Kritika

Egy fél adag Lars von Trier – A nimfomániás – 1. rész

Nymphomaniac_Lars_Von_TrierLars von Trier titka kétségtelenül a folyamatos megújulás. Letépi a régit, majd újabb és újabb fordulatokkal áll elő. S hogy pornót fog rendezni, az nem csak vicc volt. És hogy ez egy újabb fordulat – a pornó műfaján és az életművön belül is –, az hamarosan kiderül.

A film temérdek gondolatot indít el, akár csak a témát illetően is. Egy nimfomániás önvallomása is lehetne a cím, hiszen egy megértő hallgató (Stellan Skarsgard) és egy nimfomániás nő (Charlotte Ginsburg) dialógjáról van szó. Csakhogy a két részben forgalmazott hat epizódos film első felének végén semmilyen kijelentésre nem merném ragadtatni magam. A megértő hallgató karaktere a film második felére akár pszichopatává válhat, afféle trieri karakterfejlődésnek köszönhetően.

Ráadásul az eredeti öt és fél órás mű akkor sem kerül elénk, mikor végre megnézhetjük a film második felét. Itt ugyanis nem egy több felvonásos alkotásról van szó, csupán egy hosszú film lerövidítéséről és kettévágásáról. Ám ha a rövidítés tényét el is fogadjuk, azt semmiképpen nem vállalnám, hogy egy félig elmondott mondathoz fűzzek gondolatokat. Maximum annyit, hogy rendkívül szomorú vagyok a dolgok állása miatt, és nem kevésbé kíváncsi, hogy miként fejezi be a Trier ezt a mesét – mennyire kegyetlenül.

uma_thurman_nymphomaniac

 

Keller Mirella

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja. kellermirella@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya