Kritika

Csak csendben – A kiút

A-kiút-Jennifer-Lawrence

Jennifer Lawrence produkciós cégének első bemutatott filmjében a színésznő a Ne nézz fel! után bő fél évvel a főszerepet is vállalta. Az afganisztáni háború utózöngéiről szóló személyes film, A kiút (Causeway) viszont nem igazán tud felérni a választott téma nagyságához.

Ma már gyakorlatilag nem készülhet olyan háborút bemutató film, ami ne beszélne a PTSD-ről, azaz a poszttraumatikus stressz szindrómáról. Érintette a kérdést a harctéren és a hátországban is játszódó Amerikai mesterlövész; magáról a traumáról és a közvetlenül utána következő időszakról beszél az Oscar-díjakkal nyakon öntött A bombák földjén. A téma nem újkeletű, talán a vietnámi háború veresége után fordult el Hollywood a hurráoptimizmustól és kezdett olyan filmeket készíteni, mint a Taxisofőr, vagy A szarvasvadász. A témát kizárólag Vietnámhoz kötni nem lehet, minden háború szomorú lehetőséget ad a szindróma játék- vagy dokumentumfilmes vizsgálatára (a No Obvious Signs például a dokumentumfilm eszközeivel egy ukrán katonanő hazatérés utáni mindennapjairól beszél).

Az utóbbi években mintha már nem a problémafelvetés lenne a fókuszban, hanem a gyógyulás lehetőségei, amire Az 5 bajtárs szolgáltat példát. Emiatt nem csoda, hogy Lila Neugebauer első játékfilmje is valójában eltávolodik a háborútól, hogy a hazatérés utáni ködös időszak meghatározhatatlanságáról beszéljen. A katona már nincs a harctéren, de hazaérni sem képes, a kettő között pedig védőhálóként zuhan a bizonytalanság mélyébe.

A kiút viszont a háború lelki utózöngéit a reklámkampányban sugalltak ellenére kevéssé tematizálja, inkább a főszereplő családjának működésképtelenségéről beszél.

Linsey (Jennifer Lawrence) súlyos sebesülést szerez Afganisztánban. (Döbbenetes, de az afganisztáni háború is már a lezárt múlt része.) A katonanő konvoját támadás éri, ami során agyvérzést kap. Hazatérte után a fizikoterápia és az éjszakai felriadások kezelése következik – több-kevesebb sikerrel. A nő hazaérkezésekor édesanyja (Linda Emond) nem várja a buszmegállóban, elnézte érkezése napját. Hogy mi is a kiút pontos iránya, már sejteni lehet. Gloria és Linsey anya-lánya viszonya a toxikus kapcsolatok iskolapéldája. Vannak jobb pillanataik, de Gloria képtelen figyelni lányára, ő pedig az érzelmi elérhetetlenség falát húzza maga köré. A családi ház élhetetlenségét a film készítői a környezet aprólékos kidolgozásával hangsúlyozták. A hűtő üres, a ház fala kopottas, a medence alján vastag sárréteg.

A-kiút-Jennifer-Lawrence-1

A diszfunkcionális viszony legjobb metonímiája mégis az autó. Az autó, amit Linsey használ hazatérte után, és az első adandó alkalommal lerobban. A szerelőműhelyben a katona még hezitál, hogy megéri-e javíttatni, majd a döntés meghozatala nélkül otthagyja a szerelőnél. A problémáról az anya semmit sem tud, a lány pedig nem találja a kiutat, így elodázza a döntést. Lila Neugebauer bár elsőfilmes rendező, színházban már nagy tapasztalata van, és A kiút őrzi a színházi jelleget. Mindössze pár szereplő kamarajátékát látjuk a történet előrehaladását kevéssé szolgáló helyszínváltások mellett.

Neugebauer filmjének legnagyobb hibája, hogy a médium kifejezőeszközeit nem tudja a cselekmény szolgálatába állítani.

Övön aluli lenne kijelenteni, hogy színházi előadásként még jobban is működne A kiút, de az tény, hogy a cselekmény elsősorban lelki, ami szinte kizárólag a dialógusokon keresztül bontakozik ki. Csupán pár jelenet van, ahol a rendező egy hosszabb variózással, vagy éppen különleges kompozícióval babonázná meg a nézőt. A vissza-visszatérő vízmotívum is kidolgozatlan marad, mint a keresztelésre tett utalás, de nem történik meg az igazi újjászületés.

A-kiút-Jennifer-Lawrence-Brian-Tyree-Henry

A film abszolút erénye viszont a PTSD sokrétűségének megmutatása. A háború okozta sebek mellett a film nem felejti el az egyéb jellegű traumák utóhatását sem. Linsey autóját a Brian Tyree Henry (Örökkévalók, A gyilkos járat) játszotta James szereli, aki elkezd közeledni a nő felé. Barátságuk kibontakozása során kiderül, hogy James a múltban okozott egy autóbalesetet, amiben meghalt az unokaöccse. A bűntudattól való szabadulni nem tudás az ő esetében alkoholmámoros éjszakákban fejeződik ki.

James és Linsey egymáshoz közeledése hordozza magában a traumafeldolgozás lehetőségeit és nehézségeit.

A filmben a szerelem-barátság átjárható kategóriáival hol egymást segíti, hol pedig egymást gátolja a két szereplő.

A tanulság szerint, mégis szükség van súrlódásokra, hogy legyen visszaút a trauma után. Kinyilatkoztatás helyett – ami mennyire ingatag alap lenne egy ilyen témához! – A kiút némiképp kérdést akar megfogalmazni a társadalomba való visszailleszkedést illetően. Az eszközök megfelelő használata híján ez a kérdés halk marad, ahogy a film is valójában a hosszú csendekben találja meg önmagát. A nagy gonddal szerkesztett dialógusok között (a filmet három elsőfilmes forgatókönyvíró írta) csend és merengés mélyíti a hallottakat. A forma végül katartikus befejezést kap a börtönben játszódó fináléban, ahol Linsey-nek jelnyelven kell kommunikálnia. A jelenetben a zörejek ereje többszörösére nő és a hallható beszéd nélkül a színészek arcjátéka is felértékelődik.

Több hasonló jelenetre lenne szüksége A kiútnak, amiben meglett volna egy kiváló film lehetősége. Talán éppen a filmnyelv elemek hiánya miatt talált végül otthonra az Apple TV+ kínálatában, holott a nézői azonosulásnak használt volna a nagyvászon. Égető témát talált első filmjének Jennifer Lawrence produkciós cége (az Excellent Cadaver az IAC Films-el és az A24-el közösen készítette), A kiút viszont végeredményében hiányérzetet hagy maga után. Az elsőfilmeseknél a túlzásokra való hajlam a leggyakoribb hiba, Lila Neugebauer esetében mintha a fogalmazástól való ódzkodás lenne a központi probléma. Szerencsére semmi javíthatatlan.

A kiút november 4-től látható az Apple TV+ kínálatában.

Nagy Tibor

Nagy Tibor jelenleg az ELTE-n tanul Filmtudomány mesterszakon. Kedvenc műfajai a klasszikus hollywoodi gengszter- és westernfilm. Különös figyelmet fordít az izraeli filmekre és a vallási témákra.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com