Kritika

A bíboros emberei – Spotlight – Egy nyomozás részletei

Az eddig elsősorban színészként és vígjátékok rendezőjeként ismert Tom McCarthy új vizekre evezett, és rögtön be is zsebelt érte két Oscar-jelölést – teljes joggal. A Spotlight remek darab, az idei díjszezon talán legerősebbike.

Ha végigtekintünk Tom McCarthy korábbi rendezésein, melyek között olyan gyenge darabokat is találunk, mint A cipőbűvölő, egyszerűen nem értjük, hogy lehet, hogy egyazon művész kezei közül ennyire különböző minőségű munkák kerülnek ki. Azért nem előzmény nélküli a Spotlight sikere, a rendező-forgatókönyvírónak ugyanis nem ez az első jelölése, a Fel! scriptjéért 2010-ben már ott volt az esélyesek között. Akkor nem vitte haza az aranyszobrocskát, idén azonban kétszeresen is reménykedhet, hiszen íróként és rendezőként egyaránt értékelte az Akadémia. A Spotlight egyébként a legjobb film és a legjobb vágás kategóriájában is versenyben van, míg a színészek közül Mark Ruffalo és Rachel McAdams szoríthat a győzelemért.

spotlight2

Ami engem illet, én bizony a Spotlightra szavazok. Régen láttam ennyire jó csapatot, ennyire feszült történetet, ilyen fontos üzenetet. McCarthy – A WikiLeaks botrányt is jegyző Josh Singerrel közösen – nem kisebb skandallum bemutatására vállalkozott filmjével, mint a bostoni papok gyermekmolesztálási ügye. 2002-ben a Boston Globe Pulitzer-díjas tényfeltáró cikksorozata rántotta le a leplet John J. Georghan pap esetéről, aki 35 év alatt 130 gyereket molesztált – és ami felett az egyház szemet hunyt. A film címe az újság oknyomozó csapatának nevére utal, akik éveken keresztül több száz írásban nemcsak az említett pap, de több tucat kollégájának esetét ismertetve az egyház legnagyobb botrányát robbantották ki. A film legnagyobb erénye, hogy nemcsak emlékezetünkben tartja a történteket, de rávilágít arra is, hogy a médiában itt-ott olvasott felkavaró hírek csak apró morzsái az egész képnek, ami bizony rendszerszintű problémákra mutat rá – a világon ugyanis számtalan országban több ezer (!) hasonló eset történt. Az alkotók remek érzékkel kerülik ki az olcsó manipuláció csapdáit – a tények bemutatás ugyanis pont elég az érzelmek felkavarásához.

https://www.youtube.com/watch?v=_yJne0ZybaA

McCarthy és Singer remekül építi fel a nyomozást, a film minden pillanata feszült és izgalmas, s bár a hírekből tudjuk, mi lesz a végkimenetel, mégis mindvégig aggódunk, vajon hőseinknek sikerül-e lebuktatnia a bűnösöket. A filmet nézve természetesen adódik az összevetés Az elnök embereivel, ami a Watergate botrányt felfejtő két oknyomozó újságíró nyomába eredt. A témából fakadóan a két alkotás sok hasonlóságot mutat, még sincs olyan érzésünk, mintha a Spotlight csak kullogna Alan J. Pakula klasszikusa után. A 2016-os film a saját jogán szerez érvényt magának, s teszi ezt – ahogy azt már említettem – a feszültség remek adagolásának, és a kifogástalan színészi játéknak köszönhetően. Nehéz kiemelni bárkit is a stábból, s bár az Akadémia most Ruffalónak és McAdamsnak kedvezett, a gárda bármelyik más tagja is megérdemelt volna hasonló elismerést. Aki számomra különlegesen emlékezeteset alakított, az ezúttal Liev Schreiber volt. Schreiber előszeretettel vállal csihi-puhi, sablon szerepeket – csak tudnám feledni Az 5. hullám súlytalan marslakóját vagy a X-Men kezdetek: Farkasának Viktorát –, most azonban a film legizgalmasabb karakterét rajzolja meg a csendes, mégis radikális Marty Baronjaként. Érdemes megnézni.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya