Kritika

Az élet, ami nyolcévesen kezdődött – A méhek húszezer fajtája

Néha ki kell zökkennünk a mindennapok sodrásából ahhoz, hogy észrevegyünk valamit, ami mindvégig ott hevert előttünk. Estibaliz Urresola Solaguren A méhek húszezer fajtája című első nagyjátékfilmjében egy utazás katalizátorként hat egy család belső életére és addig elnyomott érzéseket hoz felszínre.

Ane három gyerekével látogatóba érkezik Baszkföldön lévő szülővárosába, ezen belül is a családi házba, ahol édesanyja egyedül él. Az utazás egyik oka egy keresztelő, de a nőnek személyes érdeke is fűződik hozzá. A lassan kibontakozó, időtlennek tűnő vakáció azonban nem várt fordulatot vesz, amikor Ane egyik gyereke egyre szokatlanabbul kezd viselkedni.

A település lakói közül többen (beleértve családtagokat is) megjegyzést tesznek a nyolcéves gyerek hosszú hajára, lánynak nézik vagy éppen arra biztatják, hogy fiúként vágasson magának rövid frizurát. A visszahúzódó Aitor hiába született fiú testbe, nem érzi magát annak. Régóta érlelődik benne vágya, hogy elfogadják Lucíának.

A méhek húszezer fajtája szívszorító családi dráma egy transznemű lány identitáskereséséről és arról, mindez hogyan formálja közvetlen családját.

A történetet két szemszögből ismerjük meg: az egyik az édesanyáé, amely bemutatja a nő felismerésig vezető útját. Rajta keresztül belelátunk a szűkebb és a tágabb család reakcióiba és viszonyrendszerébe is.

Bár az édesanya nézőpontja domináns marad végig a filmben, a legtöbbet mégis Lucíával megyünk. Megismerjük, hogyan próbálja először titkolni, majd lassan elmondani szeretteinek, mit érez, vagy hogy miként szigetelődik el pillanatok alatt ebben a zaklatott érzelmi állapotban.

A baszk forgatókönyvíró-rendező, Estibaliz Urresola Solaguren korábbi munkáiban is foglalkozott azzal, hogy bizonyos helyzetek, titkok milyen könnyen képesek elzárni valakit a külvilágtól. Ahogy például Lucía nem akar uszodába menni a többiekkel és nem hajlandó levenni a köntösét, úgy a rendező Adri című rövidfilmjének tizenéves főhőse majdnem kihagyja az úszóversenyt, amire évek óta edz, miután életében először megjön a menstruációja és nem tudja, kihez forduljon.

Bakony Alexa Tobi színei és Somogyvári Gergő Fanni kertje című munkája szintén a transznemű fiatalok identitáskeresésével foglalkozik, mindkettő dokumentumfilmes formában. Előbbi a női testbe született tinédzser, Tóbiás történetét meséli el és világít rá arra, hogy támogató szülők mellett is milyen nehéz minden nap az elfogadásért küzdeni, utóbbi pedig egy családjából kitaszított transznemű fiatalról szól, aki egy egykori gyári munkás mellett talál menedéket Budapesthez közel, az erdőben. Ahogyan Lukas Dhont Közel című filmjében vagy Hirokazu Koreeda Szörnyetegében is jelentős helyet kap a gyermeki világ ábrázolása, úgy A méhek húszezer fajtájában is fontos szerepe lesz. Lúcia ebben a közegben tud megnyílni először, fiútestvére mellett egy helyi lánnyal is szoros barátságot köt.

A filmnek különleges atmoszférát ad a hazatérés nosztalgiája. Egy lassan hömpölygő, időtlen állapot, tele melankóliával és emlékezéssel az édesanyának, és végtelen kalanddal a gyerekeknek.

Ebbe a látszólagos nyugalmi állapotba ültetik bele az alkotók a gyerek zaklatottságát és elszigetelődését, illetve a család és az édesanya egyre növekvő nyugtalanságát is.

A környezetet meghatározza a természetközeliség, de izgalmas a családi titkokat őrző épület és az ahhoz tartozó szobrászműhely tele különböző textúrákkal és szerszámokkal.

A baszkföldi Laudióban játszódó történet a helyi hagyományokból is sokat merít. Ilyen például a címben is megjelenő méhek és méhészet szerepe, amely elsősorban Ane nagynénjéhez kötődik. A felnőttek közül Lourdes tud a legközelebb kerülni a gyerekhez. A baszk kultúrában szent állatoknak tartott méheknek Lucía életében is fontos szerepük lesz, miután megtanulja az asszonytól, miként bánjon velük. Az állatokról tanultak később segítenek neki továbbhaladni ezen a rendkívül nehéz úton.

A méhek húszezer fajtája lassú, hömpölygő tempója visszaadja a nyári napok hangulatát, visz előre magával, ugyanakkor kell idő a ráhangolódásra. A történet lépésről lépésre halad a csúcspont irányába, ám néhol kicsit veszít a lendületéből. Szembeötlő azonban a természetesség, ami a formanyelvben és a színészi játékban is végigkíséri a filmet.

A kamera végig kézben van, intenzíven követi le és adja vissza a színészek arcára kiülő érzelmeket. A rendezőnő egy videóinterjúban beszél arról, hogyan találták meg a gyermeki és felnőtt nézőponthoz a megfelelő kameraállásokat. Amíg Lucía esetében fontos volt, hogy a kézikamerás felvételek a gyerek szemmagasságából, szűkebben mutassák a világot, addig az édesanyánál tágabb beállításokat használtak, amiben a nő szélesebb környezete is helyet kapott.

A felnőtt és a gyerek színészek közötti dinamika gördülékeny és fesztelen, mintha valóban egy nagy családhoz tartoznának. A gesztusaikban semmi megjátszás nincs. Ane Gabarain kulcsfigura a főhős életében, egy karakán, ugyanakkor odaadó asszony Lourdes szerepében. Az Ane-t alakító Patricia López Arnaiz remekül adja vissza az édesanya elgyötörtségét és aggodalmát. Sofía Otero, akinek alakítását Ezüst Medvével díjazták a Berlinalén, kiemelkedik első főszerepében. Karakterének fájdalmát és küzdelmét nagyon érzékletesen adja vissza és teszi átélhetővé.

Estibaliz Urresola Solaguren rövidfilmjeiben (Adri, Polvo somos, Cuerdas) az egyén és a család, az egyén és a társadalom viszonyával foglalkozik. Első egész estés játékfilmje pozitív gondolatokkal engedi el nézőjét, felhívva a figyelmet egy fontos, sokat mellőzött témára.

A méhek húszezer fajtája november 30-tól látható a mozikban.

Kalmár Lalita

Kalmár Lalita az ELTE bölcsészkarán végzett filmszakon, majd később filmírást tanult a METU művészeti karának mesterszakán. Írt kisjátékfilmet, sorozatot, dolgozott színészekkel filmben és színházban egyaránt, a filmkészítés gyakorlatába is belelátott. Szakdolgozatában a bollywoodi film műfaji sokszínűségét vizsgálta, emellett nagy rajongója a szerzői filmnek, illetve a szerzői életutak feltérképezésének.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!