Kritika

A fantasztikum átka: a középszerűség – A Fantasztikus Négyes

17205342872_037b0fbe5c_oA Fantasztikus Négyesről már a magyar premier napján tudni, hogy az év legnagyobb bukása. A nemzetközi kritika már porig alázta a filmet, én még csak nem is mondanám igazán rossznak – egyszerűen csak középszerűnek. Ami talán még nagyobb bűn egy Marvel képregényadaptáció esetében, mintha egyenesen botrányos lenne.

A Fantasztikus Négyes filmeken átok ül – a képregény 1961-es megjelenése óta egyszerűen nem sikerült egy tisztességes adaptációt csinálni belőle. A Stan Lee és Jack Kirby által alkotott szuperhős csapat sosem volt a legnépszerűbb képregények egyike, de ez a széria tette naggyá a Marvelt, így az különösen kedves a kiadónak. Mielőtt megdöbbenve látnánk, milyen filmet készítettek, fontos tisztázni, hogy bár a képregény az istállóhoz tartozik, a filmjogok a Foxnál vannak – így hiába is várjuk a Bosszúállók: Ultron korában vagy legutóbb az Hangyában megnyilatkozó színvonalat. FantasticFourA négy, kozmikus sugárzás hatására különleges képességekre szert tevő tudósról az első élőszereplős filmet 1994-ben Roger Cormac készítette: annyira rossz, hogy az már jó – megszállott képregény rajongóknak kötelező, Dr. Doom (Joseph Culp) a képregényadaptációk történetének legmókásabb főgonosza. Ezt követte – és ezt nem hittem, hogy valaha leírom – a mindmáig legsikeresebb feldolgozás, ami rögtön két részt is megért. Tim Story 2005-ös majd 2007-es verziója nem egy A galaxis őrzői, de szerencsére nem veszi magát túl komolyan, és legalább mutat szerethető jegyeket – emlékeztek rá például, hogy Chris Evans mielőtt magára öltötte volna a csillagos-sávos bosszúálló szerepét, Johnny Stormként sokkal szimpatikusabb figura volt, mint Steve Rogers kapitány?

Sajnos hasonlóan kedves jegyeket Josh Trank filmje nem tud felmutatni. Nincs benne szív, nincs benne fantázia, nincs benne semmi, ami egy percig is megfogná a nézőt. 98 percben meghallgathatunk újra egy mesét, amit valljuk be, már tökéletesen jó ismerünk. Valójában nincs is történet, a szereplők eredetsztoriját kapjuk újratálalva – semmi izgalom. Ilyenkor persze mentsvárnak ott lehetne a látvány vagy az egyes szereplők közötti viszonyrendszer érzékeny ábrázolása – de ez mind-mind elmarad. Nem csak örömöt, de bosszúságot sem érzünk – igazság szerint semmit sem. Legalább lenne annyira rossz, hogy kikelhessünk magunkból, de még csak egy jó fröcsögésre sem elég, amit látunk. A Fantasztikus Négyes középszerű. És ezt talán rosszabb még annál is, ha ostoba, de legalább lelkes lenne.

106527_1437134252.082Az egyik bibi az igencsak ellentmondásos életművű Simon Kinberg forgatókönyvírónál keresendő. Az olyan filmeket, mint az X-Men: Az ellenállás vége, a Sherlock Holmes, az X-men: Az eljövendő múlt napjai is jegyző szerző felelős egy-két olyan rémtettért is, mint a Mr. és Mrs. Smith és az Abraham Lincoln, a vámpírvadász. Nehéz megfejteni, mi kell hozzá, hogy érdemes művet tegyen le az asztalra – most ha nem is idézi a vámpírvadász emberiség ellen elkövetett bűneit, sajnos rosszabbik lábával… kezével kezdett neki a munkának. A másik bűnös maga a rendező. Az erő krónikájával berobbant Josh Trank az utolsó vágás jogával élő stúdióra mutogat, de úgy hírlik, már a forgatáson gondok voltak a direktorral.

Kár volt elpazarolni ennyi pénzt – mert az azért látszik, költöttek rá rendesen – és jó színészt erre a projektre. Az utóbbi különösen fáj, azt hittem, ez a film végre megadja az általam már oly sokszor méltatott Jamie Bellnek (Mocsok, A sas, Hallam Foe) a kellő lökést a világsztárrá váláshoz, vagy a Whiplashben már bizonyított Miles Teller helyét betonozza be az A-listás sztárok között. Sajnos egyik sem történik meg – s bár talán egyiküknek sem kell letagadnia karrierje ezen állomását, A Fantasztikus Négyes középszerűsége egy kicsit őket is szürkébbnek tünteti fel. Bízzunk benne, hogy a 2017. június 9-ére bejelentett folytatás új alkotói csapattal tud nagyobb teret adni ezeknek a tehetséges színészeknek.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.