Kritika

Zack Snyder és a milliókon csücsülő zombik – A halottak hadserege

A halottak hadserege úgy tudja összekeverni a heist filmet a zombihorrorral, hogy a szereplőit rettenthetetlen zsoldoskatonákká teszi és a végeredménynek – bármennyire is furcsa – még értelme is van. A Netflixnél úgy tűnik, nem kell négy évet várni a dolgokat rendbe rakó rendezői változatra.

Az utóbbi két hónapban Zack Snyder miatt hangos az internet. A négyórás szerzői Az igazság ligáját az is látta, aki még a stúdióverzió előtt kiábrándult a szintén Snyder rendezte DC-Warner szuperhősmozikból (Az acélember, Batman Superman ellen), erre május 21-én máris újabb filmmel jelentkezik az eklektikus stílusú rendező. Snyder eddigi életműve bár annyira nem változatos (főleg képregény-adaptációkat készített), a nagy költségvetés és a stúdióháttér ellenére kivehetők a rendezői jegyei, amik főleg a vizualitásban jelentkeznek. Filmjeiben gyakran erős színekben pompáznak az amúgy is radikális jelenetek, más szóval a vér Snydernél valóban vörös. A kamerát a lehető legjobban felszabadítja, így extrém gépállásokat és vad kompozíciókat ér el. Az első szekvencia általában egy montázs, ami összefoglal mindent, amit tudni kell a történet előzményeiről. A zenehasználat az eddig felsoroltakhoz híven merész, sőt egyenesen oda nem illő.

Mindezek felett azonban ott ékeskedik az, amiről igazán hírhedt a videoklipekkel kezdő rendező: a lassítás.

Számarányosan talán nem is olyan sok a mértéktelenül lelassított jelenet, de az mindig olyan hangsúlyos, hogy nem csoda, ha ezt viszi magával a néző. Ez a formula azonban egyáltalán nem feltétel nélküli recept a sikerre. Az alapanyagokból kisülhet egy korszakos remekmű, mint a Watchmen – Az őrzők, amihez ugyan kellett minden idők legjobb képregénye alapul, de a filmváltozat tudott egy saját olvasatot nyújtani hozzá. Ugyanakkor előfordul, hogy a stílus nevetséges borzalomként ölt testet, ahogyan az Álomháborúban tette. Azt ráadásul Snyder saját ötlete alapján készíthette, csakúgy, mint A halottak hadseregét, így volt okunk az aggodalomra.

A félelmeinket azonban A halottak hadserege eloszlatja. Ez az a film, ahol Snyder agyament stílusa hasonlóan észbontó sztorival találkozik, így szórakoztató film született.

A Netflix jóvoltából a rendező visszatért első nagyjátékfilmjéhez, a Holtak hajnala zombiapokalipsziséhez, de csavart rajta vagy egy tucatot. Egy félresikerült zombiszállítás után (Honnan? Hova? Ki és miért? Ugyan már…) egy katonai konvoj Vegas mellett elveszít egy úgynevezett alfa zombit. A – már emlegetett – montázsban megtudjuk, hogy egy bolond… khöm, zombi százat csinál és a várost csakhamar ellepi az élőhalott sereg. A kormány a nevadai kaszinó-mennyországot fallal vette körbe, majd hivatalosan is függetlenítette az Amerikai Egyesült Államoktól. A végső megoldásként egy kis hatótávolságú atombombával orvosolnák a helyzetet, de az egyik kaszinótulajdonos előtte még viszont látná a széfjében hagyott kétszázmillió dollárt.

A-halottak-hadserege-Ana-de-la-Reguera

Scott Ward (Dave Bautista), aki saját kezével ölte meg zombivá vált feleségét, hamar ráharap az ötletre, így csapatot verbuvál. Platóni magasságokban szárnyaló, de csupa izom bajtársával, Vanderohe-val (Omari Hardwick) és autószerelőként dolgozó, de a sufniban gépfegyvereket rejtegető barátnőjével, Mariával (Ana de la Reguera) összeszednek néhány fegyverekkel pózoló katonát. Az egész csapat összes jellemvonása ráférne egy söralátétre, csak Dieter, a mackós tűnik ki közülük (Matthias Schweighöfer) humoros, feszült és gyáva vonásaival. Ő még akár több tulajdonságot is tudna mutatni, ha hagynák szerepelni. (Nem véletlen, hogy a karakterére fókuszáló előzményfilm már készül is.) A helyzetet bonyolítja, hogy Scott lánya, Kate (Ella Purnell) is a csapattal tart, aki a fal melletti menekülttáborban önkénteskedik. A talpig felfegyverzett csapatnak csak 24 órája van, hogy megfúrja a széfet és egy bankókkal megpakolt helikopterrel elhagyja a hamarosan hamuvá váló zombivárost.

A halottak hadseregének legnagyobb vállalása, hogy összehozza a zombihorrort a háborús mozival, de még inkább a gengszterfilm alá tartozó heist filmmel.

