Kritika

A szekrény nem csak egy szekrény, az árnyék nem csak egy árnyék – A Babadook

Mi van a szekrényben? Persze, csak egy árnyék. Csak egy régi zakó imbolyog a fogasra akasztva. Vagy mégsem? A félelem így is, úgy is valós.

Jennifer Kent elsőfilmje mestermű, egy elfojtott trauma remekbe szabott bemutatása, csontig ható pszichológiai horror. Egy egyedülálló anya és kisfia harca a múlt és a jelen árnyékaival. Ezek az árnyékok sötét foltokkal komorítják a nappalokat, de igazán riasztóvá éjszaka válnak. Ott ülnek a szemek alatt, dörömbölnek a szekrény ajtón, amit Amelia (Essie Davis) egyre kétségbeesettebben próbál eltorlaszolni. A sötétben bujkáló szörnyet hét éves kisfia, Samuel (Noah Wiseman) is érzékeli, de míg anyja nem akarja észrevenni, addig ő koordinálatlan agresszivitással vagy páni félelemmel real rá.

A Babadook egy rémálommal kezdődik,  az esténként visszatérő múlttal.

Amelia és férje a kórz felé tartottak, amikor egy autó beléjük rohant, ami után kisfia épségben megszületett, a férje meghalt. Hét évvel később még mindig rémálmai vannak, rosszul alszik, akárcsak a gyereke. Egyik este egy különös, sötét mesekönyvből olvas fel neki lefekvés előtt, ami formát ad kettejük, az elvesztett férj/apa hiányából, a magányból és az egymásrautaltságból fakadó szorongásainak.

A mese Mr. Babadookról szól, az elfojtások illuzionistájáról, aki félelmekkel táplálkozik és egyre nagyobb teret nyer kettejük életében. Amelia haja egyre ziláltabb, az álmosságtól egyre fáradtabb, türelmetlenebb. Samuel hánykolódik a pánik és a dühkitörések között, melyek miatt mindketten egyre jobban elszigetelődnek a külvilágtól.

Mr. Babadook pedig minden éjszakával nagyobbra hízik.

Mászkál a plafonon, hörög a telefonba, dörömböl az ajtón. Mindezt kialvatlanságból fakadó érzéki csalódásként is elkönyvelheti a néző, a rendező pedig lenyűgöző magabiztossággal mossa el a külső és belső világok határait. Habár a szimbólumrendszer nagyon is világos.

Az élményt elens, változatos technikákat felvonultató vizuális világ teszi még izgalmasabbá. A régi mesekönyv, a Mélies-t idéző tv program és árnyjátékok a horror történelmét idézik meg egy-egy pillanatra. Miközben Mr Babadook – bűvészhez méltóan – bárhol felbukkanhat. A néző és Amélia pedig jogosan teszi fel a kérdést: m indez valós? A félelem biztosan.

A Babadook olyan mesteri pontossággal van felépítve, mind vizualitás, mind cselekmény szintjén, hogy nehéz elhinni, hogy Kent első egészestés rendezése, mint ahogy azt is, hogy korábban a Babe 2-ben láthattuk színészként. Kezdetben észre sem venni a film összetettségét, annyira kifinomultan “húzza be” a nézőt a történet. Ez pedig az egyik legnagyobb trükk, amit rendező bemutathat.

A jutalomszerepek megtalálták a jutalom színészeket. A két főszereplő Essie Davis és Noah Wiseman nagyszerűen alakít. Hol utáljuk őket, hol aggódunk értük. A finomhangolás ezen a szinten is működik.

Az elmúlt évek mainstreambe kerülő horrorjai egyre dominánsabban tematizálják a női lélek sötét rejtelmeit. A Babadook természetfeletti és realista dráma között lebegtetett világképe pedig sok más rendezőt ihletett meg, és eredményezett olyan kiváműveket, mint a The Witch vagy a Shelley. Ezek a filmek jól példázzák, hogy hogyan lehet kevés pénzből, igényes, jól működő horrorfilmet összehozni. Ráadásul A Babadook nem csak a kritikusoknál, hanem a kasszáknál is remekül teljesített. A műfaj kedvelői számára kötelező darab.

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakon. Érdekli a marketing, a reklám és a streaming platformok világa, specializációja a horror és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. mlinarikmariann@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..