Kritika

Négy lábbal a levegőben – A paripa

A lovassport világát megidéző játékfilmek, ha igaz történetet dolgoznak fel, nemcsak a győzelemre törekvés személyiségrajzaiként funkcionálnak, a ló nevétől függetlenül (Seabiscuit, Secretariat, Kincsem) a nemzeti összetartozást is hivatottak kifejezni.

Randall Wallace, A rettenthetetlen forgatókönyvírója és a Katonák voltunk rendezője A paripa című drámával szelídebb vizekre evezett. Új filmjében háborús ütközeteknek nyoma sincs, a lótenyésztés mindennapi és a lóversenyek heti nehézségeinek érdekessé tétele azonban legalább olyan komoly kihívást jelent, mint egy többnapos, esőerdei csatajelenet levezénylése. A pátoszi filmjeiről ismert rendező meglepetésre megbirkózik a feladattal, így Seabiscuit (Vágta) után egy újabb versenyparipa, Secretariat karriertörténetét izgulhatjuk végig.

A versenylovak legendáit feldolgozó játékfilmek lineáris cselekményükben a kötelező, első bukás-siker-csúcs állomásokat koptatják végig, a versenyhelyzet izgalma azonban még nem garancia a nézői szeretetre. Sikerük egyik titka, hogy ugyanazt a jellegzetesen amerikai, individualista sikerélményt rejtik magukban, mint a self-made man történetek, a másik, hogy a témául választott mének általában olyan vészterhes időszakokban döntögetik a rekordokat, amikor a nemzeti összetartás letéteményeseként is tündökölhetnek.

Randall Wallace filmje is válságos korszakban, az 1968-as esztendőt is magába foglaló idősávban játszódik, s a rendező gondosan ügyel is a lázadás motívumainak többszörös kijátszására. Secretariat gazdája az édesapja (Scott Glenn) ideggyengülése miatt a farm irányítását magára vállaló Penny (Diane Lane), aki négygyermekes anyaként bátyja és ügyvéd-férje azonnali beleegyezésével akár túl is adhatna a birtokon, mégis inkább az ország távoli pontjai között ingázó üzletasszonyok bonyolult életét választja. Wallace szinte minden jelenetben kihangsúlyozza a karakter őstípus voltát: hol az anyai ösztönök ütköznek ki a nőn, hol leánykori és férjezett neve között kell választania, hol a sajtótájékoztatók szópárbajain kell megállnia helyét. Ráadásul egyik lánya is anyja határozottságát örökli. Egy mellékszál folyamán az említett csemete kommunistagyalázó apja (Dylan Walsh) és az iskolaigazgatóság teljes megrökönyödésére egy rendszerkritikus karácsonyi darabot rendez meg, amelynek főszerepében egyébként a leányzó béketüntetőként énekel. A film legbravúrosabb jelenetében Wallace mégsem állít kevesebbet, minthogy Secretariat még az ellenkultúra térnyerésekor is össze tudta kovácsolni a hippi nemzedéket a konzervativizmussal. A rendező az egyik futamot a hagyományos testközeli megjelenítéssel szakítva a televízió képernyőin át ábrázolja, egyszerre jelezve a családon belüli konfliktusok megszűntét és a meglepetésre még élő nemzeti közösségtudatot.

Mindemellett A paripa a lótenyésztés világába is betekintést enged. Wallace figyelembe véve a nézői ismeretek esetleges hiányát, tisztába teszi a tréner (szerepében John Malkovich ripacskodhat önfeledten), a zsoké, az istállómester, stb. munkakörét. Kiemel néhány olyan tényezőt, melyek a lóversenyek végkimenetelét befolyásolhatják, s megismertet néhány „belsős” hagyománnyal, pl. a fedeztetések után született csikók tulajdonjogát illető kérdésekkel.

Bár a dagályosságot Randall Wallace A paripában sem tudja elkerülni, a rokonszenves nőalak, a nem mindennapi ismeretek és Dean Semler fátyolos képei időtálló mozgóképes élménnyé varázsolhatják Secretariat hazai nézők előtt mindeddig ismeretlen dicsőségét.

A paripa (Secretariat)

rendező: Randall Wallace
író: William Nack
forgatókönyvíró: Mike Rich
zeneszerző: Nick Glennie-Smith
operatőr: Dean Semler
producer: Mark Ciardi, Pete DeStefano, Gordon Gray
executive producer: Bill Johnson, Mike Rich
vágó: John Wright

szereplő(k):
Diane Lane (Penny Chenery)
John Malkovich (Lucien Laurin)
Scott Glenn (Ogden Phipps)
James Cromwell (Ogden Phipps)
Dylan Walsh (Jack Tweedy)
Fred Dalton Thompson (Bull Hancock)
Kevin Connolly (Bill Nack)
Nestor Serrano (Pancho Martin)
Amanda Michalka (Kate Tweedy)

Imdb-átlag: 7,1.

A dvd-t forgalmazza az Intercom.

Megjelenés: 2011. 02. 09.

Szinkrony nyelv: magyar DD 5.1, angol DD 5.1

Felirat nyelv: magyar, angol.

Extrák: Kisfilm: Egy bajnok szíve. Kimaradt jelenetek: a rendező választható kommentárjával. Videóklip: Its Who You Are. Egyéb: Fedezd fel a Blu-Ray 3D-t Timonnal és Pumbával, Dylan és Cole Sprouse: Blu-Ray a király!

Avatar

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya