Kritika

A kaszkadőr kaszkadőre – A kaszkadőr

the-fall-guy-a-kaszkador-ryan-gosling

A kaszkadőr ódát zeng a szakmáról, miközben klisék garmadáját vonultatja fel. David Leitch klasszikus szerelmes hőstörténetében a dublőrök merészebbnél merészebb mutatványaikkal látványos showt csinálnak, ha már az íróknak nem sikerült.

David Leitch még kaszkadőrként kezdte karrierjét, többek között Brad Pitt és Jean-Claude Van Damme dublőreként. Először a John Wick munkálatainál kóstolt bele a rendezésbe, 2017 óta pedig már önállóan rendezett kémfilmet (Atomszőke), szuperhősfilmet (Deadpool 2), klasszikus akciófilmet (Halálos iramban: Hobbs és Show), és akció-vígjátékot (A gyilkos járat) is. Habár ezek mind hollywoodi bérmunkák, Leitch nem igazán tud elszakadni az akciótól, mely eddigi karrierjét alapjaiban határozta meg. Korábbi munkáiban a látvány és a technikai megoldások mindig nagyobb hangsúlyt kaptak, nincs ez másképp első személyesebb hangvételű filmjében, A kaszkadőrben sem, melyben igyekszik magasabb presztízst teremteni ennek a nélkülözhetetlen szakmának.

Az akciófilmbe csomagolt romantikus vígjáték pedig annak ellenére is tartalmaz számos érdekességet, hogy egyébként a zsáner idejétmúlt kliséit ismételgeti.

Ryan Gosling a Drive után újra egy kaszkadőr bőrébe búj és merül el a bűn világába. A kiindulási pont azonban egészen más. Colt (Ryan Gosling) súlyos balesetet szenved el egy forgatáson a szerelme, Jody (Emily Blunt) – aki ráadásul az operatőr is – és az egész stáb láttára. Ez a karrierjét és Jodyval való kapcsolatát is derékba töri. Egy nagyobb időbeli ugrás után Colt azonban újra visszatér régi szakmájához, mivel egy producer, Gail (Hannah Waddingham) azt hazudja neki, hogy Jody – aki az első nagyjátékfilmjét rendezi – őt szeretné kaszkadőrnek. Colt, akinek hőn áhított célja, hogy visszahódítsa Jodyt – akivel érthetetlen okokból ő szakított – elutazik az ausztráliai forgatásra, ahol Gail megbízza őt, hogy kutassa fel az eltűnt Tom Rydert (Aaron Taylor-Johnson), Jody filmjének főszereplőjét. Coltra pedig különböző veszélyek leselkednek a nyomozása alatt, melyek során az élete forog kockán.

a kaszkadőr ryan gosling - emily blunt

A kaszkadőr egy rendkívül ígéretes hosszú snittel nyit, melyben azon felül, hogy megismerjük a főbb karaktereket, Colt révén a komplett forgatási helyszínbe is betekintést nyerünk. Akit érdekel, hogyan készül el egy film, annak A kaszkadőr első egy órája igazi csemege. Különösen jól működnek gegként azok a jelenetek, amikor előtte-utána felvételeket látunk Jody készülő filmjéből. Ezek önrelfexióként funkcionálnak és utalnak rá, hogy önmagában milyen röhejesek tudnak lenni vágatlanul egyes jelenetek. Nem mellesleg Jody készülő filmje egy DűneMad Max keverék, mely jól példázza a jelenkori trendeket, hogy mekkora igény mutatkozik a sci-fi eposzokra.

A kaszkadőr egyébként egy nyolcvanas években futó, angolul azonos című amerikai televíziós sorozat, a The Fall Guy rebootja,

melynek történetétől eltér ugyan, de az alapötletét onnan származtatja. Leitch mindent megtesz, hogy a film is az akkori kor hangulatát idézze, ezért beemelte a nosztalgiát, célzottan a mai középkorúaknak kedvezve vele. Sokszor a Kiss slágerének különböző változatai szolgáltatják a háttérzenét, mely Colt öltözködésével és frizurájával egybevetve, fájóan mesterkéltnek hat.

