Kritika

A fagyi visszanyal – Coming Out

Csányi Sándor és Tompos Kátya a Coming out című filmben

Csányi Sándor és Tompos Kátya a Coming out című filmbenOrosz Dénes első magyar melegfilmnek titulált alkotása, a Coming Out remek példája a jó szándékkal kikövezett pokol felé vezető útnak. Hiába megmosolyogtató, ahogy Csányi pucsít, hiába kedves a hangulat, az egész filmről süt, hogy ez bizony olyan melegvilág, ahogy azt a heterók elképzelik.

Az első reakciókat olvasva úgy tűnik, az LMBTQ közösség ki van akadva. Ki van akadva, mondván, hogy ábrázolhatja a Coming Out a homoszexualitást gyógyíthatónak, hiszen az nem betegség. Muszáj védelmembe vennem a forgatókönyvet is jegyző Orosz Dénest, aki a filmben éppen azt álítja, hogy Erik (Csányi Sándor) „kimelegedése” a betegség, amit egy fejsérülés okozott. A szereplő szájából többször el is hangzik, hogy szeretne megint normális lenni. Ettől persze még tény, hogy a nézők többségének – pláne az előzetest látván – pont az ellenkezője jön le, és innentől kezdve teljesen mindegy, Orosz mit akart mondani, ha az nem jutott el a közönséghez. Hogy ez csak egy elhanyagolandó részlet, hiszen a film egész végig szerethetőnek ábrázolja a melegközösséget? Hát ez az az alapkő, ami eldönti, hogy a Coming Out melegbarát vagy melegellenes filmként vonul be a magyar filmtörténetbe – és így tekintve a kérdést, az messze túlmutat önmagán.

Nehéz a Coming Outot nem a fentiek tükrében nézni. Hiába ülnek a poénok, hiába jók az alakítások, ha közben a film kártékony, ha visszájára sül el a szándék – ha visszanyal a fagyi.  Bár a Coming Out valójában nem az első magyar melegfilm (gondoljunk csak a Nincsen nekem vágyam semmire például), de az első olyan közönségfilm, ami a témát széles rétegekhez juttathatja el – nem mindegy hát hogyan.

De próbáljunk meg magára a filmre koncentrálni. A történet szerint Erik (Csányi Sándor) éppen készül elvenni barátját, Balázst (Karalyos Gábor), amikor egy baleset következtében bevágja a fejét, és azt követően a nőkre, azok között is a csinos doktornőre (Tompos Kátya) bukik. Az ország első számú melegjogi aktivistájaként azonban nem engedheti meg magának a pálfordulást, így elindul egy hazudozással és zsonglőrködéssel fémjelzett kettős élet.

Coming outOrosz Dénes nem először nyúl a romantikus komédia műfajához, s bár a Poligamynál sokkal jobban sikerült darabot rakott össze, még mindig nem sikerült tökélyre fejlesztenie a receptet. Az elmozdulás a sablonok felé most kivételesen jót tett, sokkal gördülékenyebb, sokkal élvezhetőbb filmet kapott a közönség. Gondból azonban akad bőven. Kezdjük a heppienddel. Egyrészt Csányi és Tompos között nem igazán működik a kémia, a tűzijáték helyett végül csak egy tessék-lássék egymásraborulást kapnak így a nézők. Másrészt Karalyos Gábor olyan szinten lejátszik mindenkit annyira szimpatikussá téve Balázst, hogy nincs ember (csak aki homofób ugyebár…), aki ne azért drukkolna, hogy mégiscsak ő vigye haza Eriket.

A film a melegek világát habcsókokkal és pónilovakkal benépesítve, igencsak közhelyesen ábrázolja – még úgy is ezt kell mondjam, hogy szinte látom az izzadságcseppeket Orosz homlokán, hogy elhalványítsa a határvonalat homoszexuálisok és heterók között macsós melegekkel és feminin heterókkal operálva.  Nagy kár azért is, hogy a film mennyire finomkodó: Karalyos és Csányi egyetlen elmaszatolt csókot kap, miközben minden kézmozdulatnak és finom érintésnek háromszor is megágyaz a film, nehogy megfeküdje a néző gyomrát – az, hogy szex helyett a szimfónikusok szólnak, nem feltétlenül baj (Tompos sem kap ennél sokkal többet), a hiány a valódi intimitás bemutatása terén mutatkozik.

Persze ne csináljunk úgy, mintha nem lenne számos jó oldala is a filmnek. Például elég tisztességes kis csapatot sikerült összerántani, muszáj leírnom még egyszer, hogy Karalyos egyszerűen isteni, hiteles és – talán egyedüliként a filmben – hús-vér. Mucsi, a homofób szomszéd szerepében is Mucsi, nem lehet rajta fogást találni. Csányi meg, na hát ő is Csányi, és ezzel el is mondtam minden jót és rosszat is róla. A mellékszereplők terén nincs hiba, Gyabronka József vagy Für Anikó elég tapasztalt rókák, hogy megoldják a rájuk rótt feladatokat. Az egész filmnek alapvetően jó a hangulata, kellemesek a zenék, ülnek a viccek, és Orosz a filmrajongóknak is tartogat egy-két belső poént, amiért külön hálás vagyok. Mindent összevetve tisztességes kis romkom a Coming Out, csak hát belement a zavarosba, és nem gondolkozott előtte, hogy óvszert is húzzon hozzá…

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]rcs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya