Kritika

A sárgaviolaság előnyei – Egy különc srác feljegyzései

the-perks-of-being-a-wallflower„- Te láttad az Egy különc srác feljegyzéseit?” Vajon azok az emberek, akik filmcím fordításra adják a fejüket, belegondolnak-e néha, mennyire felhasználóbarát a fordításuk? Ha az ember a kevéssé hívogató magyar cím ellenére, valamilyen oknál fogva megnézné az eredeti nyelven: The Perks of Being a Wallflower című filmet, garantáltan kellemesen fog csalódni. Charlie, a főhős ugyan inkább átlagosnak mondható, a film viszont különlegesre sikerült – minden benne van, ami egy határátlépésekről szóló tinifilmben benne kell, hogy legyen – mindeközben a film maga is átlépi a tinifilm műfajának határait.

A film

Tíz és húsz között mindannyiunk életében bekövetkeznek bizonyos rituális határátlépések, melyek a tinifilmekben variálódnak ugyan, de általában jól ismert klisékbe burkolózva jelennek meg. A zsáner pontosan erre a sorsközösségre épít – azonosulunk a film főhősével, aki ugyanúgy átesik első csókon, az első maghatározó tanár élményen, az első drog élményen, szerelmen, majd a film vége felé elveszti a szüzességét. Ezek a rituális határátlépések az EKSF című filmben ugyancsak sorra bekövetkeznek, szerencsére híján az afféle romantikus, életszerűtlen vetítésnek, amelyben a szereplők sokkal szebbnek, okosabbnak és gazdagabbnak tűnnek fel az átlagosnál, hogy felületet képezzenek a célközönség rajongásának, amint a Spinédzserek vagy a Kegyetlen játékok című remekművekben láthattuk. Jól ismert és gyakran használt kliséje a műfajnak a klasszikusan egy szerelmi ügylet miatt kitörő bunyó az iskolai ebédlőben – természetesen ebben a filmben is szétverik egymást az ebédszünetben, avval az extrával, hogy egy titkos homoerotikus viszony robbantja ki a verekedést.the-perks-of-being-a-wallflower

A határátlépések velejárója a jellemfejlődés, amely ebben a korban szükségszerű, nevezhetnénk felnőtté válásnak is. A tinifilmek gyakorta építenek ennek egy túlromantizált és végletes megoldására, ekkor forog kockán az úgynevezett pretty woman-szindróma, amely valahonnan Shakespeare Makrancos Katájától eredeztethető – a főhős a cselekmény fordulatai által jelentős és látványos átalakuláson megy keresztül, amely többnyire előnyére szolgál, ezért a közösség befogadja, máris kész a happy ending, azaz a komédia. A 10 dolog, amit utálok benned, illetve a Csaj nem jár egyedül című filmek kéz a kézben a jéghegy csúcsai ebből a szempontból – az előbbi ezek közül egy szabadon értelmezett Shakespeare-adaptáció. Az EKSF-ben Charlie személyiségfejlődősének kezdő-, és végpontja között gyanúsan jól látható ív húzódik, amint az amerikai filmek világában annak lennie kell. Az introvertált, már-már szociopata tinédzser (wallflower, ahogy az angol mondja), aki hiába tudja a választ a kérdésre, nem mer jelentkezni az órán, a film végére a tanár és a lányok kedvencévé válik, megszűnik láthatatlan lenni – beavatottá, a közösség tagjává válik.

A filmben kissé zavarosan ugyan, de van egy állítás, miszerint Charlie-nak komoly problémái vannak. Ezek a problémák nem feltétlenül írhatók le egy bizonyos trauma tüneteiként, mint általában a tinifilmekben. Felejtsük el tehát az eddig látott kliséket, melyek mentén xy, klasszikusan árván maradt vagy félárva főhősnek beilleszkedési problémái vannak. Itt jólét van, vannak jófej szülök (kettő, ráadásul együtt), mégis folyamatosan ott lebeg a tragédia lehetősége, anélkül, hogy kiderülne, mitől is félünk pontosan, és leginkább, hogy miért. Elhangzik párszor, hogy Charlie legjobb barátja korábban meghalt, illetve van valamiféle furcsa becsípődése a nagynénjével, aki szintén halott, emellett időnként lát és hall dolgokat, elsötétül a világ, ő pedig kifordul önmagából. Charlie lelki folyamatainak van egyfajta analitikus kivetülése a filmben, de mivel nem ezen van a hangsúly (hiszen ez a film közel sem egy mélylélektani elemzés), marad egy olyan érzés az emberben, hogy el kellene olvasnia a regényt ahhoz, hogy teljessé váljon a kép. Hogy a film kérdőjeleket hagy maga után az kétségtelen, de nem feltétlenül baj. Nem volna ördögtől való az ötlet Stephen Chbosky részéről, a film alapanyagául szolgáló könyv szerzőjétől, egyben a rendezőtől: ha a film végére meg is válaszol bizonyos kérdéseket, a nézőt olvasásra inspirálandó, másokat nyitva hagy.

The-Perks-of-Being-a-Wallflower-004

A beavatottságot egy mostoha testvérpár barátsága jelenti Charlie számára, kiknek jóvoltából végre elindul az élete abba az irányba, melyben sorra bekövetkezhetnek a korának megfelelő határátlépések. Mindkettejükért rajong, egyikükbe bele is szeret. Az átalakulás kezdő és végpontjának egyik emblémája a filmben egy David Bowie dal, melyet az első együtt töltött estéjükön hallgatnak, majd egész filmen át ezt a számot keresik, míg valamelyikük meg nem találja a Heroes-t – így kerek az élet. Emma Watson és Ezra Miller karaktere elválaszthatatlan egymástól, együtt válnak igazán izgalmassá, ők a valódi különcei a filmnek, Charlie pedig a Wallflower, aki általuk valóban kivirágzik, lesz belőle sárgaviola (hisz a wallflower egy virágot is jelent).

A lemez

A film magyarul, angolul, sőt még cseh szinkronnal is megtekinthető, magyar, angol, cseh, illetve román feliratozással. A lemez tartalmaz továbbá két audiókommentárt Stephen Chbosky rendező és a főszereplők közreműködésével, musztereket és a filmből kimaradt jeleneteket a forgatásról, illetve a Minden idők legjobb nyara című rövidfilmet.

Avatar

Vághy Anna

Az ELTE film és magyar szakos hallgatója voltam, így az égvilágon semmi különös nincs abban, hogy imádok írni és filmeket nézni. Abban sincs, hogy hatalmas lelkesedéssel gyártok elméleteket (apró és egészen lehetetlen összefüggésekből is), abban inkább, hogy csak ritkán állják meg a helyüket, de kellő türelemmel és humorérzékkel talán szórakoztatóak, olvasója válogatja.

Filmek: Rendezőóriások, műfajiság és szerzőiség határai és leginkább e határok feszegetői izgatnak hosszan és töretlen szenvedéllyel – Kubrick, Tarantino, Coppola és leánya, Lynch, Lars von Trier, Cronenberg, Tarkovszkij, Terry Gilliam, Gondry, Nolan, Wes Anderson és Woody Allen (de az szerelem!).

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..