Leitch első önálló rendezésében az Atomszőke zenei világában is visszaköszöntek már az ikonikus retro zenék, habár ott legalább indokolta az, hogy a film abban a korban játszódott. Azért A kaszkadőr sem marad adós saját világának kortárs zenéjével, amikor egy poén kedvéért Taylor Swift egyik dalát szólaltatja meg.

Cameókból sincs hiány, ugyanis az eredeti sorozat főszereplője, Lee Majors mellett feltűnik még jelenkorunk egyik legfelkapottabb hollywoodi sztárja is, mely egy igazán váratlan metahumort eredményez a film végén.

A kaszkadőr többször is reflektál a hollywoodi filmipar működésére a stúdió fenyegető láthatatlan jelenlétével vagy a sztárstátusz toxikusságával, de nem kezd velük semmit. Egy ponton felvetődik a kaszkadőr szakma alulértékeltsége is, amikor egy drogdíler azon méltatlankodik, hogy a kaszkadőrök számára nincsen külön Oscar-díj kategória. Ez önmagában egy releváns diskurzust indíthatna el, ugyanis Leitch filmje is bizonyítja, hogy mekkora bátorságot és professzionalitást igényel a testdublőrök munkája is. A film pedig ebben nagyon is hű magához, ugyanis bővelkedik a hajmeresztő kaszkadőr jelenetekben.

a kaszkadőr ryan gosling

Gosling ugyan remek színészi munkát végez, de a dublőrei legalább annyira megérdemlik az elismerést, mint ő. Eggyé válni a színésszel úgy, hogy a néző számára fel se tűnjön, hogy azokat a mozdulatokat nem az adott sztár hajtja végre, az egy kitűnő teljesítmény, mely nem csupán fizikai rátermettséget, hanem tényleges átszellemülést is igényel.

A kaszkadőr azonban hemzseg a dramaturgiai hibáktól,

a következetességet teljesen sutba dobta a szakma magasztalásának oltárán. Az akciófilmes klisék, a hiteltelen, túlzásokba eső történet és mesebeli, mindent is túlélő hős már képtelenek valódi izgalmat generálni. Egy csavarosnak tűnő, ámde inkoherens story maximum a legalacsonyabb elvárásokkal rendelkező nézők igényeit elégíti ki.

A film bővelkedik az olyan jelenetekben, melyekben az erőviszonyok felborulnak, világában teljesen normális, hogy az asszisztens nő kirugdossa a kocsiból a nála jóval erősebb bűnözőt, vagy, hogy Colt minden golyózáport túlél nyílt terepen is. A protagonista sérthetetlensége által pedig nem alakul ki valós feszültség.

A kaszkadőr második fele olyan, mintha az AI-t megkérték volna, hogy írja meg egy akciófilm forgatókönyvét.

Mindezek ellenére Leitch filmje mégsem süllyed le a Halálos iramban sokadik részeinek szintjére. Gosling és Blunt karakterei akármennyire is egy archetipikus romkom pár, a színészek rendkívül szórakoztatóan formálják meg őket. A rendező érdeme, hogy felhasználta és beemelte filmjébe a szakmai tapasztalatait, ugyanis azon jelenetekben a néző (a végét leszámítva) valóban egy forgatáson érezheti magát.

A kaszkadőr első fele a kikacsintgatásaival, popkulturális utalásaival még abszolút élvezhető darab, de az ócska történet miatt minőségi filmként egyáltalán nem állja meg a helyét. Oscar-díjra azért így is érdemes lenne a még nem létező kaszkadőr kategóriában.

A kaszkadőr már megtekinthető a magyar mozikban.

Antalovics Dániel

Antalovics Dániel az EKKE mozgóképkultúra és média szakán tanulta a filmkészítés fortélyait. A lélektelen filmeket megveti. Kedvencei a szürreális, a disztópikus és a társadalmi problémákat feszegető filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com