Kritika

Utak vonzásában és taszításában – A métely

A métely című film két külvárosban élő férfi, Marcello és Mauro sorsán keresztül enged betekintést az örök város mai életébe. Sorsok, színek, hangulatok – és az olasz maffia. Kemény világ ez.

A film két hőse a testépítő, egyben munkakerülő Marcello (Vinicio Marchioni), akit felesége, Chiara tart el már évek óta, és rendkívül ambiciózus, drogdíler barátja, Mauro (Maurizio Tesei). Mindketten évek óta saját nyomorúságos életükbe süppedve élnek, miközben jól érzékelik, hogy az olasz társadalmat mindinkább a változás szele hatja át. A kültelki környezet Pasolini korai poszt-neorealista filmjeit idézi meg a néző számára A csóró és a Mamma Róma esendő hőseivel, akiknek Marcello és Mauro kései leszármazottai.

Bár Matteo Botrugno és Daniele Coluccini rendezőpáros filmje Marcello és Mauro elágazó, ám végül tragikus módon összekapcsolódó életéről szól, harmadik „főszereplőnek” tekinthetjük a Róma külvárosában álló házat is, mely otthont ad a két férfinek. Hogy ez mennyire így van, azt bizonyítja a háztól egyre távolodó, majd fölébe emelkedő kamera, mely csodás látványként adja vissza a grandiózus épületet, – miközben betekintést enged a gangon nyüzsgő lakók belső világába is. Eképpen már a kezdő képsoroktól csodálatos freskó-körképként jelenik meg előttünk a ház, s az operatőri munkának ez az egyszerre való ‘kint-és bent’ játéka mindvégig a film érdeme marad.

Szerkezetét tekintve A métely két, felirattal is elkülönített részre tagolódik, melyek hangulatilag is jelentősen elütnek egymástól. Az első rész a bizonytalan szexuális beállítottságú Marcello történetét állítja középpontba, aki évek óta teng-leng a világban, nem találva (de nem is keresve) önmagát, – mígnem végül egy polgári származású író, Walter professzor ágyában köt ki. Walter őszinte szeretettel fordul a csóró férfi felé, és időnként még anyagilag is támogatja őt. A lélek mélyéből előtörő bonyolult emberi érzelmekről szól a film első része, ahol a ház, benne Marcello szegényes lakásával épp oly meleg, lágy színekben jelenik meg, mint Walter fényűzően berendezett polgári otthona. Ám a dramaturgiailag szépen felépített, két férfi közti párbeszédekkel, és Marcello feleségével való egyre kiábrándítóbb civakodásaival mégis inkább a férfi lassú leépülésének lehetünk tanúi. Ezenközben a házban lakó Attilion keresztül betekintést kapunk abba a piti bűnözői világba is, ami ennek a külvárosi résznek oly megszokott jellemzője.

Míg a film első részét a meleg színek uralják, addig Mauro, az ambiciózus drogdíler szédítő „karrierjét” nyomon követő második részben a hideg kékek és nyomasztó szürke árnyalatok dominálnak. Barátjától, Marcellotól és a piti Attiliotól eltérően, Mauro nem kispályás bűnözővé képezi ki magát. Míg az előzőek élete leginkább a külvárosban zajlik, s nincs átjárásuk a „nagyok” terepére, addig Mauro egyenest fejest ugrik a római maffia világába. A rendezőpáros kiváló arányérzékkel, tárgyi ismerettel és mély beleérző képességgel mutatja be a kültelki Mauro felkapaszkodásán keresztül az olasz maffia működését, és az abba való beépülés egyik lehetséges módját.

Az ötszáz fős, kerítéssel körbevont, migránsokat befogadó átmeneti központ létesítésére szerzett EU-s pénzek elosztása a maffia újabb nagy léptékű térnyerésének színtere.

Az addig csupán a kokain elosztását és a szemétszállítást markában tartó olasz bűnszervezet a migránsbiznisszel új területre kormányozta magát, s ehhez új struktúrát kellett kiépítenie. Ebbe a Róma korrupt önkormányzati döntéshozóit is behálózó bizniszbe épül be ügyesen Mauro. A film azt mutatja be, mekkora árat kell fizetnie annak, aki alulról, a semmiből feltörve akar az így megszerzett pénznek és hatalomnak a részesévé válni. Mauro sorsát nyomon követve azt látjuk, hogy mind nagyobb kokain adaggal tudja csak egyensúlyban tartani szorongó önmagát, s feldolgozni elaljasodásának tényét.

A rendezőpáros filmjét – a két férfi sorsán keresztül – igazán érdekessé a mai Róma társadalmi panorámája teszi. Míg a szerethetőként bemutatott külvárost a piti bűnözők uralják, addig Róma centrumát a gazdag, befolyásos üzletemberekkel és a politikai bűnözéssel összefonódott maffia. Látjuk, hogy a társadalmi különbségek valamiképp legyalulódtak, ám olyan áron, hogy míg a külváros némiképp polgárosodott, addig a belváros a politikai bűnözők mentalitása által a külvároshoz lett hasonlatos.

A két főhős sorsa ugyanakkor kiábrándító „üzenetet” közvetít: hiába közeledtek egymáshoz a társadalmi rétegek, valójában e két világ között nincs átjárás. A felkapaszkodott Mauro számára nincs visszaút, Marcello útja pedig sehová nem vezet. A métely legmegrázóbb jelenete is a szegényekkel és lumpen elemekkel szimpatizáló Pasolinit idézi meg. A Mamma Róma ifjú hőse egy bibliai jelenetben pusztul el, Marcello pedig Szent Sebestyén vértanúságát idézően hal meg, agyonkövezve. Mindezt szégyenérzettel vegyes döbbenettel nézi végig Mauro, – és tudjuk, hogy az ő napjai is meg vannak számlálva.

Argejó Éva

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya