Harold Becker lassan negyven éve űzi a filmszakmát, s noha filmjei sosem tartoztak a legkiemelkedőbb alkotások közé, néhány filmcím és színész neve ismerősen csenghet.
A nyolcavanas évek elején olyan – akkor még kezdő – színészekkel dolgozott együtt, mint Tom Cruise és Sean Penn (Takarodó), a kilencvenes évek hajnalán pedig Al Pacino, Bridget Fonda (A szerelem tengere, Minden gyanú felett), később Nicole Kidman, Alec Baldwin (Bűvölet), Bruce Willis (A kód neve: Merkúr), utolsó mozifilmjében pedig John Travolta és Vince Vaughn párosát láthatjuk.
A film
Frank Morrison (John Travolta) elvált feleségétől, Susantól (Teri Polo), de közös gyermekükkel Danny-vel (Matt O’Leary) még mindig szoros kapcsolatot ápol. Sőt az újdonsült férjjel is megpróbál jó viszonyban lenni, noha zsigerei az ellenkezőjét súgják. Rick Barnes (Vince Vaughn), a mostohaapa sikeres üzletember és látszólag unalmas nyárspolgár, ám az esküvőn megjelenő „régi barát” (Steve Buscemi) kizökkenti a szerepből. Néhány kósza mondatból csakhamar az egész történetet átlátjuk. Így a film egyharmadában lezajló gyilkosság alig lep meg minket. Az események ugyan tempót váltanak, de az igazi feszültség elmarad. Nemcsak mi nézők tudunk mindent, hanem Danny is szemtanúja lesz, ahogyan Rick hidegvérrel gyilkolt. A gond az, hogy senki sem hisz neki, eleinte még az istenített apa sem, de a rendőrség is neveletlen punknak könyveli el, ahelyett, hogy egy kicsit is a munkáját végezné. Frank gyanúja viszont erősödik és önálló nyomozásba kezd. Néhány kattintás a neten és a rejtély megoldódik. A leszámolás végén a feszültség úgy 220 Volt, de a néző valójában már régen nem borzong.
Becker a thriller és krimi zsánerében érzi otthon magát. A rejtély és a bűn lelkesíti igazán. A vér kötelez is a thriller műfajában fogant. A rendező betartja az alapvető szabályokat, de nemcsak az újító szándék, hanem a borzongás is elmarad, mert a történet valahol a félidőben az erejét veszti. Negyven év tapasztalata kétségkívül elég kell, hogy legyen a rendezés fortélyainak elsajátítására és Harold Becker nem is okoz csalódást. A színészvezetés láthatóan erős, ami gyerekszínészek esetén rendkívül fontos lehet, s végeredményben Matthew O’Leary nem játszik rosszul – noha nem is igazán kiemelkedő. Travolta kissé eszköztelen, Teri Polonak kb egy jelenet jutott, a legjobb alakítások nem a címszereplők, hanem Steve Buscemi és Vince Vaughn között zajlanak. A film igazi feszültsége viszont a mostohaapa és Danny között van. Akad néhány fenyegető pillanat kettejük között, de aligha élünk át katarzist, amit nem a rossz színészi játék, hanem a sztori kifulladása okozza. A sarokba szorított Danny jeleneteit ugyanis egy hatástalan nyomozással kenik el, az igazi fordulatok pedig egyszerűen hiányoznak a forgatókönyvből.
A film formailag sem nyújt semmi eredetit, így a néző kevés dologba tud kapaszkodni. A lélektani rettegés hiányzik, így a film felétől kezdve valójában csak Rick büntetését és a végefőcímet várjuk.
A lemez
A Ristretto Distribution kiadványán werkfilm, előzetes, illetve interjúk kaptak helyet.
A vér kötelez – Domestic Disturbance
színes, amerikai thriller, 89 perc, 2001
rendező: Harold Becker
író: Lewis Colick, Williem S. Comanor, Gary Drucker
forgatókönyvíró: Lewis Colick
operatőr: Michael Seresin
díszlettervező: Robert Greenfield
jelmeztervező: Bobbie Read
producer: Harold Becker, Donald De Line, Jonathan D. Krane
látványtervező: Clay A. Griffith
vágó: Peter Honess
szereplők:
John Travolta (Frank Morrison)
Vince Vaughn (Rick Barnes)
Steve Buscemi (Ray Coleman)
Teri Polo (Susan Morrison Barnes)
Matthew O’Leary (Danny Morrison)
Chris Ellis (Warren detektív)
Debra Mooney (Theresa)
Szinkron nyelv: magyar (5.1), angol (5.1), angol (DTS)
Felirat nyelv: magyar, angol
Extrák: Werkfilm, Interjú az alkotókkal, Előzetes.