Kritika

Identitás nélkül – A bőrömben

Mi történik a nigériai migránssal az angol skinheadek között? Akár egy ízléstelen vicc is lehetne, de ez A bőrömben alaphelyzete. A poén azonban messze nem várt: a fekete fiú is bőrfejűvé válik.

A bőrömben angol címe Farming. Eredetileg mezőgazdasági munkavégzést jelent. Szántani, vetni, aratni, a földet megmunkálva javakat termelni. A ’60-as évek Nagy Britanniájában egy új jelentést kapott a szó: örökbe fogadott nigériai gyerekek után bevételhez jutni. Vagyis

egy sokkal embertelenebb módon javakat termelni.

Ilyen módon kerül Enitan (Damson Idris) is az angliai Tilbury-be, ahova saját szülei viszik 1967-ben, amíg befejezik a jogi tanulmányaikat. Némi pénzért cserébe otthagyhatják egy angol munkásosztálybeli családnál. A fiú nem illeszkedik be könnyen a környezetébe, mígnem szülei hazaviszik Nigériába (mellesleg csupán pár évvel a polgárháború után). Ahogyan idegen volt Angliában is, ugyanúgy idegen Nigériában is, sőt döbbenetes számára az ország, hiszen pár hónapos korában elkerült onnan. Hogy visszatérítsék az igazi énjéhez, egy vallási rituáléban pengékkel is megvagdossák őt.

Mivel ez sem bizonyul hatásos integrációnak, visszaküldik Tilbury-be, ahol kezdődik meg igazán a fiú identitásválsága: Angliában még inkább kívülálló lesz. Nem elég, hogy folyamatos abúzus éri bőrszíne miatt, ő is sértegeti a feketebőrű tanárát. Ahelyett, hogy mindkét kultúrát magáénak tudná, a két kultúra közé, a normalitás alá esik.

Mindennek okára A bőrömben több megoldást is kínál. Egyrészt a nevelőszülei nem éppen a legélesebb kések a fiókban. Anyja (Kate Beckinsale) buta és elutasító, nem beszélve arról, hogy megválogatja melyik nevelt gyerekét szereti jobban, míg apja inkább azok közé veti, akik kutyát küldtek rá. Másrészt a szegénység is lehet Enitan integrációjának hiánya, hiszen nem Anglia legmódosabb környéke Tilbury. A legkézenfekvőbb ok persze a sokként ható nigériai út. Egy alig kilencéves fiút ragadnak ki környezetéből, hogy egy (számára is) idegen afrikai országban neveljék át. Mindezek után nem meglepő, hogy gyűlöli saját bőrszínét olyannyira, hogy fehérre festi az arcát, vagy később konkrétan skinheaddé válik.

Adewale Akinnuoye-Agbaje filmje komoly társadalmi témát feszeget, aminek közepén a migráció okozta harag és gyűlölet következményeiről beszél.

Az aktualitás vitán felüli, hiába játszódik a film a hatvanas-hetvenes években. A rendezőt színészként láthattuk a Lost – Eltűntekben is, vagy éppen Gyilkos Krok bőrében az Öngyilkos osztagban, sőt ebben a filmben is szerepel Enitan édesapjaként. Sajnos rendezői kvalitásai nem bontakoznak ki eléggé, így nem születik kiváló film az izgalmas témából.

Akinnuoye-Agbaje-nek egyértelműen szívügye a film, hiszen rengeteg ponton tartalmaz önéletrajzi elemeket. A filmvégi feliratok mindent tisztába is tesznek: ez a film róla szól. Ahogy egy RadioTimes interjúban el is mondja, az események többsége vele történt meg, vagy hallomásból értesült róluk. Ez az ember valóban feketeként lett egy rettegett skinhead. Van, hogy az élet izgalmasabb történetet ír, mint a forgatókönyvírók. Izgalmasabbat, de nem jobbat.

A bőrömben cselekményén látszik, hogy több mindent akart megmutatni a szerző, mint ami indokolt lett volna. Rengeteg jelenet önmagában megállja a helyét, csupán a közöttük lévő kohéziós erő hiányzik. Enitant lopni kényszeríti a nevelőanyja, majd megveri. Ezután az utcabeli fehér fiúk is bántják, az anyja megvédené, de az apja visszaküldi közéjük. Érzelmi hullámvasút, de törött kerekű kocsival. Átvezetések helyett ellentétes érzelmi töltetű, de önmagukban erős pillanatokat kapunk.

Sajnos a film szociális szerepvállalása messze erősebb, mint a film maga.

Vannak benne egészen jól felépített szekvenciák is, például Enitan beépülése a skinhead bandába. Először megverik, majd felvenné a kesztyűt, de sajnos elbukik, végül az identitás-nélkülisége és a bőrszíne iránti gyűlölet miatt a szeméttelepen uralkodó skinheadkirály jobb kezévé avanzsál. A kopasz bőrfejű története magában rejti egy erős film lehetőségét, sajnos a rendező túl közel van az alapanyaghoz. Annyira sajátja a történet, hogy a sokszor kegyetlen objektivitás, ami lekerekítené a cselekményt az egész szempontjából nem fontos részek kihagyásával, hiányzik a filmkészítőből.

Nagy Tibor

Nagy Tibor

Nagy Tibor jelenleg az ELTE-n tanul Filmtudomány mesterszakon. Kedvenc műfajai a klasszikus hollywoodi gengszter- és westernfilm. Különös figyelmet fordít az izraeli filmekre és a vallási témákra.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya