Kritika

A kiaknázatlanság esszenciája – Next – A holnap a múlté

Hát én nagyon örülök, ha újabb és újabb Philip K. Dick novella kerül feldolgozásra – na de ez csak távolról emlékeztet a mester aranyemberére. Sajnos ez esetben ez nem válik Lee Tamahori filmjének előnyére. Erõltetett párbeszédek, egész okos befejezés – így csak egy erős közepest tudok neki kiutalni.

Az aranyember valami egészen másról szól, mint amiről a Next beszél. Az aranyember az evolúció kérdését feszegeti egy csodálatos arany testtel megáldott, állati ösztönökkel és a jövőbe látás képességével bíró férfi történetén keresztül. Azt hiszem, lett volna ebből mit kihozni, de Gary Goldman, Jonathan Hensleigh és Paul Bernbaum, a film forgatókönyvírói ezt másképpen gondolták. Megmaradt az alapgondolat, miszerint hősünk, Cris Johnson (Nicolas Cage) két perccel előre látja saját jövőjét. Az FBI ezt a tulajdonságát kihasználva szeretné beszervezni, hogy megmenthesse Los Angeles békés lakóit egy atomtöltet felrobbantásától. Csakhogy Johnson nehezen áll kötélnek, így nyomába küldik Ferris ügynököt (Julianne Moore). Hamarosan feltűnik még a színen a gyönyörű Liz (Jessical Biel), akire Johnson már régóta vár. Feltûnésével egyre távolabb lát a jövőben, és ahogy alakul kettejük kapcsolata, a jövő is úgy változik meg.

Tulajdonképpen ez sem egy használhatatlan történet, csak éppen a tálalása sikerült kissé hígra. Hogy mitől? A gyenge színészi játéktól. Az egyébként nagyszerű Julianne Moore annyira látszik FBI ügynöknek, mint én. Amennyire kemény volt Az ember gyermekében, annyira tűnik itt hiteltelennek. A párbeszédek teljesen élettelenek, szinte vártam, hogy Moore két mondat között megkérdi, hol is van a kamera. Cage-t milliószor láttuk már hasonló szerepben, nem is értem, miért nem hozza a jól begyakorolt figurát. Talán a hihetetlen béna séró teszi, sosem lehetünk benne biztosak… Jessica Biel meglepően rendben van, na de mondjuk nincs is nagyon mit csavarintani a főhős babája karakteren. A filmben néhány percre, üdítő színfoltként feltűnik a vásznon Peter Falk, sajnálatos módon karakterének nem szántak nagyobb szerepet.

Bár a film műfaji besorolása sci-fi, sokkal inkább akció filmrõl van szó. Van autós üldőzés, csihi-puhi és lövöldözés dögivel, nincs is ezzel semmi baj. A film mégis legsikerültebb jelenete az, melynek kapcsán lelki szemeink elõtt szinte megjelennek Philip K. Dick sorai. A film elején Johnson menekül a kaszinó verőlegényei elõtt, s mivel minden leendő mozdulatukat ismeri, úgy csúszik ki kezeik közül, hogy végig egy karnyújtásnyira van tőlük. Ez valóban szépen megkoreografált cselekménysor, igazi tisztelgés K. Dick munkája előtt. Szóval azért vannak a filmnek jó pillanatai. Tulajdonképpen a Next legnagyobb baja az, hogy szinte lesír a vászonról, mennyivel többet is lehetett volna belőle csinálni.

Next – A holnap a múlté (Next)
színes, feliratos amerikai sci-fi, 91 perc, 2007

rendezõ: Lee Tamahori
forgatókönyvíró: Gary Goldman, Jonathan Hensleigh, Paul Bernbaum
zeneszerzõ: Mark Isham
operatõr: David Tattersall
producer: Nicolas Cage, Todd garner, Norman Golightly, Graham King, Arne Scmidt
vágó: Christian Wagner

szereplők:
Nicolas Cage (Cris Johnson)
Julianne Moore (Callie Ferris)
Jessica Biel (Liz)
Thomas Kretschmann (Mr. Smith)
Tory Kittles (Cavanaugh)
Peter Falk (Irv)

IMDB-átlag: 6,2
www.nextmovie.com

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya