Kritika

Korán kezdték – A showbiznisz gyermekei

Az HBO új dokumentumfilmje, A showbiznisz gyermekei (Showbiz Kids) az amerikai szórakoztatóipar egyik sötétebb és kevésbé ismert oldalát, a gyerekszínészek kiszolgáltatott helyzetét járja körbe.

Aki még nem hallott volna sztorikat a hollywoodi gyerekszínészek sanyarú sorsáról, az csukott szemmel és füllel jár a világban. Rendszeresen jelennek meg a médiában olyan leleplező cikkek és interjúk, amikben a már felnőtt színészek vallanak az őket ért korai traumákról. Még gyakoribbak a bulvárhírek, melyek egy-egy ex-gyereksztár felnőttkori botlásait és félbeszakadt karrierjét taglalják. Sajnálatos módon Hollywoodban már sikertörténetnek számít, ha egy szórakoztatóiparban nevelkedett gyermek egészséges és sikeres felnőttként végzi.

Az HBO legújabb dokumentumfilmje, A showbiznisz gyermekei ezt a gyereksztár jelenséget járja körbe minden oldalról. Egy ambíciózus projekt, melyben több neves színész, köztük Evan Rachel Wood, Jada Pinkett Smith és Milla Jovovich is megszólal. S mellettük néhány ismerős arc is feltűnik, mint Henry Thomas, aki Elliotot alakította az E.T.-ben, és Mara Wilson, aki Matildát, a kiskorú boszorkányt hívta életre gyerekként.

A showbiznisz gyermekei főként a fent említett ex-gyerekszínész interjúalanyok személyes vallomásaiból áll. A film időrendben mutatja be a fiatal csillagok születését, kezdve az első kisebb munkákkal, bemutatva a nagy áttörést, folytatva a kamaszkori krízissel. Bár mindenki története más, hisz különböző életkorban és körülmények közt vágtak neki a szakmának, érdekes módon mégis sok közös van bennük. Evan Rachel Wood és Milla Jovovich részletesen mesélnek a nyomásról, amit a szüleik akarva-akaratlanul gyakoroltak rájuk. Mások a többi gyerektől való elidegenedésről, a felnőttvilágba való korai beilleszkedés hátulütőiről és a negatív kritikák hatásairól vallanak.

A showbiznisz gyermekeiben megjelenő összefüggések és visszatérő motívumok finoman vezetnek rá arra a tényre, hogy a gyereksztárok rossz élményei bizony nem egyedi esetek.

Itt egy hatalmas iparág által létrehozott és intézményesített helyzetről van szó, amiben a dolgozó gyerekek érdekei sokszor háttérbe szorulnak.

Mindazonáltal a másfél órás dokumentumfilm kis hiányérzetet hagy maga után. A történet csapong, elindul valamerre, majd irányt változtat, egyes témákat csak érint, de a részletekbe nem megy bele. A gyerekszínészek pénzügyi kihasználása vagy a szexuális bántalmazás éppen csak meg lettek említve. Mintha ezeket az alkotók csak kipipálni szerették volna a megjelenítendő témák listáján.

Egyes interjúalanyok kihasználatlansága különösen szembeszökő. Kár például, hogy Jada Pinkett Smith csak párszor szólal meg, hisz ő kettős szerepben tűnik fel: mint ex-gyereksztár és anya. Két gyermeke ugyanis szintén nagyon fiatalon került bele a showbizniszbe, de Smith-t furcsa módon nem kérdezték erről.

Azért is meglepő ez a kissé felületes és szakavatatlan megközelítés, hisz a rendező, Alex Winter (Bill és Ted zseniális kalandja) maga is gyerekszínészként kezdte a karrierjét. Ebből kifolyólag jogosan gondolná az ember, hogy Winter személyes tapasztalatai segítségével egy igazán mélyreható filmet készít majd. Viszont A showbiznisz gyermekei inkább mondható egy interjú-montázsnak, mint vérbeli dokumentumfilmnek.

Tagadhatatlan, hogy Winternek sok érdekes, megdöbbentő és gyakran elszomorító történetet sikerült összegyűjtenie, de itt meg is torpan.

Nem merészkedik tovább, nem tesz fel kínosabb kérdéseket, nem reflektál, nem kérdőjelezi meg a rendszert, sőt, úgy igazán el sem ítéli. A filmet maga alá gyűri a gyereksztárok nehéz sorsa, s nem tud a problémán felülemelkedni, perspektívát kialakítani, megoldást ajánlani.

Ennek ellenére A showbiznisz gyermekei egy releváns film, ami egy nagyon fontos és ritkán tárgyalt jelenséget igyekszik feldolgozni. Manapság is rengeteg film és sorozat kerül ki Hollywood gépezetéből, ami gyerekeket vagy tinédzsereket szerepeltet. Gondoljunk csak a Stranger Things-re, az Az-filmekre, vagy bármelyik Disney vagy Nickelodeon produkcióra. A filmben a mai gyerekszínész generációt a tragikusan fiatalon elhunyt Cameron Boyce képviseli, aki a válaszai alapján már egy biztonságosabb környezetben vált ismertté.

Bár jó összefoglaló kerekedett belőle, A showbiznisz gyermekei nem több, mint egy színes anekdota-csokor. Felbolygatni nem fogja az amerikai filmipart vagy a közvéleményt, az biztos, de a nézőre erősen hat. Lehet, a jövőben picit összeszorul majd a gyomrunk, mikor egy gyerekszínész tűnik fel a képernyőn. Vajon ez a kisgyerek nem fogócskázna-e szívesebben az iskolaudvaron a barátaival?

Takács Janka

Takács Janka

Janka jelenleg elsőéves hallgató a párizsi Sciences Po egyetem média és kommunikáció szakán. Mozifüggő, legfőképp a régi hollywood-i filmeket és az indie filmeket kedveli, de egy ütős filmzenével bármikor le lehet venni a lábáról.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya