Fókuszban Kritika

A rengetegtől Tükörországig – A gyermek

Egy új élethelyzet, egy költözés vagy ahogy egy gyerek egyre változik, ijesztő lehet egy egyedülálló anya számára – A gyermek (The Hole in the Ground) című film szimbolikus története egy traumatikus váltás lelki rezdüléseit vitte mozgóképre a horror műfajába csomagolva.

Sarah (Seána Kerslake) új életet kezd. Kisfiával, Chrissel (James Quinn Markey) Írország egy erdőkkel sűrűn tarkított, eldugott szegletébe költöznek. A táj már első pillanatban rejtélyekről mesél, a kezdő képsorok szállítják a kötelező baljós alaphangulatot. Sarah szeme tűnődve időz a fákon. Kisfiát csak felügyelettel engedi közelükbe.

Ebben az erdőben tényleg könnyű eltévedni.

Az első zökkenő nem várat sokáig magára. Gyorsan megismerkednek a környék egyik nevezetes személyével, Noreennal (Kati Outinen). Az idős nő kelta papokat idéző köpenyében, mormolva lép eléjük az útra, ami kis híjján balesethez vezet. Sarah-t zavarba hozza nő, akinek tragikus története befészkeli magát gondolatai közé.

A komótosan előrehaladó cselekmény során a kamera többnyire a Sarah arcán és a fákon időz. A nő és az ismeretlen viszonyát próbálja lépésről-lépésre felépíteni. Sarah gyakran érzi úgy, hogy vele szemben ülő 8 éves kisfia ismeretlen számára. A fiú egyik nap még nem szereti a reszelt sajtot, máskor nagy adagban szórja az ételre. Sok apró rezdülés nyugtalanítja egyre inkább a nőt. Az irányítás elvesztésének réme növekvő súllyal nehezedik rá. Egyre tágabbra nyitott, ijedten bámuló szemek uralják a képernyőt.

Sarah lelki kivetüléseit, a pszichés nyomás hatására kialakuló téveszméket látjuk vagy tényleg a természetfeletti játszik velük? teheti fel a kérdést joggal a néző. A válasz, távolabbról tekintve az egész filmre, komplex, szigorúan a cselekményre koncentrálva, Noreen halálával billen át egyértelműen a második irányába.

Az események különös kapcsolatban állnak a közelben lévő szakadékkal. Egy zavarbaejtően szabályos körrel,  amiről mindenki beszél. A lyukként emlegetik. Titokzatos dalokat írnak róla, de igazából nem derül ki a története. Olyan, mint a Sarah homlokán lévő sebhely. Vannak  sejtéseink, de nem tudjuk meg, hogyan szerezte. Sarah tudja, hogy ez a különös lyuk minden probléma okozója.

Ennek a gödörnek a mélyére kell lemerülnie, hogy szembenézzen magával, és megmentse a fiát.

Lassan építkező film A gyermek, időnként túl lassan is. Lee Cronin első egészestés rendezése miliméterről-miliméterre meríti bele a nézőt is a már ismert történetbe, ami egy szűkre szabott téma mélyére ás le. A gödör fenekén történtek azonban furcsán lógnak ki a történet szövetéből. A logikai kapcsolatokkal együtt is hirtelen mintha egy másik film képei peregnének a vásznon. Az utolsó negyed ráadásul számos új kérdést is felvet a lyukkal kapcsolatban, amire a válaszok aztán elmaradnak. 

A gyermek alapvetően a pszicholgóiai háttér pontos bemutatásra fókuszál. Az ennek eszközéül választott szimbólumrendszer következetesen vonul végig a filmen. A válallás sikerül, a merítés azonban lehetne szélesebb. A cselekmény, Sarah vívódása, kvázi modern klasszikus: egyedülálló nő új életet kezd egy gyerekkel, menekül a múltban hagyott érzelmek elől. A jól ismert történetek hátulütője azonban A gyermek esetében is jelentkezik: az ilyen széles körben felbukkanó történetekhez több újítás is elfér.

Az utóbbi időszakból a Babadook merülhet fel többek között összehasonlításképpen. Mindkét esetben egy anya és egy fiú kamaradrámáját látjuk. Az  anyákat pedig mind a két film esetében a felelősség billenti ki a holtpontról, aminek révén Sarah a rengetegből Tükörországba jut: eddig mindent elrejtett, most mindent látni akar. Olyan mintha a rendező következő filmjét harangozná be A gyermek záró képsoraival. A főhős egyik szélsőségből a másikba esett. Sikerül-e innen is tovább lépnie egy új szintre? teszi fel a kérdést az utolsó jelenet.

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakon. Érdekli a marketing és a reklám világa, specializációja a horror és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. mlinarikmariann@filmtekercs.hu

Hirdetés

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..