Fókuszban Moziban

Snoopy-hét: A motkány és a randiguru keveréke ő – Snoopy és Charlie Brown – A Peanuts Film

Snoopy és Charlie Brown - A Peanuts Film

Snoopy és Charlie Brown - A Peanuts FilmKisiskolás szerelem az ember leghűségesebb barátjának közvetítésével – hálás téma pláne a karácsony közeledtével. A Snoopy mérhetetlen sok szeretetet sugároz magából, így lesz igazi békebeli filmélmény.

Nem mondanám, hogy kitörő lelkesedéssel fogadtam hírt, hogy egész estés animációt készítenek Snoopyról. Baljós árnyként lebegett a szemem előtt másik kedvenc képsor-karakterem, Garfield egy évtizeddel ezelőtti meggyalázása. A korábbi sikeres rajzfilmek és musicalek ellenére is úgy éreztem, sokkal valószínűbb, hogy valami olyasmi történik gyerekkorom egyik legkedveltebb figurájával, ami majd sokakat megérint, engem viszont eltaszít az egész közegtől, ezáltal a fiatalságomtól – mint ahogy az az említett kövér vörös macskával is megesett. Nos a Snoopy és Charlie Brown – A Peanuts Filmnél már az első néhány képkocka után éreztem, itt nem ez fog történni. Sőt.

Snoopy és Charlie Brown - A Peanuts FilmAzonnal kiderült, hogy az alkotók mély tisztelettel nyúltak az eredetit rajzoló Charles M. Schulz képi világához: míg például a hópelyhek a legszebb és legkidolgozottabb számítógépes munkák közé tartoznak, bizonyos karaktereket, pontosabb azok egyes ikonikus vonásait (Charlie Brown hajtincsét, Peppermint Patty orrát vagy sokszor magát Snoopyt is) a múlt századi képregényes rajzokból szinte változatlanul beemelték. Még ennél is örömtelibb volt látni, hogy a hagyományos technológiával készült mesék játékossága tökéletesen elegyedett a modern technika nagy vívmányával, a minden képzeletet felülmúló képélességgel és a harmadik dimenzióval. Ettől még nem lett olyan, mint a Dínó tesó, ahol a címszereplő őshüllő konkrétan gagyinak hat. Nem, az animáció tekintetében a Snoopy tökéletes: hagyománytisztelő és mégis úttörő.

Ehhez egy egészen szerethető történet készült. Charlie Brown osztályába a tél közepén érkezik egy új lány, aki azonnal rabul ejti hősünk szívét. A két lábon járó szerencsétlenség mindent megtesz, hogy saját magán túllépve elnyerje kiszemeltje szívét. Hűséges ebtársa eközben a Vörös Báróval vívja képzeletbeli csatáját a felhők felett, amelynek tétje szintén egy nő (pontosabban egy szuka).

Snoopy és Charlie Brown - A Peanuts FilmSnoopy az első 3D-s számítógépes animációjában olyan, mint a Motkány a Jégkorszakban: saját története alapvetően független a főszáltól, csak egy-egy ponton avatkozik be, aranyos módon csak akkor, amikor már megunja gazdája teketóriázását. Persze itt sincsenek véletlenek, a két mese készítője ugyanaz a cég (Blue Sky Studio), a forgatókönyvet viszont nem ők, hanem Charles Schulz fia és unokája írta – együttműködésük ragyogó gyümölcse lett a Snoopy és Charlie Brown – A Peanuts Film.

A kellemes filmélmény leginkább a legutóbbi karácsonyi Snoopy-rajzfilmre hasonlít, a Snoopy és a karácsonyra hasonlít. Ahogy abban is, most is arra a tanulságra tanít a mese, hogy a jószívű, de esetlen és szerencsétlen főhősnek végül igaza lesz. Bár ez nem feltétlenül egy modern tanulság (sőt), a célközönség, tehát a legkisebbek számára, remekül befogadható. Nekem mégis az volt az érzésem, hogy körüllengi az egészet egyfajta múlt századi életérzés. Nosztalgiára viszont emiatt is tökéletes volt a Snoopy és Charlie Brown – A Peanuts Film, maradandó hatást viszont nem hagyott bennem. Nagy kérdés, hogy ez egyáltalán elvárható-e egy gyerekmesétől.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]