Interjú

Velence 2018: „Előhívni magamból Íriszt” – Interjú Jakab Julival

A Napszállta elképzelhetetlen lenne Jakab Juli nélkül, aki Írisz szerepében az abszolút főszereplője Nemes Jeles László új filmjének. A velencei világpremier után beszélgettem vele a szerepről.

Többféle szerepet töltesz be a filmszakmában, eredetileg nem színésznőként végeztél, mégis így lettél a leginkább ismert. Tekintesz magadra színésznőként?

Az elmúlt évig amatőrként határoztam meg magam. Nem jártam színészképzésre, ritkán szerepeltem filmekben, és végzett forgatókönyvíró vagyok, dramaturgként dolgozom a Filmalapnál. A Napszállta előtt rájöttem, hogy muszáj magamat színésznőként is meghatároznom, csak úgy tudom teljesíteni ezt a hatalmas feladatot.

Korábban voltak olyan színészi felkérések, amelyeket visszautasítottál?

Igyekszem figyelni, hogy olyat vállaljak el, ami illik hozzám. Olyan projektekben szeretek részt venni, amelyekben érzek önazonosságot.

Az utóbbi években nagyon sok sikeres magyar film főszereplői nem hivatásos színészek voltak (Tiszta szívvel, Saul fia, Testről és lélekről). Mit tudnak ők hozzáadni a filmekhez?

Én nem játszom színházban, ebből a nézőpontból tudok válaszolni erre a kérdésre. Szerintem a filmben való szerepelés különbözik a színházi játéktól. Mivel itthon a Színház- és Filmművészeti Egyetemen kis mértékben van csak jelen a filmszínészet oktatása, ezért a rendezőknek nagyobb merítésből kell dolgozniuk, ha olyat akarnak találni, akinek erős a filmes jelenléte. Színház és film nem jobb vagy rosszabb egymásnál, de a film különleges körülményeihez sokszor speciális tulajdonságokra, képességekre van szükség. Vannak csodálatos magyar (film)színészek, akik bármit csinálnak színpadon és filmen, tökéletesek, például Thuróczy Szabolcs vagy Nagy Zsolt. De bizonyos történetekben arra van szükség, hogy a szereplő inkább legyen kicsit tapasztalatlanabb, de meglegyen a személyiségének az az oldala, amely segít, hogy a szerepet a rendező igényei szerint tudja megformálni.

Több ezer jelentkező közül választott ki téged Nemes Jeles László, pedig már a Saul fiában is együtt dolgoztatok. Hogyhogy nem azonnal te lettél a befutó?

Elég sokáig tartott a casting, tíz hónapig. László munkamódszeréhez hozzátartozik, hogy elképesztő alapossággal keres, nemcsak színészeket, hanem minden filmes megoldást. Addig megy, ameddig biztos nem lesz benne, hogy jól dönt. A produkció részéről evidens volt, hogy szeretnének engem is megnézni a főszerepre, és én is szerettem volna kipróbálni magam. Sikerült.

Mi történt azután, hogy kiválasztottak? Hogyan formáltad a szerepedet?

Az említett tíz hónap alatt nagyon sok szöveggel találkoztam, sokféle helyzetben kellett helytállnom. Így mire László eldöntötte, hogy én leszek a főszereplő, már sokat tudtam a történetről, arról a korról, és természetesen az ő elképzeléseiről is. Elkezdtük együtt olvasni a forgatókönyvet, nagyon sokat beszélgettünk. László sokszor nyilatkozza, hogy megtalálta bennem ezt a karaktert. Sokat gondolkoztam azon, hogy én hogyan tudom magamban meglátni, és meg is mutatni azt, akit ő keres. Annak a feltérképezése volt a célom, hogy hogyan tudom automatikusan előhívni magamból Íriszt.

Mi volt a legnagyobb kihívás számodra a filmben?

Van néhány fizikai átalakulás a Napszálltában. Sokat gondolkoztam, hogyan lehet ezeket kevés eszközzel megjeleníteni, hogy ne legyenek túlzók, parodisztikusak. Foglalkoztatott az is, hogy a maga eszköztelenségével hogyan tud változni a figura. A nagy íven kívül pedig, amit Írisz bejár az is kérdés volt, hogy fizikailag hogyan fogom bírni a munkát, de szerencsére ezzel nem volt probléma.

Meddig tartott a forgatás?

54 nap volt, tavaly egész nyáron forgattunk. Én minden forgatási napon dolgoztam.

Elterjedt egy olyan értelmezés, hogy a Napszállta az új Harcosok klubja. Erről mi a véleményed?

Nagyon hízelgő, szeretem a Harcosok klubját!  Én annyira benne vagyok ebben a történetben, hogy minden egyes momentumára megvan a saját válaszom, de nagyon boldog vagyok, hogy most már jönnek az első vélemények. Nagyon izgalmas megfigyelni, hogy ki mennyire tudott vagy nem tudott kapcsolódni ehhez nyelvhez és miért. Szóval Harcosok klubja…? Remélem, hogy még sok ilyen referencia születik!

Ezt sokkal magyarabb történetnek érzem, mint a Saul fiát, ami olyan eseményekről szól, amelyekről már mindenki hallott. Vajon ezt is érteni fogja a nemzetközi közönség?

Ez egy sokkal általánosabb történet, mint a Saul fiáé, itt sokkal nagyobb szerepet kap az esztétika, a rengeteg jelmezzel, díszlettel és apró kis részlettel, amelyeken legeltethetjük a szemünket. Én soha nem úgy gondolok erre a történetre, hogy ez Budapestről szól 1913-ban, ennél univerzálisabbnak érzem. Inkább Európát jeleníti meg, de közben ugyanolyan fajsúlyos benne a személyes történet is.

A Napszállta egyik kérdése számomra az volt, hogy nőként mennyire lehet érvényesülni a világban. Mint a filmiparban dolgozó nő, ezt te hogy látod? Akár a #metoo-mozgalommal is összekapcsolva a kérdést, érezted például valaha, hogy hátrány a szakmádban, hogy nő vagy?

Személyesen nem ért hátrány, de minden együttérzésem azoké, akiket igen. Pont azelőtt fejeztük be a forgatást, hogy kirobbant a #metoo-botrány, ez pedig egy sajátos olvasatot adott a filmnek. Számítottunk rá, hogy fogunk kapni ezzel kapcsolatos kérdéseket. Én Íriszről mindig elsősorban emberként gondolkoztam, de utólag már úgy látom, hogy a filmnek szerves része egy nő felnövéstörténete is. Forgatás közben annyira az érzelmi vonalra koncentráltam, hogy ezt csak utólag raktam össze. Sok olyan helyzet van, amelyben Írisz a nőiségével, nőiességével tud elérni valamit, vagy éppen emiatt ütközik falakba. Nem gondolom, hogy ne kerülhetnék én is hasonló helyzetekbe. Fontosnak érzem ezt a kérdést, és azt is, hogy rajta maradjon a figyelem a #metoo-n, és ne csak egy divathullám legyen.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
[email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya