Kritika

A megvalósult férfiálom – Bérgavallér

fading_gigolo_bérgavallér
Bérgavallér (Fading Gigolo)

fading_gigolo_bérgavallérFura szerzet John Turturro legújabb rendezése.  Igazi vágyálom mozi ez, hiszen egy olyan férfiról szól, aki minden nőt képes levenni a lábáról, ráadásul még pénzt is kap érte. Férfiaknak valószínűleg élvezetes a vásznon látni ezt a megvalósult álmot, a női nézőt viszont nem éri el a varázsa.

A Bérgavallér személyessége már abból nyilvánvaló, hogy John Turturro mind a forgatókönyvírást, mind a rendezést magára vállalta, valamint még a főszerepet is magára osztotta. Talán pont ezzel volt a probléma: ha egy másik rendező kezébe adja, aki kellő távolságtartással tudja kezelni a projektet, lehet univerzálisabban fogyasztható lett volna a végső film. Még mielőtt szó érné a ház elejét: a Bérgavallér véletlenül sem hímsoviniszta, nem isteníti a férfiakat, és semmiképpen sem sérti a szebbik nemet. Egyszerűen csak nem tud mit kezdeni velük.

Az anyagi problémákkal küszködő Murray (Woody Allen) nem mindennapi fizetéskiegészítési lehetőséggel keresi meg barátját: mivel szerinte Fioravante (Turturro) nagyon ért a nőkhöz, így dzsigolóként kéne megkeresnie a kenyérre valót. Sőt, Murray dermatológusa (Sharon Stone) amúgy is ilyen szolgáltatást szeretne igénybe venni, itt az alkalom egy új szakma kipróbálásra.

FADING GIGOLOFioravante láthatóan tudja kezelni a lányokat, asszonyokat, hiszen mindegyikükkel elég hamar megtalálja a közös nevezőt, és megadja, amire vágynak; Turturro viszont nem ért olyan jól a nők nyelvén, vagy nem tudja visszaadni, milyenek. Mikor ugyanis feltűnnek az első kuncsaftok, valahogy elvész a varázs. A filmben feltűnő női karakterek ugyanis a két férfi főszereplővel ellentétben nem működnek. Jómagam mint két X kromoszómával megáldott néző csak azt a kérdést tettem fel újra és újra: mégis, melyik nő beszél így?

Pedig a film nagyon ígéretesen indul. John Turturro és Woody Allen közös jelenetei egyszerűen zseniálisak. Kettejük között jobban működik az a bizonyos kémia, mint bármelyik „munkaügyi” jelenetben. Épp ezért, miután beindul az üzlet, és a két karakter útja elválik, a film érdektelenné válik: Murray a kuncsaftokat keresi, akiket aztán Fioravante szórakoztat. Ennyi. És hiába vonul fel asszonyok garmadája, mind-mind egysíkú karakter, akik vagy nagyon unatkoznak (Sofia Vergara), vagy szeretetre vágynak (Sharon Stone). Aztán persze felbukkan egy hatgyermekes özvegyasszony (Vanessa Paradis), akivel a dzsigoló életvitellel összeegyeztethetetlen szerelem is bekerül a képbe.

FADING GIGOLO

Paradis egyre gyakoribb feltűnéseivel sikerül beindítani az egyre laposodó filmet. Szinte tökéletes ellentéte a nyitott,  művészlelkű Fioravantének a zárkózott, mélyen vallásos és a férje halála óta magányos Avigal, akit a zsidó közösség is egy emberként véd. Különösen a gyerekkori barát, Dovi (Liev Schreiber), aki féltékenységében egyre többet tud meg főhőseink magánvállalkozásáról. Sajnos ez a szál is kiszámíthatóan halad előre, de nélküle nem is igazán lenne konfliktus a Bérgavallér életében.

Az összképet kellemesnek mondanám. Elvégre nem unatkoztam, nem utáltam, nem éreztem semmilyen elemet, ami bántóan kilógott volna a filmből. Épp csak azt nem tudta teljesíteni, amit főhőse vállalt: másfél órán keresztül felhőtlenül szórakoztatni egy nőt.

Avatar

Polgári Lilla

Jelenleg elsős kommédiás mesterszakos hallgatóként az ELTE padjait koptatom. Két szenvedélyem van: a filmek és az írás, így e kettő kombinációjából indultam el az újságírói, de különösképpen a kritikusi pálya felé. Nem lehet elég korán kezdeni: családi beszámolók szerint 4 évesen a Schindler listáját néztem újra és újra, akkor még szerény (ám mai napig őrzött) VHS-gyűjteményünk egyikén. Ma már a sorozatok is jelentős szerepet töltenek be (izé, sok időt vesznek el); sok esetben vészesen függő lettem.

Filmek: vegyesen. Igyekszem bepótolni a klasszikusokat, bár ahogy haladok, kezdek rájönni, hogy arra egy élet is kevés. Legközelebb talán Tim Burton „korai” filmjei (a Nagy hallal bezárólag) állnak, valamint mindenféle kifordított mese (A herceg menyasszonya, Csillagpor, Leharcolt oroszlánok). A 3D-t nem szívelem, viszont általa a nagy vásznon tekinthetek meg filmeket, amik anno kimaradtak (Toy Story 1-2., Titanic, idén Jurassic Park). Mert minden moziban az igazi.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya