Kritika

A rossz zsaru is megoldja – A Guardista

A Guardista megosztó főszerepére komoly kihívás lehetett megtalálni a kifogástalan színészt. Martin McDonagh (Erőszakik) után szerencsére fivére, John Michael is felfigyelt Brendan Gleeson kvalitásaira, aki társadalmi normákra ügyet alig-alig vető zsaruként mindennemű erőlködés nélkül viszi el a hátán az abszurd rendőrkomédiát.

 A Guardista első látásra egy szimpla buddy-movienak tűnhet, ahol a furcsa párt egy fehér (Brendan Gleeson) és egy fekete bőrű (Don Cheadle) zsaru alkotja. John Michael McDonagh-t azonban a műfaji elvárásokkal szemben nem az összeférhetetlen duó konfliktusainak sorozata érdekli – bár a rendező hasonló vitákból is adagol eleget –, hanem a prostikkal rendszeresen hancúrozó, a piát és a drogokat sem megvető antihős és a külvilág közti ellentét mozgatja. A direktor a normákra épülő világképet teszi gúny tárgyává, amelyben a hibátlanul megválasztott közeg segíti. A se perc alatt megkedvelhető rendőr egy eldugott ír kisvárosban él, amelynek utcáin halmozottan fordulnak elő defektes figurák, a holttesteket hobbiszerűen fotózó különctől a minduntalan bűnügyi helyszínek körül tébláboló kisfiúig. A zöld sziget zárkózottságának köszönhetően a nemzetiségi és faji előítéletek is terítékre kerülnek, még az IRA is megkapja a magáét, de a gyakorta vulgaritásba torkolló humor sosem lépi túl a sértés határát.

Annak ellenére, hogy John Michael McDonagh morbiditásba hajló erőszakjelenetekkel dolgozik, A Guardista egy korrekt bűnügyi szállal is büszkélkedhet: nagystílű drogcsempészek éppen a kisvárosnál akarnak partra juttatni egy tengerentúlról érkező szállítmányt. A nyomozás a váratlan fordulatok révén olykor komolyabb hangnemet is megüt, a finálé western beütéssel rendelkező párbaj- illetve leszámolás-jelenete azonban már újra a fekete humor mélyére taszítja nézőjét. Sokoldalúsága miatt válhat A Guardista az év egyik legszerethetőbb filmjévé.

A Guardista (The Guard)
színes, ír vígjáték, 96 perc, 2011

rendező: John Michael McDonagh
forgatókönyvíró: John Michael McDonagh
zeneszerző: Calexico
operatőr: Larry Smith
producer: Chris Clark, Flora Fernandez-Marengo
vágó: Chris Gill

szereplő(k):
Brendan Gleeson (Gerry Boyle őrmester)
Don Cheadle (Wendell Everett FBI ügynök)
Mark Strong (Clive Cornell)
Liam Cunningham (Francis Sheehy)
David Wilmot (Liam O’Leary)
Rory Keenan (Garda Aidan McBride)

IMDb

A filmhez kapcsolódó játékunkat itt találod.

 

 

 

Avatar

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya