Kritika

A férfi, aki túl sokat tudott – Hitchcock

092012-hitchcockEgy olyan emberről, akiért a fél világ rajong nem könnyű filmet rendezni, még akkor sem, ha Hitchcock jelleme megfilmesítésért kiált. Szerencsére a Hitchcock jól veszi az akadályokat, így egy kikacsintásoktól hemzsegő, szórakoztató filmet készítettek a suspense koronázatlan királyáról.

Habár a film alapja Stephen Rebello Így készült a Psycho című könyve, ne egy werkfilmre számítsunk. Sokkal inkább a „minden sikeres férfi mögött egy nő áll” közhelyet járja körül, hogy végre Alma Reville (Helen Mirren), Hitchcock felesége, örökös tanácsadója, segítőtársa és legfőbb kritikusa is az őt megillető helyre kerüljön. Maga a történet nem is lenne olyan izgalmas (vagyis annak a története hogyan sikerül Hitchcocknak leforgatnia a Psychot az anyagi gondok és annak ellenére, hogy mindenki óva intette az eredeti könyv megfilmesítésétől), ha nem lenne tele a film olyan utalásokkal, amelyek megmelengetik a rajongók szívét, és büszkén fakadunk mosolyra székünkben, mert értjük, és mert észrevesszük őket. Számtalan példát lehetne erre felhozni; egyik jól sikerült húzás, hogy Hitchcock úgy bukkan fel, és narrálja nekünk az eseményeket a film elején és végén, ahogy tette ezt az Alfred Hitchcock bemutatja című tv-sorozata felvezető képsoraiban is.

A film dúskál a humorban, amellett, hogy a mester híres volt groteszk humoráról, amelyet kiválóan adnak vissza a film ütősen megírt mondatai, a cenzorral folytatott vitákon keresztül betekintést nyerhetünk, micsoda kálváriával járt egy szimpla WC-lehúzás vásznon való engedélyeztetése. Mindez csupán bemelegítés a film legfelejthetetlenebb percéhez: Hitchcock a mozitermen kívül karmesterként vezényli le nézői sikolyát a Psycho leghíresebb, késelős jelenete alatt. Nem mellesleg rettentő üdítő volt látni, hogy akkoriban a mozizás még ízig-vérig közösségi élményt jelentett, a nézők szinte együtt lélegeztek, vagyis jelen esetben inkább rémüldöztek a teremben.

Előfordul egy két gyengébbre sikeredett szál is, például Hitchcock erőltetett látomásai és álmai Ed Geinről: a mester túlságosan belegabalyodik abba a gondolatba, hogy a gyilkos mindenkiben ott bujkál – hát még olyasvalakiben, aki megállás nélkül filmeket készít róluk. (Ed Gein sorozatgyilkos élete alapján íródott a Psycho című könyv, ám Hitchcockon kívül a Texasi láncfűrészes és a Bárányok hallgatnak alkotóit is megihlette.) A Veronica Mileshoz (Jessica Biel) kapcsolódó részek kissé kidolgozatlanok, csak felületesen tudjuk meg tőle, hogy mire képes főszereplőnőivel Hitchcock. Ha valakit ez mélyebben érdekel, annak ajánlom a decemberben megjelent The Girl című angol tv-filmet, ahol Hitchcock mint igazi szadista jelenik meg, ha Tippi Hedren, a Madarak főszereplőnőjének egzecíroztatásáról van szó.

A színészekre nem lehet panasz, Sir Anthony Hopkins átmaszkírozása nem csak kívülről sikerült, de mind Hitchcock emberi, mind rendezői oldalát páratlanul formálja meg. Női fronton is erős a film, Helen Mirren alakításában Alma Reville női példaképpé emelkedik, a Scarlett Johansson által életre keltett Janet Leigh esetében pedig sikerül a színésznő profizmusára és nem a szexiségére helyezni a hangsúlyt.

Sacha Gervasi rendezőnek ez volt az első nagyjátékfilmje, és reméljük nem az utolsó, hiszen úgy mutatja be Hitchcockot,  mint amilyennek mindig is képzeltük: olyasvalakinek, aki borotválkozás közben egy legyintéssel utasítja vissza Ian Fleming Casino Royale-jának megfilmesítését, hiszen most csinálta meg az Észak-északnyugatot.

Avatar

Piller Mónika

Piller Mónika az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve dán szakon. Szakdolgozatát az izlandi filmek és a globalizáció témakörében írta. Specializációja a skandináv film, a dokumentumfilm és az animációs film. Jelenleg a Magyar Televíziónál dolgozik szerkesztő-riporterként.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..