Kritika

A vígözvegy és szerelmes csitri harca – A hűséges férfi

Tagadhatatlanul francia és kétségkívül formabontó romantikus film A hűséges férfi (L’homme fidèle). A rendezővé és íróvá avanzsált Louis Garrel az egykori modell, Laetitia Casta és Johnny Depp lánya szerelmi háromszögébe keveredik, ahol szegény férfi csak sodródik a femme fatale és az elszánt naiva kegyetlen játékainak forgatagában.

Te mit tennél, ha váratlanul közölné a barátnőd, akivel évek óta együtt vagytok, hogy terhes a legjobb barátodtól? Ráadásul jó lenne, ha kiköltöznél, mert össze szeretnének házasodni. Abel (Louis Garrel) meglehetősen jól kezeli, és éli tovább az életét, bár soha nem felejti igazán a nőt, aki kidobta. Egy évtizeddel később új lehetősége adódik visszahódítani élete szerelmét, Marianne-t (Laetitia Casta), mert az egykori legjobb barát és férj, Paul, egyszer csak meghal. Nem sokáig szomorkodik az özvegy, és hamar felmelegíti kapcsolatát Abellel, amit sem kisfia, sem Paul húga (Lily-Rose Depp) nem néz jó szemmel. Miközben a kisfiú elülteti a bogarat Abel fülében, hogy az apja halála mégsem természetes volt, addig Paul húga harcba kezd a férfiért, akibe mindig is halálosan szerelmes volt.

A cím egyértelműen Abelre utal, mindazonáltal különös értelmezése a hűségnek a karakter perspektíváját illetően.

Attól hűséges valaki, mert minden történés ellenére ugyanazt a nőt akarja?

Esetleg mert a nő akaratához hűséges és mindenben követi az óhajait, még ha azok irreálisak is? Az alkotók értelmezésében a mentális hűség felülír mindent. Minden más megbocsátható? Esetleg vannak visszafordíthatatlan dolgok?

Ha a szerelmi háromszög és a férj halálnak körülményei nem lennének elég érdekesek a nem túl hosszú játékidőre, akkor külön plusz, hogy minden szereplőnek súlyos pszichés problémája van. Legalábbis viselkedésük alapján úgy tűnik. Marianne egy önző szociopata rideg érzéketlenségével, csak a saját érdekei szerint játszik az emberek érzelmeivel. Fia nyomozósdi-játéka felér egy perverz kukkolóéval, és nem tudjuk, hogy megrögzött hazudozó, vagy tényleg ilyen rossz-e a helyzet. Paul húga fanatikusan mániákus, ha a szerelme tárgyáról van szó. Abel meg nulla önbecsüléssel tűri, hogy a két nőstény összevesszen rajta és úgy rángassák, mintha madzagon lógna.

A tagadhatatlanul európai szellemiségű forgatókönyv üdeségét időnként logikátlanság akasztja meg. Néha bele kell törődni, hogy nincs értelme annak, ahogy viselkednek a szereplők — túl az esetleges mentális bajaikon. Reakcióik gyakran irreálisak és döntéseik szembemennek a normalitással. Néhol ezt pszichotikus személyiségük indokolja, de sokszor erőltetett fordulatnak érződnek.

Mintha csak egy férfi fantáziáját látnánk, ahogy szeretné, hogy utána bolonduljanak és érte küzdjenek a nők.

Ahhoz az élményhez hasonlítható, amikor elképzeled, hogy mi történhetne még a karakterekkel, majd elhessegeted, hogy így biztosan nem folytatnák, annyira abszurd lenne. A hűséges férfi mégis szembemegy a megszokottal és beteljesíti az elképzelésed. Ez nem olyan nagy baj, a történet izgalmát ugyanis a szereplők furcsasága is adja. Az apró kételyek, amiknél már nem tudjuk, hogy kinek is hihetünk. Érdekelni kezd a nagy rejtély, a végkifejlet, amit a lehető „legfranciásabban” oldanak meg.

A szokatlan forgatókönyv az Oscar-díjra jelölt Jean-Claude CarrièreA lét elviselhetetlen könnyűsége írója – és az Álmodozókból Theót alakító Louis Garrel munkája, aki egyben a rendezője és főszereplője is a filmnek. Érdekesség, hogy Garrel előző nagyjátékfilmjében, a Les deux amis-ben is egy hasonló karakterű férfit játszott, akit szintén Abelnek hívtak. A hasonlóság itt nem ér véget, előző filmjében akkori szerelme kapta a női főszerepet, új alkotásában pedig a feleségére osztotta Marianne szerepét.

Az egyszerű, de hangulatos párizsi képi világ, az új hullámos szerelmi szál és a párkapcsolatokról elgondolkodtató felvetések és ráeszmélések teszik A hűséges férfit kellemes, egyszer nézős romantikus filmmé, amely időnként még meg is mosolyogtat apró, de intelligens humorával.

Avatar

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára a Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett. 2016-ban csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez. Újságírói tevékenysége mellett novellákat is ír.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya