Kritika

Ретро – Álcák csapdája

A hidegháborús stílusú Álcák csapdája harminc éve sem lett volna progresszív, és ezen persze a meglepően jó Richard Gere sem változtat. Vannak filmek, amik eleve szükségtelen dolgokat ígérnek, de ez itt még a szükségtelen ígéretet is elbaltázta.

A kémfilmek virágkorát a hidegháború jelentette, amikor a nyugati filmgyártás el tudta hitetni magával, hogy a vörösök egyenrangú ellenfelek. Jó filmeket a félelem szül. De húsz éve sehol egy méltó ellenség: a készülő Red Dawn-feldolgozásban is az észak-koreaiak szállják meg Amerikát, ami, őszintén, inkább vígjátéki helyzet. Az Álcák csapdája így visszakanyarodott a régi szép múltba, és orosz kémeket hajkurásztat végig Washingtonon. Szép ígéret, kár, hogy a téma mellett az egész film is csupasz retro.

Alapelv: mindenki gyanús. Nincsenek ártatlanok. Ez a hidegháborús mentalitás uralja az Álcák csapdáját, nagyon helyesen, mert esélyt ad némi valódi kémjátékra, a játékot pedig egy kitűnő főszereplő játssza. Richard Gere-t legutóbb valami romantikusban láttam, de az ottani, kissé visszatetsző modorosságát most levetkőzte. Még mindig olyan az arca, mint egy hatvan éves kisfiúé, de képes elhitetni, hogy a karakter szándékosan ilyen. Kegyetlen tökéletességgel játssza a jó fiút, és minden mozdulata alatt ott érezni a kénytelenül visszafogott erőt. Sok thriller főszereplője egy gyereket sem ijesztene meg a való világban, de Gere Paul Sepherdson-karakterével nem szeretnék összefutni az utcán. Paul Sepherdson ráadásul egy gyönyörűen fényképezett Washingtonban gonoszkodik: a látványvilágért felelősek kitettek magukért, és sikerült nekik az a mutatvány, hogy a kémfilmek hagyományos keménységét a mai fényes világba ültessék át.

Richard Gere-rel és Washingtonnal azonban ki is merülnek a film erényei. Topher Grace, a második számú főszereplő egyszerűen unalmas, kettejük szembenállása még unalmasabb, a történet határozottan unalmas, a nagy csavar pedig tényleg katasztrofálisan unalmas. Unalmas, unalmas, unalmas. A motivációk megkérdőjelezhetők, a nyomozati módszerek röhejesek, egy valamirevaló kém Le Carrétól megenné az egész bandát reggelire. Az alapszituáció mellett régies az egész film: csak az évtizedekkel ezelőtt megszokott sablonokat dobálja egymásra, amíg le nem süllyed a felejtésre ítélt B-filmek közé. Hiába ígért klasszikus stílusú kémfilmet, klasszikusan elbaltázott, bukott film lett belőle.

És az Álcák csapdája kétszeresen is bukott B-film. Nem csak nem teljesítette, amit ígért, hanem nincs is szükség az ígéretére egyáltalán: jó kémfilmhez nem kell visszanyúlni a múltba. Hiába romantikus a hidegháborús szembenállás, a bonyolultabb, többközpontú világ annál is szebb helyzeteket kínál fel: tessék csak megnézni a Sziriánát, aminek ez a retro a bokájáig sem ér fel. A multilaterális világ filmjeihez képest az Álcák csapdája harminc éve sem lett volna progresszív, 2011-ben viszont egyenesen őskövület. Belefagyott a hidegháborúba, és nem érti ezt az egész új évezredet.

Ui. Hány ilyen magyar címet kell még elviselnünk, míg a forradalom falhoz állítja a felelősöket?

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya