarba ejtően reflektál nemrég bekövetkezett halálára.

Ez a rész tényleg így hangzott el a forgatáson, ráadásul akkor teljesen spontán módon. Az, hogy pont ezt a részt használtuk a végefőcímben, az már nem volt véletlen..

Az Argo mintha csak véletlenül lenne nyitott végű történet. Hogy alakult ez a második résznél? És persze a legfontosabb kérdés: lesz-e Argo3?

Az első résznél is már tudatosan így lett vége, annyi a különbség, hogy lett volna még egy zárójelenet, amikor Tibiék ténylegesen valahol Egyiptomban, egy teve hátán sétálnak, amit már nem tudtuk leforgatni. De ugyanúgy az is arról szólt volna, hogy van egy folytatás. Ez is olyan, hogy le is lehet zárni, lehetne is folytatni. Mondjuk szándékosan egy olyan jelzést tettünk be a második részben a folytatásra, ami elég irreális.

Kovács Lajos Balogh Tibi szerepében
Kovács Lajos Balog Tibi szerepében

Ha nem az Argo3, akkor mi lesz a következő filmed?

A Holtomiglan című regényemből a filmes változat. A Filmalap egy hónappal ezelőtt befogadta a végleges forgatókönyvet, úgyhogy ha minden jól megy még idén nekiállunk a forgatásnak és a gyártásának. De ez már nem vígjáték lesz…

Szin Karolina

Szin Karolina az ELTE filmtudomány szakán végzett, majd grafikai- és product design tanulmányokat folytatott, többek között MOME-n. Jelenleg a filmgyártásban dolgozik. Szereti a szép grafikájú filmeket, animációkat (Tomm Moore, Sylvain Chomet, Gabrielle Vincent munkái), a magával ragadókat (Iñárritu, Jamin Winans), a kortárs magyart, illetve az ehhez részben viszonyítási pontként szolgáló rendszerváltó alkotásokat. szin.karolina@gmail.com