Kritika

Harcban a természettel – A Fortunate Man

A Hódító Pelle Oscar-díjas rendezője legújabb munkájához országa klasszikus művét adaptálta vászonra, mely a szélenergia melletti harcról rajzol képet egy elhivatott mérnök portréján keresztül. A háromórás játékidejű A Fortunate Man erős karaktereket felvonultató, szokatlan dráma, melyet klasszikus módon, igen hosszúra nyújtva tálal a rendező. 

Henrik Pontoppidan Lucky Per (Lykke-Per) című közel nyolcszáz oldalas könyve a dán irodalom klasszikus alkotása, melyért a szerző a huszadik század fordulóján Nobel-díjban részesült. Az 1898 és 1904 között napvilágot látott könyv klasszikus fejlődésregény, melyben a főhős jellemváltozásai mellett Dánia történelme és társadalmi rétegződésének realisztikus portréja is kirajzolódik.

Az A Fortunate Man, magyarul Szerencsés Péter címen futó drámát a Netflix 2019 áprilisában mutatta be. A történet egy fiatal fiú életútját követi nyomon, melyben a főhős szerelmi, szellemi és morális vívódásairól kapunk árnyalt képet a tizenkilencedik század végi Dánia díszletei között. A fiatal Per a mélyen hívő lelkész édesapjával szembeszegülve elhagyja a tenger mellett álló, roskadozó házikót, hogy a mérnöki pályát válassza Koppenhágában. A szegény, tékozló fiú ambiciózus terveket szövöget: a természet erejét felhasználva, szélmalmok építésével szeretné Dániát a világ ipari nagyhatalmává tenni.

A film aktualitása épp ebben ragadható meg,

hiszen a klímaváltozás elleni harc manapság az egyik legfontosabb topik a világban. Míg a filmben a szélenergia túl forradalmi ötletnek számított és csak egy férfi hóbortos álmát jelentette, ez a ma emberének evidencia, a világ energiatermelésének egyik környezetbarát alternatívája.

A film ennek a célnak a megvalósításáról, vagy épp ennek lehetetlenségéről szól; arról, hogy milyen kompromisszumokat tudunk vagy képtelenek vagyunk meghozni ahhoz, hogy elérjük a hőn áhított célt. Esben Smed átlényegülten és jól felépített színészi játékkal, ígéretesen kelti életre a vásznon Szerencsés Pétert, aki radikális ambiciózusságával, csökönyös büszkeségével, megbocsájtani nem tudásával és alázat nélküliségével kevés néző szimpátiáját fogja megnyerni. Dacol a konzervatív mérnökökkel, szerelembe esik egy gazdag zsidó lánnyal, Jakobéval, akit miután eljegyez és lehetősége nyílik álma megvalósítására, a biztos életút kecsegtető ígérete helyett különbözőségükre hivatkozva felbontja a köteléket, hogy aztán a vidéki, egyszerűbb életformát válassza.

Per karaktere mellett Jakobe (Katrine Greis-Rosenthal) komplexitása szintén magával ragadó. A modern nő archetípusát jeleníti meg: rendkívül művelt egyéniség, akit szintén túlburjánzó büszkesége és

a társadalmi normákkal való szembeszegülése emel ki a viktoriánus nőalakok közül.

Bille August legújabb történelmi drámája nem klasszikus szerelmi történetet, hanem annak egy másfajta megközelítését nyújtja azáltal, hogy központi karakterei az ambiciózusságot és a büszkeséget választják a család és a szerelem megtartó ereje helyett egy olyan korban, a huszadik század elején, amikor ez kevésbé megszokott életpálya-modellnek számított.

A történet azonban nemcsak a kompromisszumok meghozásának képességéről vagy annak hiányáról szól, hanem a családi kötelékek megtartó vagy épp az egyén szociális integrációját ellehetetlenítő jellegéről is. Úgy is mondhatjuk: ahhoz, hogy Per a természeti energia ipari felhasználásáról szőtt álmát beteljesíthesse, először saját természetén kell felülkerekednie, hiszen legnagyobb ellensége épp önmaga lesz.

Az A Fortunate Man hosszúra nyújtott, háromórás játékideje és lassú ritmusa nem minden nézőt fog meggyőzni.

Viszont a kiváló színészi alakítások mellett a látványvilág az, amely kiemelkedő: az operatőr a romantikus festészet által megihletett kompozíciókkal teremti meg a film varázslatos atmoszféráját. Elkötelezettségéről explicit módon a film utolsó beállításával tesz tanúbizonyságot, mely Caspar David Friedrich Vándor a ködtenger felett (1818 körül) című festményének konkrét megidézésével zárul.

Milojev Zsanett

Milojev Zsanett

Milojev Zsanett magyar (PTE BTK) és film szakon (PTE BTK, ELTE) végzett, és tanult Oslóban is a Média és Film Tanszéken. Készített már kisfilmet (Vénusz átvonulás), de dolgozott filmes újságíróként is. Szereti a modern művészfilmet, a slow cinemát, a magyar filmek elkötelezett híve és gyűjti a filmes könyveket.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..