A cselekmény szinte teljesen a rablófilmek százszor látott forgatókönyvét követi: a csapat és a terv összerakása után indul a nagy pénzzel járó buli, de a kapzsiság közbeszól, és annyi a tökéletes meggazdagodási lehetőségnek. A halottak hadserege szinte mindenben megfelel a Snyder-sablonnak is, de nem marad meg egyszerű köldöknézegetésnél. A film ott tud csavarni az Ocean’s-filmek sémáján, hogy egy áthatolhatatlan zombisereget állít a széf elé. Ugyanakkor a már unalomig ismételt zombitémát is módosítja, hiszen ez az élőhalott horda nem olyan agyatlan, mint korábban. Vegasban valódi zombikirályság alakult, ahol hierarchia és rend uralkodik. Az „egyszerű” sokszor látott botorkáló zombik felett állnak az alfák, akik gyorsak, erősek és okosak is. Felettük áll Vegas újdonsült ura, a lovagló, tigrissel lófráló és előre gondolkodó nulladik zombi, akinek az egész hacacárét köszönhetik élőhalott kollégái.

A-halottak-hadserege-Omari-Hardwick

Snyder a posztmodern módon eklektikus történet mögé kidolgozott aktuálpolitikai szatirikus hátteret álmodott, ahol az állami autoritás és a személy szabadságjoga feszül egymásnak. Az USA mindenható elnöke egyszemélyben dönt az egyáltalán nem agyatlan zombisereg eliminálásáról. A veszélyhelyzetre hivatkozva pedig kerítés mögé zárja az egyértelműen nem Z, de számára kellemetlen embereket. Fertőzés és menekülttábor, már talán túl egyértelmű az áthallás és a rablóbanda öntörvényűsége tökéletesen illik a képbe. A gengszter mindig önkényesen cselekszik, ő az individualizmus elfajzott csúcsterméke, ez itt sincs másként, bár itt a bűnözők inkább zsoldoskatonák. Ward és csapata a javak újraelosztásán fáradozik, igaz, visszafogott körben kívánja azt végrehajtani, de a sorsát a saját kezébe vette. Velük áll szemben a zombivá vált tömeg, akik már beszélni sem tudnak, csak morognak, parancsot követnek és a még döntésképes embereket fogyasztják.

A halottak hadserege viszont nem koronázza meg az egyént sem, mert bizony a nyereségvágyból elkövetett árulás az élőhalottak körében még veszélyesebb tud lenni.

Snyder – bár a film ötlete még 2004-ből származik – ebben a filmben az eddigieknél is komorabb világképet fest, de teszi ezt mértéktelen cinizmussal és kedélyességgel. Ha fejünk fölé emelkedik a gombafelhő, akkor még lövöldözzünk egy kiadósat, rosszabb már úgysem lesz. Kétségkívül érezhető, hogy a rendező-forgatókönyvíró változott lánya öngyilkossága után. Ez a világ már nem nyújt menedéket senkinek, itt már minden mindegy.

A-halottak-hadserege-Dave-Bautista

Emiatt a szervezőelv miatt a végkifejlet sem borítékolható. A zabolátlan keveredésnek köszönhetően így a rendezői életműbe illesztve, de a műfajokat külön figyelve is eredetiséget hordoz a felszínében tucatgyártottnak tűnő zombitörténet. A műfaji kavalkádnak és a szabályszegéseknek hála a film bizony sokszor meglepi a nézőt, pedig csak lerágott csontokból építkezik. Persze, a kliséktől nem mentes, sőt azokat bőven használó történet helyenként unalmassá is válik, de a film mindig pofon csapja a laposságot átható világvége hangulatával.

Ehhez a létállapothoz pedig nem is létezhetne jobb helyszín Las Vegasnál.

A semmiből épült gigaváros mindig is különutas volt. Egyszerre nagyon amerikai, de ugyanakkor annak normáira nemet mondó. Az életet hirdeti, de a kopár és halott sivatag kellős közepén. Las Vegasban a szabályok kicsit mások, kicsit szabadabbak, mint másutt, de a fogyasztás kultusza mégis a legerősebb rendszer, ami alól nincs kibúvás. A halottak hadserege végül is csak meghosszabbítja ezt a vonalat. Így lesz Vegas a halott horda és a felfoghatatlan gazdagság helyszíne is. Hiszen eddig is egy halott földön futkározva vártuk a félkarú rabló jóságát, ezen a tényen ugyan nem változtat, hogy zombik vagyunk-e vagy sem.

A halottak hadseregével a Netflix megajándékozta Zack Snydert. Megkapta a végtelen játszóteret, ahol ő diktálja a szabályokat, de ez a játék már keserűséggel átszőtt fogócska. Politika- és világkritika, ahogy egy örök gyerek látja az élet szörnyűségeinek megtapasztalása után. Ha azonban a lassított felvételt valós sebességre gyorsítjuk, akkor a szomorúságból semmi sem látszik: önfeledt zombivadászat és pénzhajszolás szelfizve. Többrétegű kommerszmozi, aminek felszíne alá belesve tartalmas fricskákat találunk a jelenlegi hatalomnak és intézkedéseinek címezve. Ez a kettősség jellemzi A halottak hadseregét, ami így különös és új ékkő lett a 21. század egyik legkiemelkedőbb rocksztárrendezőjének koronáján.

Nagy Tibor

Nagy Tibor jelenleg az ELTE-n tanul Filmtudomány mesterszakon. Kedvenc műfajai a klasszikus hollywoodi gengszter- és westernfilm. Különös figyelmet fordít az izraeli filmekre és a vallási témákra.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés