Kritika

Családi csomagolás – A következő három nap

A Google 25,400,000, a Youtube pedig 19,900 találatot ad arra a keresőszóra: “how to steal a car”. Valahol a film közepén ez lesz a “nane” pont. Amikor a kritikus már elkezd kritikus lenni. Paul Haggis legújabb filmjében, a A következő három napban Russell Crowe küzd feleségéért. Tisztes katedráról az alvilágba.

A film

Lehet, hogy az Ütközések óta nem tudjuk megbocsátani, hogy nem jön tőle minden héten A kategóriás, bombaként robbanó, nagy film. Visszaolvasva a téli mozipremier idején megjelent kritikákat, ezt látni a gyakori fanyalgás, többek között az itt megjelent fanyalgás mögött. Pedig azért – ha nem is rendezőként – Clint Eastwood mellett is tett ezt-azt, megírta például a Millió dolláros bébi és az öregedő Eastwood más filmjeinek forgatókönyvét, vagy éppen beszállt egy-két James Bond produkcióba. Nem volt éppen emberiség elleni bűntett. A Casino Royale mondjuk éppen lehet…

Még ha ez a film valóban egy kicsit sehideg-semeleg is lett, azért kifejezetten nézhető. Ahogy Geszti mondta annak idején (mostanában őrá hivatkozni menő, ugye?), hogy “playboynak téboly, egyenesnek görbe”. Mert most ez mi? Egy családja egységét visszasíró irodalomtanár története, aki egyedül neveli gyermekét, nappal Don Quijotéról hablatyol, “éjjel tanul, és fáradt szeme, a fáradságtól a könnye kicsordul”, és feleségéhez hűséges marad? Éppen ez nem a Hallmark Channel. Akkor a fegyveres rabló története, aki feleségét szeretné kiszabadítani a börtönből? Viszonylag kevés hozzá a fuck, talán egy sincs; és azért valljuk be, ahhoz kicsit több vér is kell, bár a film végére felpörgünk. Akkor talán a moralizáló kérdések lennének közös nevezők alkotók és befogadók, azaz mi, Józan Parasztok között? Kötve hiszem, hogy ez vonzaná patikukis multiplexbe a drága jószágot.

Pedig tényleg van a filmben mindháromból. A gyilkosságért ártatlanul elítélt Lara (Elizabeth Banks) börtönbe kerül, majd tisztességes, tanári fizetéséből épp csak megélni tudó férje, John Brennan (Russell Crowe, mint mindig, most is minden jól áll neki) marad óvodás gyerekükkel. Előbb a bíróság többszintes útvesztőjében próbálja kisegíteni feleségét, majd látva ennek sikertelenségét, marad a tisztességtelen – sőt mi több, törvénytelen – út: a börtönből való szöktetés.

Persze elég vicces szituáció, amikor a családi csomagolású Toyotájával apu megáll egy omladozó ház előtt, és a raptől hangos sportautóból kiszálló fickónak azt mondja: „Kellene három útlevél: nekem egy, az asszonynak egy, meg a gyereknek is.” És miközben oltárra emeljük a hős apát, aki a család egyesítéséért kész eljátszani a rosszfiút, lemenni az alvilágba, gyilkolni, lopni, és kérdezzük magunktól, szabad-e ilyet, és a cél szentesíti-e az eszközt, addig ez a film mégis csak egy akciófilm. Állítólag. Olyan sokszor nem kapaszkodom a karfába, vannak részek, amikor az órámat lesem, s a filmben kevés a pörgés. Ez persze nem baj, csak más. Családi csomagolás.

A lemez

A MediaPro kiadványa nem kényeztette el a gyűjtőket. Az extrák között szó szerint nincs semmi extra (a Blu-Rayre azonban rákerült egy werkfilm). A magyar hang ráadásul nem is 5.1-es, csak mezei sztereó.

A következő három nap (The Next Three Days)
színes, feliratos, amerikai thriller, 121 perc, 2010

rendező: Paul Haggis
forgatókönyvíró: Paul Haggis, Fred Cavayé
zeneszerző: Danny Elfman, Alberto Iglesias
operatőr: Stéphane Fontaine

szereplők:
Russell Crowe (John Brennan)
Elizabeth Banks (Laura)
Liam Neeson (Damon)
Ty Simpkins (Luke)

IMDb
www.thenextthreedaysmovie.com

A DVD megjelenése: 2011. 06. 15.
Szinkron nyelv: magyar Surround, angol DD 5.1
Feliratok: magyar
Ár: 3190 Ft

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, felelős szerkesztő. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés