Kritika

Tankönyvízű történelem – 7 vérfagyasztó nap

Sokan minden idők legzseniálisabb kommandós akciójának tartják az Entebbében palesztin és német terroristák által fogvatartott túszok kiszabadítását célzó izraeli rajtaütést. Sajnos José Padilha erről forgatott filmje, a 7 vérfagyasztó nap nem sokat tud visszaadni a történtek feszültségéből.

1976. június 27-én az Air France Tel-Avivból Párizsba tartó járatát eltérítették. A Palesztin Népi Felszabadítási Front két tagjához Wilfried Böse (Daniel Brühl) és Brigitte Kuhlmann (Rosamund Pike), a nyugatnémet Forradalmi Sejtek nevű szélsőbaloldali terrorista csoport tagjai csatlakoztak. Jichak Rabin (Lior Ashkenazi) izraeli miniszterelnök válságstábot állított fel, ahol Simón Peresz (Eddie Marsan) hadügyminiszter és a hadsereg vezérkari főnöke, Motta Gur (Mark Ivanir) altábornagy készült előállni valamivel. Az izraeliek megdöbbenve konstatálták, hogy a gépeltérítők a repülőt Ugandába viszik, ahol az őrült Idi Amin (Nonso Anozie) van hatalmon…

Ahogy mondani szokták, az élet írja a legjobb forgatókönyveket; kár, hogy a forgatókönyvírók – jelen esetben Gregory Burke – nem elég hűek a valósághoz. A José Padilhával összefogott szerző most pontosan ugyanazt hagyja ki a filmből, ami hiányzott a rendező Robotzsarujából is: a szívet. A 7 vérfagyasztó nap unalmasan felmondja a történelemkönyvet – amennyire tudni lehet, nagyon tisztességesen követi az eseményeket –, de nem tér ki arra, amivel a film több lehet a papírízű tananyagnál: az emberi tényezőre.

Nem mesél a motivációkról, nem beszél az érzésekről, nem mutatja meg azt a szenvedélyt és fanatizmust, ami egy ilyen iszonyatos tettre sarkallta az emberrablókat.

De nem beszél a másik oldalról sem eleget: a vívódó miniszterelnök dilemmái kimerülnek abban, hogy sokszor elmondja a film tételmondatának választott, ha-nincs-tárgyalás-nincs-béke szlogent, és a tucatnyi mellékszereplőnek is csak annyi motivációt ad, hogy aztán a film vége főcímében kiírt magyarázatokban bedobhasson olyan neveket, mint Benjámín Netanjáhúé.

Pontosan az alulírt karakterek miatt a fantasztikus színészgárda sem tud igazán kiteljesedni. A Foxtrotban óriásit alakító Lior Ashkenazinak még a neki kiutalt játékidő sem kedvez, de hiába van nagyobb tere a generációja egyik legnagyobb színészének, Daniel Brühlnek,

ő sem tud villantani a rendkívül egysíkúan ábrázolt figura bőrében.

Pedig egyértelműen az ő karaktere a leginkább összetett: hezitálása, morális kérdőjelei azonban nem képesek túllépni a kötelező közhelyeken, így sem érte, sem a másik oldalért nem tudunk szorítani. Nincs azonosulási pont – de annyira nem is idegenítenek el ezek az alakok, hogy a felháborodás, az elhatárolódás alkossa meg a film érzelmi viszonyulási koordinátáját.

A legnagyobb kérdés számomra még mindig az, mit akar mondani a 7 vérfagyasztó nap? A palesztin-izraeli konfliktus egyik oldalát sem teszi azonosulásra méltóvá, így a háború rossz és a tárgyalás hiánya őrültség gondolatkörei pedig csak egy felsőbbséges attitűdöt ajánlanak a nézőnek. Kötve hiszem, hogy ez lett volna az alkotói szándék…

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya